Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Man kan göra mycket med Linux märkte jag de gånger jag faktiskt var uppkopplad men inte logga in på Yahoo. Till det måste jag använda min Windows dator som jag surfar på nu .

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Det går inte att surfa med Linux när man har Comhem även om man har en router :-( Jag kom inte till nån bra sida. Jag startade Midori  men kom inte till startsidan. Men jag var uppkopplad till hälften. Jag vet inte om jag tog kort på bildskärmen med felmeddelanden eller bara gjorde skämdumpar. Nu  kommer jag  bara till Linux felsäkra läge eller vad det heter. Inte ens tangentbordet funkar där ?

 

Om jag bara gjorde skärmdumpar är de nog oåtkomliga tror jag. Jag kommer ju inte ens in i felsäkert läge eftersom tangentbordet inte funkar där nu helt plötsligt men till Windows funkar det  ? . Han som hjälpte mej med uppkopplingen ringde Comhem också. 

 

Nu måste jag nog börja om igen :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ringt Comhem och de ska inte vara några problem att surfa med Linux. De sa att de hade flera användare som använde både Linux och Windows med router. Den som jag pratade med sa att hon eller han kommer inte ihåg nu skulle göra signalen starkare som de sa...   Men först måste jag installera om allt igen :-(( Nu när jag ringde comhem så var det ingen telefonist som sa att det var betalnummer . Det sa den första när jag skulle ringa. Men jag gör bara ett försök till. Om inte det funkar blir det knoppix i brist på bättre. Jag har en skiva med knoppix. 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer bilder  på felet...

Det går inte att använda varken tangentbordet eller musen där tyvärr :-( 

/Maria

post-120863-0-72763800-1421256737_thumb.jpg

post-120863-0-32432800-1421256746_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag uppkopplad igen... Men denna sida går inte att surfa till med Linux datorn nu. Det funkade ju förra gången innan jag var tvungen att börja om.  Detta skriver jag med min Windows dator. Men jag kommer in på yahoo nu. Det gjorde jag inte innan jag var tvungen att börja om med Linux. 

 

Nu ska jag lagra alla bra program om Linux som jag hittar och behöver. Jag vet ju inte när jag måste börja om igen. Jag ska inte ha uppkoppling till Linux hur länge som helst. Det är för dyrt. Jag ska lagra Linuxprogrammet på en äkta DVD-R då har jag det kvar... Eller kanske inte?. Den Linux Mint som jag har nu kanske inte passar nästa hårddisk och annan programvara som kommer att vara i min blå dator när all hårdvara är sönder utom mitt blåa chassi. Men om det blir för mycket fel igen då kommer jag att använda knoppix på datorn.   

/Maria

post-120863-0-63610900-1421438242_thumb.png

post-120863-0-70041800-1421440384_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att surfa med Linux när man har Comhem även om man har en router :-( Jag kom inte till nån bra sida. Jag startade Midori  men kom inte till startsidan. Men jag var uppkopplad till hälften. Jag vet inte om jag tog kort på bildskärmen med felmeddelanden eller bara gjorde skämdumpar. Nu  kommer jag  bara till Linux felsäkra läge eller vad det heter. Inte ens tangentbordet funkar där ?

 

Om jag bara gjorde skärmdumpar är de nog oåtkomliga tror jag. Jag kommer ju inte ens in i felsäkert läge eftersom tangentbordet inte funkar där nu helt plötsligt men till Windows funkar det  ? . Han som hjälpte mej med uppkopplingen ringde Comhem också. 

 

Nu måste jag nog börja om igen :-( 

/Maria

När jag installerade om allt igen var alla filer kvar... Hårddisken blev  inte formaterad. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skärmbilden har jag aldrig sett när jag installerar Linux. Jag försökte en gång att installera både Linux och Windows det funkade inte så bra. Det var en "datakunnig" person som sa att det skulle funka. Men han gav mej inte så mycket hjälp. Så fort jag stoppade in skivan med Red hat som jag hade då raderades hårddisken med Windows . 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar att surfa till många andra sidor,.. Men inte  tilll eforum... Smartmontools måste jag installera också. Den filen gick inte att hämta från Mints förråd. Det funkade förra gången... Men jag har den som en *.tar fil. Hoppas den inte är fel på. Jag måste ändra språket på google. Gillar inte det språket så bra... 

/Maria

post-120863-0-13390700-1421494816_thumb.png

post-120863-0-32537500-1421494888_thumb.png

post-120863-0-27521100-1421495017_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kommer menyn fram när jag använder Windows tangenten eller super L som den kallas i Linux och ibland inte :-( 

Voffor blir det på dette viset ? :-) 

Och sysmontools kan jag inte hämta :-( 

/Maria

post-120863-0-69246000-1421573681_thumb.png

post-120863-0-89203900-1421573801_thumb.png

post-120863-0-29981000-1421573855_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smartmoontools heter det. Jag har installerat det nu men jag kan inte starta programmet :-( Jag hittade ett annat smartprogram också som jag har installerat men det hittar jag inte heller så att jag kan starta det :-( 

Bilder på detta fel kommer också...

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv i terminalen: sudo smartctl -x /dev/sda för att kontrollera första hårddiskens SMART-status. För attkontinuerligt övervaka hårddisken använder du smartd.

Smartmontools består av smartctl och smartd. Med kommandona man smartd respektive man smartctl får du fram programmens manualer.

Programmen finns i katalogen /usr/sbin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag kolla det när jag får tid. Men inte idag. Jag måste göra andra saker. 

Den säkraste datorn är en avstängd dator. Men om man har datorn avstängd i flera år utan att använda den så kommer hårddisken att ändra form... En annan sak som jag undrar över är vilka filer är körbara i Linux ? Jag har försökt köra en massa filer som bara innehåller programkod och de har öppnats i pluma. Jag har inte sparat några ändringar.

 

Undrar just vilken fil han som hjälpte mej öppnade och  råkade spara några tecken i som innehöll programkod :-(

 

 

I Windows kan man ju kolla på alla filer utan att de blir förstörda om man inte spar några ändringar. Men inte  Io.sys och ms.dos sys skulle jag tro...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att kolla vilken fil som helst utan att den blir förstörd bara man inte sparar ändringar. Detta är oberoende av operativsystem. Vissa filer (binära) kan endast öppnas i en hexeditor.

 

I linux avgörs om filen är körbar eller inte av rättigheterna. Rättigheterna kan ändras med kommandot chmod. Dessutom fodras att filsystemet är monterat med optionen exec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att kolla vilken fil som helst utan att den blir förstörd bara man inte sparar ändringar. Detta är oberoende av operativsystem. Vissa filer (binära) kan endast öppnas i en hexeditor.

 

I linux avgörs om filen är körbar eller inte av rättigheterna. Rättigheterna kan ändras med kommandot chmod. Dessutom fodras att filsystemet är monterat med optionen exec.

Jo det kommer jag ihåg att jag gjorde för en massa år sedan. Jag tyckte datorn var tråkig så jag kollade filer i en hexeditor. Jag ändade efter instruktioner från en bok autoexec.bat och config.sys till mariaxxx.bat mariac.sys utan att göra backup på hårddisken. Jag hade tur att det funkade. Datorn som jag hade fått låna hade jag haft  sönder diskettenheten på :-(   Men om man inte har en hexeditor kan man kolla filer i ett vanligt ordbehandlingsprogram bara för att kolla vilket tillägg de har och döpa om dem till rätt tillägg så att man kan använda filerna. PDF-filer brukar ibland förlora sitt tillägg. :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan läsa eforum med Linux men inte logga in och skriva några inlägg... Men det gör inte så mycket. Förra gången innan jag var tvungen att formatera om hårddisken så kunde jag inte komma in på yahoo trots att jag hade fått nytt lösenord.

 

När jag är uppkopplad på min Linuxdator samlar jag också program som jag kan använda till Linux då jag inte är uppkopplad.

 

Till min Delldator fick jag CD-R av Dell och annat så att jag kunde installera om allt om det blev fel och det har jag haft mycket nytta av.

 

Linux skivan ligger i kylskåpet. Vill inte bränna en äkta skiva med det programmet. Det kanske inte passar nästa dator jag köper ...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du inte logga in på E-forum med din fina Linux maskin?

Kommer det upp några felmeddelanden eller annat?

Du använder Firefox i din Linux Mint maskin eller vilken webbläsare kör du med?

Spelar ingen roll, du skall absolut inte ha några som helst problem med att logga på eforum i vart fall.

Beskriv problemet du stöter på lite bättre, så kanske vi kan hjälpa till.

 

Linux skivan ligger i kylskåpet. Vill inte bränna en äkta skiva med det programmet. Det kanske inte passar nästa dator jag köper ...

Nix, icke en bra idé. Skivan mår inte bra av att förvaras i kylskåpet pga. varje gång du öppnar dörren så kommer viss kondens att samlas, för att inte tala om när du plockar ut skivan så blir det rejält med kondens=fukt.
Ovanpå detta så vill du väl hellre ha plats i kylskåpet för din mat?

Glöm allt om att stoppa skivorna i kylskåpet och förvara dessa hellre torrt och mörkt!
Det är UV-strålningen från solen i så fall som skulle skada dessa, men eftersom denna inte tar sig igenom fönsterglaset så är det resten av ljuset då...
Men detta har vi ju pratat om så många gånger tidigare.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inloggad på eforum nu med min Linuxdator. Nu surfar jag med Chromium. Det funkade inte med Midori annars är det en bra webbläsare. Och Firefox använder jag inte längre.:-( Det var ju den webbläsaren som gjorde att jag fick börja om :-(  Jag råkade köra ett script :-(  Nu ska jag kolla smartvärdena på denna dator... Om jag nu blir klok på smartprogrammet... Innan jag var tvungen att börja om fick jag upp en grafisk bild på smartvärdena och då hade de inte ändrats. Och datorn stängs av när den blir för varm . Men nu kanske den inte blir för varm om jag inte surfar jätte mycket.  Jag kör Linux Mint med 32 bitar. Den är tyst också. 

 

När det gäller fukt och CD-R mm så påverkas inte de av sånt möjligtvis sprit eller annat i så fall. De har gjort långtidstester på detta och skrivit om det i en tidning som heter "PC för alla" om du känner till den :-) 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att försöka surfa med Safari och Linux. Med Safari kan jag zooma endast text. Det är jobbigt att behöva dra texten fram och tillbaka för att kunna läsa all text. Om det finns nån annan webbläsare som klarar detta så vill jag gärna veta det . Safari påstås ju vara en gammal webbläsare om den nu funkar med Linux Mint Rebecca  ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt hade du för problem med Firefox?
För denna fungerar vad jag vet i dom flesta miljöer, åtminstone dom jag testat.
Tex. så kan du där mycket enkelt zooma in och ut med tangentbordets tangenter.

[Ctrl] [+] = zoomar in

[Ctrl] [-] = zoomar ut

[Ctrl] [0] = återställer till standard läge

 

Alltså bara två st. används åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt hade du för problem med Firefox?

För denna fungerar vad jag vet i dom flesta miljöer, åtminstone dom jag testat.

Tex. så kan du där mycket enkelt zooma in och ut med tangentbordets tangenter.

[Ctrl] [+] = zoomar in

[Ctrl] [-] = zoomar ut

[Ctrl] [0] = återställer till standard läge

 

Alltså bara två st. används åt gången.

Enligt tidigare inlägg av MariaE var det inget problem med Firefox utan hon råkade kolla på en webbsida som hade ett script som hängde sig. När meddelandet kom upp om hon ville stoppa skriptet eller låta det gå en stund till stängde hon av datorn, vilket i sin tur skadade Linux så att det inte startade hela vägen till skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux skivan ligger i kylskåpet.

Vi har tidigare gett dig länkar till flera sidor där experter direkt avråder från all förvaring i kylskåp av CD- och DVD-skivor eftersom det förkortar skivornas livslängd. Skivor ska förvaras mörkt och i rumstemperatur, t ex i sina fodral i en bokhylla som inte är solbelyst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...