Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Jag har fått fram en meny att avsluta med nu. Ibland  funkar Windows tangenten men ibland funkar den inte alls. :-(Jag har upptäckt Freddie fish också. Kpat har jag inte fått att funka ännu. Jag måste avinstallera några filer med det progrmmet först. Jag menar jag har packat upp det för många gånger . Sen blev det fel också jag då jag packade upp källkoden. Den behöver jag inte.   Ja bilder kommer på detta . Då blir det nog mera begripligt. 

/Maria

 

Jag vill - fortfarande - att vi tar ett & ett problem åt gången.

 

Menar du att du nu har fått fram huvudmenyn?

Så att det ser ut ungefär som i detta inlägg? //eforum.idg.se/topic/347431-ny-på-linux-önskar-råd/?p=1644632

 

Ang. kpat så tycker jag att den är minst viktig i sammanhanget, alltså just nu,  av dina bilder så har du inte något nätverk och du har inte uppdaterat.

Fixar du nätverk så löser du enklare en del av dina andra problem.

Enklast är ju givetvis med en router men har du ingen så får du skifta nätverkskabeln och vänta ut den tid det tar enligt   //eforum.idg.se/topic/347431-ny-på-linux-önskar-råd/?p=1645112

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag väntade inte så lång stund på nytt ip-nummer. Jag bara flyttade kabeln och startade om datorn...  Men jag ska göra ett nytt försök.  Det tar ju ett tag att få nytt ip-nummer. Om det lyckats idag att få nytt ip-nummer på Linux-datorn kan jag ju logga in mej från den och skriva här. Om det inte lyckas blir det uppdatering i morgon varför det inte lyckades.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I linux ligger den körbara programfilen normalt i /usr/bin (systemprogram i /usr/sbin). Egna program och andra som man själv kompilerat läggs oftast i /usr/local/bin. Biblioteksfilerna, som behövs av programmen ligger i /usr/lib eller /usr/lib64. Övriga hjälpfiler ligger i kataloger under /usr/share. Dokumentationen finns i /usr/share/doc.

 

Katalogen /root behöver du inte bry dig om. Det är hemkatalog för användaren root (superuser). I Mint är inte root-kontot ens aktiverat som standard. När du behöver rooträttigheter för någon åtgärd lägger du till sudo i början av kommandot. Lösenordet, som efterfrågas är ditt eget. du kan bli root med kommandot: sudo su -. Katalogen / är den katalog, som ligger högst i hierarkin och kallas ofta för rotkatalog.

 

P.S. Kör kommandot: ipconfig /release på Windowsdatorn för att snabb upp datorbytet. Motsvarande i linux: sudo dhclient -v -r.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir uppdatering redan ikväll. Jag ska göra om försöket i morgon. Så här blev det. Jag kanske måste fylla i vissa saker i Network trots allt.

 

Det var inte så lätt som att bara flytta nätverkskabeln och koppla in bildsskärmen i Linuxdatorn :-( De sover ju allihopa som ska sköta om internet :-(  Jag var uppkopplad några minuter ialla fall. Jag försökte starta firefox . Det gick inte. För övrigt så hatar jag den webläsaren det var  nog därför det inte funkade :-) 

/Maria

post-120863-0-71504800-1418750527_thumb.png

post-120863-0-81651900-1418750541_thumb.png

post-120863-0-00992200-1418750562_thumb.png

post-120863-0-25040600-1418750578_thumb.png

post-120863-0-04001500-1418750642_thumb.png

post-120863-0-84004500-1418750654_thumb.png

post-120863-0-45572200-1418750679_thumb.png

post-120863-0-54452500-1418750715_thumb.png

post-120863-0-35681100-1418750751_thumb.png

post-120863-0-50652500-1418750792_thumb.png

post-120863-0-96341000-1418750804_thumb.png

post-120863-0-66844100-1418750956_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste det väl ha varit i några minuter ialla fall eftersom jag blev uppkopplad. 

Jag ska göra om försöket i morgon. Men detta om nätverk trodde jag hade med lokalt nätverk att göra alltså sånt som finns på jobb och annat. Internet brukar åtminstone i Windows ha ett annat namn. Lan står ju för local area network åtminstone i Windows miljö... Det är ju inte samma som internet eller är det det i LInux ?? . 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAN är det lokala nätverket. Det lokala nätverket anluts till andra nätverk via en gateway. Normalt läggs default gateway in i routingtabellen av DHCP-klienten. Kan även anges manuellt med kommandot: route add default gw namn. I exemplet år namn dsldevice.lan. Kommandot: route visar routingtabellen.

Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
default            dsldevice.lan   0.0.0.0            UG    10       0        0     eth0
192.168.1.0         *               255.255.255.0    U     10       0        0     eth0
192.168.2.0         *               255.255.255.0    U     10       0        0     eth1

 

För att webbläsaren skall hitta en adress så behövs DNS. Även DNS -konfigurationen hanteras av DHCP-klienten. Data kommer från DHCP-servern. Informationen finns i filen /etc/resolv.conf.

 

Kommandot: ifconfig visar konfigurtionen av nätverkskorten. Programmet ifconfig kan också användas för att ändra konfigurationen tillfälligt. Manualen för program visas med kommandot man programnamn (Ex. man ifconfig).

 

Vid felsökning i nätförbindelsen ger dessa kommandon värdefull information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag uppkopplad med Linux  men det är väldigt segt :-( Jag försökte skriva ett inlägg här tidigare också men då funkade det inte att spara. Hoppas det funkar nu. Det var inga problem att hämta uppdateringar. med synaptec eller vad den heter. Jag ska försöka hämta en ny Webläsare också. Jag gillar inte Firefox :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag uppkopplad med Linux  men det är väldigt segt :-( Jag försökte skriva ett inlägg här tidigare också men då funkade det inte att spara. Hoppas det funkar nu. Det var inga problem att hämta uppdateringar. med synaptec eller vad den heter. Jag ska försöka hämta en ny Webläsare också. Jag gillar inte Firefox :-(

/Maria

 

Har du kört alla uppdateringar så att du nu har en symbol med en grön bock och ledtexten Ditt system är uppdaterat?

Du kanske ska köra med Chromium som webbläsare då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går det lättare att skriva i detta forum från min Linuxdator. Nu har jag en symbol längst ner där det står "Your system is up to date". Glöm inte bort att jag har anglofili. För mer info se denna sida http://anglofil.se/

 

Jag har laddat ner Othello och  Kpatiens men patienserna var inte så kul. Hoppas harpan finns för Linux också annars får jag spela det på min Windows dator.  Backgammon försökte jag ladda ner men den backgammon som jag hittade gick inte att spela. :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ett bra antivirusprogram för Linux ?  Smartmontools har jag fått att funka nu ialla fall. Spin up time hade inte ändrats.Men det skulle inte ha förvånat  mej om den hade gjort det. Jag har ju hållit på med min blå dator ganska mycket nu på sista tiden...

 

Nu har jag också fått till ett bra typnitt till datorn. Det är alltid ett problem. Först är det alldeles för litet och sen blir det alldeles för stort :-( Men nu är det äntligen lagom.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det blivit ett allvarligt fel tror jag. Jag råkade köra ett skript i firefox. Därefter kunde jag inte stänga webbläsaren. . Jag gjorde en hård varmstart och när datorn sen startar kommer Mints logga upp och sen blir skärmen svart. Men jag kan röra muspekaren :-( Det har nog blivit något fel på moderkortet eller bildskärmskortet tror jag :-( Datorn är trots allt från 2004 :-(

 

Men jag hoppas ändå att datorn startar normalt i morgon när den har kallnat riktigt. När jag hade Windows på den stängdes den av när den blev för varm och bara lampan på bildskärmen lyste.

 

Annars får jag ta den till nåt ställe där de byter ut alla delar utom min blåa chassi. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det filsystemet, som skadats då du gjort omstart. Nästa gång något program låser sig skall du göra såhär:

Gå till en virtuell teminal med CTRL + ALT + F2 (Alla tre tangenterna på en gång)

Logga in

Kör kommandot: ps -A | grep programetsnamn

Exempel på utdata från kommandot : 17536 ?        00:06:40 firefox
Kör sedan kommandot: kill -9 17536 som stänger programmet. Det som är med kursiv är varibler och skall ersättas med aktuellt programnamn och processnummer.

 

Om datorn inte startar normalt så försök att gå till en virtuell terminal och kör fsck (fsck motsvarar Windows chkdsk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet ett bra antivirusprogram för Linux ?  Smartmontools har jag fått att funka nu ialla fall. Spin up time hade inte ändrats.Men det skulle inte ha förvånat  mej om den hade gjort det. Jag har ju hållit på med min blå dator ganska mycket nu på sista tiden...

 

Nu har jag också fått till ett bra typnitt till datorn. Det är alltid ett problem. Först är det alldeles för litet och sen blir det alldeles för stort :-( Men nu är det äntligen lagom.

/Maria

Du behöver inget antivirusprogram i linux då du inte kör en server, som betjänar Windowsklienter. Linux är imunt mot virusprogram för Windows och då /usr är skrivbart endast för root kan inget malvare installeras annat än i användarens hemkatalog. Då nedladdade filer inte är körbara utan att användaren ändrar dess rättigheter så är risken försumbar. För att få in skadliga program i linux behövs social engineering och inget antivirusprogram skyddar mot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag hoppas ändå att datorn startar normalt i morgon när den har kallnat riktigt. När jag hade Windows på den stängdes den av när den blev för varm och bara lampan på bildskärmen lyste.

Det är BIOS som stänger av datorn när den blir för varm så det spelar ingen roll om du har Windows eller Linux.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att datorn startar när det bli dag. Nu när jag hade fått allt att funka.  Problemen började med ett script i Firefox som inte avslutades på rätt rätt. Det kommer bilder på eländet. När jag startade om datorn startade inte Mint normalt. När jag hade väntat en stund och startade datorn då statade inte Linux normalt då heller :.( 

 

Jag hade t.o.m. fått Smartmon tools att funka.  Spin up time hade ialla fall inte ändrats. Detta program gick inte att ladda ner före jag blev uppkopplad på Linux datorn. Det funkade inte så bra att ladda ner detta program från Windows datorn och ta till Linux datorn. Varför vet jag inte... 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste installera om Linux.:-(  Hoppas det inte är så krångligt att få bort gamla Linux. Jag ska ladda ner Linux Mint som har blå startbild. Hoppas inte Firefox följer med den versionen av Linux. Jag tittade i tråden om Linux i olika färger. den sidan som de hänvisar till finns ingen hel installation av Linux . Filen som jag laddade ner var pytteliten ..

.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får jag bort eländet !

Jag har laddat ner en startbar version av Linux Cinnamon, Detta program raderade inte hårddisken så att jag kan installera Linux Cinnamon som jag har laddat ner nu. Jag har också försökt att starta med en Windows skiva i . Detta raderade inte heller hårddisken. Orsaken till att jag försökte starta med en Windows 7 skiva var att jag läste på nätet att om man har problem med sin Linux dator ska man använda Windows och tvärt om. Men det kanske bara gäller om man har två patitioner. Men det gällde att rädda kraschade hårdsiskar om man  inte vill lämna in hårddisken till nån som räddar hårddiskar. Linuxskivan är startbar enligt isobuster. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det filsystemet, som skadats då du gjort omstart. Nästa gång något program låser sig skall du göra såhär:

Gå till en virtuell teminal med CTRL + ALT + F2 (Alla tre tangenterna på en gång)

Logga in

Kör kommandot: ps -A | grep programetsnamn

Exempel på utdata från kommandot : 17536 ?        00:06:40 firefox

Kör sedan kommandot: kill -9 17536 som stänger programmet. Det som är med kursiv är varibler och skall ersättas med aktuellt programnamn och processnummer.

 

Om datorn inte startar normalt så försök att gå till en virtuell terminal och kör fsck (fsck motsvarar Windows chkdsk).

Nu kommer jag bara in till inloggningsrutan och även till Grub recovery mode eller vad det heter. Men jag kan inte välja något där.  Jag vill ha bort eländet så att jag kan installera en annan version av Linux. Då ska inte Firefox följa med hoppas jag. . Om det gör det avinstallerar jag det på en gång och hämtar en ny webläsare. Frågan är bara vilken?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte radera hårddisken för att installera på nytt. Starta datorn med Linux installationsprogrammet. Du kan behöva ställa in i BIOS installationsmediet som första bootalternativ. Vid installationen skapas ett nytt filsystem och gammalt data skrivs över.

 

Har du försökt öppna en virtuell terminal?

 

Midori kan vara en lämplig webbläsare för dig. midori-browser.org/

Med detta kommando installerar du midori i Mint:

sudo apt-add-repository ppa:midori/ppa && sudo apt-get update -qq && sudo apt-get install midori

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer bilder  då kanske det blir mera begripligt ... Jag filmade med min kamera när datorn startar men filen blev för stor  :-(  Jag skulle nog ha stoppa scriptet men jag startade om datorn istället. Och detta blev efter att jag råkade köra ett script i Firefox :-( Jag vet inte heller hur detta script i Firefox dök upp... 

 

Nu kommer jag bara till inloggningsrutan och kan mata in mitt lösenord sen kommer bilden med muspekaren efter att skärmen har blinkat till några gånger. :-( 

/Maria

post-120863-0-73756700-1418931257_thumb.jpg

post-120863-0-02931700-1418931305_thumb.jpg

post-120863-0-09483800-1418931349_thumb.jpg

post-120863-0-10340300-1418931366_thumb.jpg

post-120863-0-18712900-1418931405_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får man bort eländet !!

/Maria

 

Du har redan fått svar:

//eforum.idg.se/topic/347431-ny-på-linux-önskar-råd/?p=1645421

 

Starta upp på skivan eller USB.

När Livesessionen startat väljer du att installera via ikonen på skrivbordet.

Välj alternativet att använda hela hårddisken.

 

Sedan råder jag dig att inte pilla på allt förbannat utan fråga i stället hur man gör för att ex. avinstallera Firefox och installera annan webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått svar:

//eforum.idg.se/topic/347431-ny-på-linux-önskar-råd/?p=1645421

 

Starta upp på skivan eller USB.

När Livesessionen startat väljer du att installera via ikonen på skrivbordet.

Välj alternativet att använda hela hårddisken.

 

Sedan råder jag dig att inte pilla på allt förbannat utan fråga i stället hur man gör för att ex. avinstallera Firefox och installera annan webbläsare.

Jag kan inte öppna nånting. Det jag kan göra med Linux nu är det jag har skickat bilder på :-( Jag ska starta om från Linux Mint skivan. Jag tänkte installera en annan version av Linux när inte Linux Mint Rebecca funkade. Men det försvann inte då jag försökte installera en annan Linux trots att skivan var startbar enligt isobuster. Live session ?? Men jag ska leta fram skivan med Linux mint. Det verkar inte funka med andra skivor...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett tydligt exempel på att du inte läser de svar du får. Kanske beror det på att vi svarar på svenska?

 

Vi skriver ju att du ska STARTA UPP MED SKIVA ELLER USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...