Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

konfigurera USB


boowii

Rekommendera Poster

Hej    Jag har köpt en USB pinne för att föra över egna videofilmer från gammal dator till ny

När jag startade så konfigurerade jag USB pinnen och sedan kopierade jag in filmen och

klistrade in den på nya datorn.  Båda datorerna har OS W7. Det fungerade bra.

Försökte installera filmen även i en dator med XP och försökte även att starta filmen på en TV

I båda fallen fick jag uppmaningen att konfigurera USB pinnen.

Kommer filmen jag har på USB då att försvinna och jag måste börja om från början?

Hur startar jag filmen på TV ?

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med konfigurera USB-pinnen? Det enda som normalt krävs är att bara kopiera över dom filer från datorn till USB-pinnen eller omvänt.

 

Första gången en ny USB-pinne ansluts till en dator, kan det ske en automatisk installation av drivrutin för denna enhet och det kan ta en liten kort stund. Är det detta som sker när du säger att den skall konfigureras?

Om du kan se USB-pinnen i Min Dator/Utforskaren/Filhanteraren och dessutom öppna den så har den blivit igenkänd och installerad så att operativsystemet hittar igen den.

 

Det man kan tänka på är att USB-pinnar kan vara förformaterade i Fat-32 filsystem och ett sådant har begränsningen på max filstorlek på 4GB, så om enskilda film-filer skulle vara större, så måste man formatera om USB-pinnen till NTFS filsystem.

Det gör man i så fall från filhanteraren/Utforskaren > högerklicka på USB-minnet och väljer Formatera samt vilken typ det skall vara. Obs! Formatering raderar all information på mediat.

 

Tyvärr så stöds ibland bara Fat-32 på vissa enheter som tex. vissa typer av teveapparater. Det skall framgå i manualen till teven i så fall.

Dessutom klarar inte teveapparaterna av alla typer av filmformat heller. Det skall också framgå i manualen vilka filmtyper/filändelser som stöds.

 

En film kan inte installeras som man gör med ett program, utan en sådan måste visas med ett filmvisnings eller media uppspelnings-program.

 

Om du öppnar filhanteraren på datorn kan du se filmfilen där i den mapp du kopierade över den till?

Vad är det för filändelse på filmen m.a.o. vad är det för typ av film samt storlek?

Hur ser det ut på USB-pinnen, kan du se filmen där?

Du kan också högerklicka på USB-pinnen > välj Egenskaper > en ny ruta öppnas och där står det bl.a. om det är Fat32 eller NTFS filsystem.

 

Och, vilken dator håller du på med, operativsystem?

Det kan ju vara att din Windows XP inte har något mediaprogram installerat för att visa den typen av film, men då är det bara att hämta hem och installera gratis VLC som klarar av dom flesta film och ljudformat samt fungerar på Windows XP/Vista/7/8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall framgå i manualen till teven i så fall.


Dessutom klarar inte teveapparaterna av alla typer av filmformat heller. Det skall också framgå i manualen vilka filmtyper/filändelser som stöds.

 

En film kan inte installeras som man gör med ett program, utan en sådan måste visas med ett filmvisnings eller media uppspelnings-program.

 

Om du öppnar filhanteraren på datorn kan du se filmfilen där i den mapp du kopierade över den till?

Vad är det för filändelse på filmen m.a.o. vad är det för typ av film samt storlek?

Hur ser det ut på USB-pinnen, kan du se filmen där?

Du kan också högerklicka på USB-pinnen > välj Egenskaper > en ny ruta öppnas och där står det bl.a. om det är Fat32 eller NTFS filsystem.

 

Och, vilken dator håller du på med, operativsystem?

Det kan ju vara att din Windows XP inte har något mediaprogram installerat för att visa den typen av film, men då är det bara att hämta hem och installera gratis VLC som klarar av dom flesta film och ljudformat samt fungerar på Windows XP/Vista/7/8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

När jag första gången använde USB pinnen så stod det att jag skulle konfigurera den och då klickade jag på konfigurera. Varning kom att det som ev fanns lagrat försvinner

Som jag skrev förut så gick det bra att föra över min film till USB och installera i min nya dtorn.

Förstår att min gamlagamla dator med XP(har 3 datorer) inte klarar den modärna USB3  så jag får nöja mig med att ha den lagrad i min nya dator. XP datorn går jag inte ut på nätet med då XP inte uppdateras utan använder mest föra att lagra bilder och kanske film för säkerhets skull.

Beträffande TV och USB så står det inget i TV manualen om anslutning av USB.

Skall fråga nästa gång jag är till TV affären.  Stor och dyr smartTV borde funka

Tack för hjälp och upplysningar

 

Det skall framgå i manualen till teven i så fall.


Dessutom klarar inte teveapparaterna av alla typer av filmformat heller. Det skall också framgå i manualen vilka filmtyper/filändelser som stöds.

 

En film kan inte installeras som man gör med ett program, utan en sådan måste visas med ett filmvisnings eller media uppspelnings-program.

 

Om du öppnar filhanteraren på datorn kan du se filmfilen där i den mapp du kopierade över den till?

Vad är det för filändelse på filmen m.a.o. vad är det för typ av film samt storlek?

Hur ser det ut på USB-pinnen, kan du se filmen där?

Du kan också högerklicka på USB-pinnen > välj Egenskaper > en ny ruta öppnas och där står det bl.a. om det är Fat32 eller NTFS filsystem.

 

Och, vilken dator håller du på med, operativsystem?

Det kan ju vara att din Windows XP inte har något mediaprogram installerat för att visa den typen av film, men då är det bara att hämta hem och installera gratis VLC som klarar av dom flesta film och ljudformat samt fungerar på Windows XP/Vista/7/8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall framgå i manualen till teven i så fall.

 

Dessutom klarar inte teveapparaterna av alla typer av filmformat heller. Det skall också framgå i manualen vilka filmtyper/filändelser som stöds.

 

En film kan inte installeras som man gör med ett program, utan en sådan måste visas med ett filmvisnings eller media uppspelnings-program.

 

Om du öppnar filhanteraren på datorn kan du se filmfilen där i den mapp du kopierade över den till?

Vad är det för filändelse på filmen m.a.o. vad är det för typ av film samt storlek?

Hur ser det ut på USB-pinnen, kan du se filmen där?

Du kan också högerklicka på USB-pinnen > välj Egenskaper > en ny ruta öppnas och där står det bl.a. om det är Fat32 eller NTFS filsystem.

 

Och, vilken dator håller du på med, operativsystem?

Det kan ju vara att din Windows XP inte har något mediaprogram installerat för att visa den typen av film, men då är det bara att hämta hem och installera gratis VLC som klarar av dom flesta film och ljudformat samt fungerar på Windows XP/Vista/7/8

Hej boowii!

 

Var det meningen att det citerade inlägget ska ligga i den här tråden?

Det verkar som att du håller på och ställer frågor till dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej boowii!

 

Var det meningen att det citerade inlägget ska ligga i den här tråden?

Det verkar som att du håller på och ställer frågor till dig själv.

Jag har inte skrivit till mig själv    förmodade att det var du som försökt nytt inlägg   men ok   vi hörs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...