Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svarstider onlinespel


Plaincollar

Rekommendera Poster

Hej. När jag spelar Xbox One "COD Advanced Warfare" visar boxen på ned 110 Mbit/s och upp på 11 Mbit/s.

Svarstiden är upp till 200 ms. Hur påverkar det spelupplevelsen? Ligger jag något efter spelare med t ex 25 ms dvs när jag skjuter på dem, har dem redan skjutit mig då? Visst det är små skillnader men om det är så så räcker det och jag är inte så usel som score boarden visar :-/.....

Någon som vet?//Plaincollar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en extrem svarstid du hade. Du kör väl aldrig trådlöst (wifi) för det påverkar svarstiden negativt, fast med den hastigheten lär det väl vara trådad anslutning?

 

Eller har du nätverkskabel till routern?

How to Connect Your Xbox One to the Internet båda varianterna.

 

Din uppmätta hastighet som visas på boxen kanske är det som uppmäts från boxen till routern (om du har en sådan) och inte ut på internet?

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar med en sådan om den "pingar" en specifik server/IP-adress, men 200ms=0,2sek svarstid (response time, latency) påverkar snabba "shooter" on-line spel negativt i flerspelarläge om svarstiden är lång mot just den spelservern.

 

Ja, du hinner i princip bli skjuten utan att du ens hinner reagera på att någon siktar på dig pga. lagg. Och för att lägga till en sak, en långsam bildskärm/teve med lång svarstid ger samma effekt.

 

How Slow Internet Speeds Affect Online Gaming With Playstation And Xbox Läs hela artikeln för tips.

Latency, response time, or—most commonly in gaming communities—“ping,” all refer to the time it takes for one computer or console to send a message to another computer, and to receive a response back. For playing over the Internet, this is the most important factor in determining how smooth your connection will be. Online gameplay doesn’t require large downloads in the middle of games—your system runs your copy of the game, while other players run their own copies independently, and the only thing being sent between consoles are small data packets that communicate the changes caused by player actions, matching things up for everyone in the game.

Your ping is usually measured in the number of milliseconds it takes to send and receive responses with game servers or other players’ consoles, so a low ping, like 15-20ms, is ideal for most games.

 

Här hittar jag en test och det är väl den du kört och det står att upp till 150ms skall vara ok!(?) http://support.xbox.com/sv-SE/xbox-one/networking/slow-performance-solution

Jag anser det är alldeles för högt, men det kanske beror på var servern står som den mäter emot och kanske ger lite missvisande info sedan i verkliga lägen mot spelservern?

 

Mvh ;)

 

[Edit] Och en sak till, när man ligger på mellan 10-20Mbit/sek i överföringshastighet så är detta helt ok, har du närmare 100Mbit/sek så saknar det egentligen helt betydelse, förutom då om du samtidigt har andra saker igång som tar upp bandbredd. Och bakgrundsprogram som är i gång kan orsaka långa svarstider tex. Skype, Webbläsare, Antivirusprogram, Virus/skadliga program och annat, åtminstone på en PC. Svarstiden i On-line spelen är mer viktiga än just överföringshastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte möjlighet att pinga spelservern inifrån spelet istället, för att se vilken svarstid du då får?

 

Jag sitter tyvärr inte hemma just nu och kan testa på min stationära dator med just COD Advanced Warfare, för jag kommer inte ihåg vilka möjligheter det finns där.

 

[Edit] Det du skrev innan:
 

Visst det är små skillnader men om det är så så räcker det och jag är inte så usel som score boarden visar :-/.....

 

Call of Duty: Advanced Warfare’s Lag is Turning Players Off the Game

Check out an example of Advanced Warfare‘s lag compensation in the video below. You’ll notice how the player doing the shooting lands on a good 7/8 shots on his opponent, only for the opponent’s Killcam to reveal that only one of those shots registered

Så visst kan ditt score board få negativa effekter, men här pratas det om (och även på andra sajter) att det dessutom är långa svarstider i själva spelet, som skall åtgärdas i kommande spel-patch, som i.o.f redan är släppt:

Sledgehammer Patches Call of Duty: Advanced Warfare som bl.a. skall ha åtgärdat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte möjlighet att pinga spelservern inifrån spelet istället, för att se vilken svarstid du då får?

 

Jag sitter tyvärr inte hemma just nu och kan testa på min stationära dator med just COD Advanced Warfare, för jag kommer inte ihåg vilka möjligheter det finns där.

 

[Edit] Det du skrev innan:

 

 

Call of Duty: Advanced Warfare’s Lag is Turning Players Off the Game

Så visst kan ditt score ////ha åtgärdat detta.

Tack för ett mycket utförligt och tydligt svar.

Jag har tagit del av samtliga matnyttiga länkar men inget har varit direkt relevant för mig (tror jag). Vad jag gjort enligt en länk är att inaktiverat den trådlösa funktionen på routern så nu har jag bara två enheter anslutna enligt routern per lina; Xbox One och denna dator. Har också mappat Xboxet till sitt ip/mac-nummer i routern samt öppnat upp portarna som anges för Xboxet i routerns UPnP.

Min pingning är gjort i Xboxet via dess "detaljerade" alternativ. Hur man pingar mot COC AW vet jag ej. I skrivande stund är boxen upptagen med Netflix! men jag skall inom kort kolla om värdena blivit bättre.

Min router är en COM HEM-configurerad Netgear!!!! där det kan vara möjligt att göra justeringar som jag inte redan gjort. Greppar inte allt så håller mig därifrån. Får se snart om det hänt något efter det som gjorts. Feedback kommer:-) //PC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

in pingning är gjort i Xboxet via dess "detaljerade" alternativ. Hur man pingar mot COC AW vet jag ej. I skrivande stund är boxen upptagen med Netflix! men jag skall inom kort kolla om värdena blivit bättre.

Netflix....

Stäng av alla bakgrunds-aktiviteter som inte är nödvändiga när du skall spela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Förutsatt att Xbox One, likt en dator, inte har autostart på olika aktiviteter, så skall det bara vara det programmet som är igång. Tror mig sett över alla delar som du nämnt och lite till. Alla portar är öppnade enligt Ms. Möjligtvis kan routern ha en del märkliga inställningar inom routerns märkliga flikar. Det är ju ändå Com Hem som gjort mjukvaran i en Netgear-router så vem vet? Resultatet efter att jag följt dina anvisningar var dessvärre oförändrat. När jag mäter datorn får jag 120/11 och 9 ms.

Xboxen har en av två utgångar på routern, ca 2 meter E-kabel och var ensam på nätet när jag pingade den. Någon traceroute har jag ingen möjlighet att göra. Som du skriver skulle det ha kommit en patch men den verkar inte gjort någon nytta. Ligger fortfarande på ~200 ms! Lite ställd. Hur pinga inne i spelet? //Pc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag har ingen koll alls på Xbox.

Kan du välja server att pinga mot?

 

På en PC med Windows gör man så här för att pinga Ea direkt:

Start > skriv cmd  > högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör" > skriv ping easo.ea.com => vilken medelsvarstid får du (time)?

Är det
Under 60ms= Bra
Över 100ms=har du långsam svarstid
Över 200ms=rejäla problem

 

Kan du testa en annan spelserver?

 

[Edit] Ursäkta den sajten ovan är för BF4 men här hittade jag ett ping-tips för COD Advanced Warfare http://gearnuke.com/ping-indicator-back-call-duty-advance-warfare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, indikatorn är ju bra men säger inte mycket. Är ju en del av spelet som Sledghammer Games skapat och vad baserar sig staplarna på? Om man konstaterer att jag har ca 200 ms "latency" så har jag samtidigt full stapel på CODs ping (se bild). Om man ser någon med i pinne i stapeln, har han då minuts lag?

Sledghammer Games har hävdat att de använder "dedicated servers" emedan faktiskt använder "listen servers". På frågan från massmedia vill man inte kommentera frågan. Uppenbarligen är det ett problem.

Ett annat problem är att jag pingade eaos.ea.com och fick 106 - 112 ms! (expressen.com 26 ms). Så problemet ligger tydligen på två fronter; bb-leverantören och Sledghamme Games. Hur som helst vore det kul om man kunde spela i realtid som många andra... //Pc

post-47489-0-92926000-1417976357_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...