Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur avinstallera hemnätverket?


BGAA

Rekommendera Poster

W7-64 hemma med tre datorer och en skrivare. Har haft ständiga problem pga okunskap.

Hur avinstallerar jag allt på alla enheterna för att göra en ren nyinstallation.

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan hemgrupp, hemnätverk.

 Antar att IDG har en skola för hur man gör en nyinstallation.

Bo G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte funkar att skriva format C: /S . Hämta en version av Linux och starta datorn med den skivan i då raderas hårddisken. Om det inte raderas med den första Linuxprogrammet hämta ett annat Linuxprogram och starta datorn med den skivan istället. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7-64 hemma med tre datorer och en skrivare. Har haft ständiga problem pga okunskap.

Hur avinstallerar jag allt på alla enheterna för att göra en ren nyinstallation.

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan hemgrupp, hemnätverk.

 Antar att IDG har en skola för hur man gör en nyinstallation.

Bo G

 

Det vanligaste brukar vara att använda sin windows 7 skiva om man har någon, annars brukar det finnas en dold partition med en återställnings-kopia, som man aktiverar, när datorn startar, man ska då kunna återställa datorn till leveransskick.

Hur man gör specifikt på din dator borde stå i någon dokumentation som följt med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W7-64 hemma med tre datorer och en skrivare. Har haft ständiga problem pga okunskap.

Hur avinstallerar jag allt på alla enheterna för att göra en ren nyinstallation.

Har inte riktigt förstått skillnaden mellan hemgrupp, hemnätverk.

 Antar att IDG har en skola för hur man gör en nyinstallation.

Bo G

Menar du att du vill ominstallera Windows som Laso tipsar om eller menar du bara av/nyinstallera sånt som har med nätverket att göra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du vill ominstallera Windows som Laso tipsar om eller menar du bara av/nyinstallera sånt som har med nätverket att göra?

Tack igen Cecilia. Jag uttryckte mig tydligen otydligt. Klarar jag inte W7  så klarar jag nog inte Linux. Jag vill rensa ut allt som har med nätverk, hemnätverk, routrar osv att göra och göra en nyinstallation enligt PCfAs skola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hämta en version av Linux och starta datorn med den skivan i då raderas hårddisken.

 

Detta är inte ju inte sant.

Startar man datorn med en LiveCD/DVD/USB så raderas inte hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte ju inte sant.

Startar man datorn med en LiveCD/DVD/USB så raderas inte hårddisken.

Stämmer, att starta från live-CD/DVD/USB ändrar ingenting på hårddisken. Men du kan radera allt på hårddisken om du vill. Men du måste aktivt välja att installera linux och använda hela hårddisken eller avsiktligt radera med dd. Och det ger dig möjlighet att korrigera endel logiska fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen Cecilia. Jag uttryckte mig tydligen otydligt. Jag vill rensa ut allt som har med nätverk, hemnätverk, routrar osv att göra och göra en nyinstallation enligt PCfAs skola.

Du uttryckte dig inte alls otydligt men det hade varit lättare att hjälpa dig om du talat om vilken dator/vilka datorer du har. Jag har t ex en stationär HP dator med en återställningspartition, som Laso skriver. Men PC för alla har förstås också den lektion du efterlyste:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.443380/sa-installerar-du-en-frasch-version-av-windows-7

 

Hm, det är ett 80-tal läsarkommentarer efter den artikeln, bl a den här, som det kan ligga något i: "Advanced tokens manager Strunta i att extrahera nyckeln. Du kommer ofta råka på problem med att lägga in den i en nyinstallation och aktivera den. Gör såhär istället.

1. Ladda ner Advanced tokens manager.

2. Använd det för att extrahera ditt redan aktiverade certifikat inkl. nyckel o allt. Spara på ett usb minne.

3. Ominstallera windows och skriv inte in något serialnummer vid installation.

4. Kör Advanced tokens manager från usbminnet och lägg in ditt redan aktiverade certifikat. Klart. Din nya installation är nu aktiverad och färdig att användas utan skräpprogram.

(Gjorde så precis på en nyinköpt HP och det fungerar kanon.)"

 

Här finns förresten Advanced tokens manager med bilder som visar hur den funkar:

http://www.howtogeek.com/75496/how-to-reinstall-windows-without-having-to-reactivate/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men frågan är om du verkligen behöver ominstallera Windows. Det borde räcka med att inaktivera nätverksanslutningarna, som jag har gjort.

Om jag skriver nätverk i startknappens sökruta får jag upp det som visas på bilden Nätverk:

post-55300-0-90719000-1417748560_thumb.jpg

 

Den inställningen gjorde jag i Internet Explorer. Jag skrev internetalternativ i Startknappens sökruta. Egenskaper för Internet > Fliken Anslutningar.
Under Inställningar för lokalt nätverk (LAN) står det, som bilden Anslutningar visar: "Nätverksinställningar används inte för fjärranslutningar. Klicka på Inställningar ovan om du vill se inställningar för fjärranslutningar".
Klickar jag på knappen LAN-inställningar där kommer jag till dessa och kan då se att i Inställningar för lokalt nätverk (LAN) är automatisk identifiering av inställningar ibockad men att jag INTE har bockat i de två rutorna under Proxyserver Använd en proxyserver för nätverket respektive Använd inte någon proxyserver för lokala adresser

post-55300-0-75934200-1417748584_thumb.jpg
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror inte Ts avser att ominstallera operativsystemen utan endast nätverksinställningarna.

Jag skulle gå ett steg längre än att bara inaktivera nätverksanslutningarna, jag skulle ta bort dessa och sedan starta om datorn för att det då läggs till nya "fräscha" sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte funkar att skriva format C: /S . Hämta en version av Linux och starta datorn med den skivan i då raderas hårddisken. Om det inte raderas med den första Linuxprogrammet hämta ett annat Linuxprogram och starta datorn med den skivan istället. 

/Maria

 

Skriv INTE som MariaE föreslår, det finns ingen anledning och det skapar bara problem. Följ de andra råden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv INTE som MariaE föreslår, det finns ingen anledning och det skapar bara problem. Följ de andra råden istället.

Ja det var min dator som inte raderades på något annat sätt. Hardwipe funkade inte heller på min blå dator. Men nu har jag Linux installerat på den datorn. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt Mikael63

"Jag skulle gå ett steg längre än att bara inaktivera nätverksanslutningarna, jag skulle ta bort dessa och sedan starta om datorn för att det då läggs till nya "fräscha" sådana."

Hur får jag bort allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...