Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur säkert är "städprogrammen" som städar registret?


Bocken Bruse

Rekommendera Poster

Har en gammal 3 Ghz P4 med MS Win XP Pro Sp3 i som jag köpte gissningsvis ca 2005 och som jag aldrig formaterat om hdd på men som beslutade häromdagen att "storstäda" i. Av datorns C disk på 320 GB har jag lagt över mycket på en extern hdd så det är 165 GB ledigt på disken.

Har två olika städprogram...

CCleaner v4.10.4570

AVG PC TuneUp 2015 v15 0 1001 105 (2014)

...frågan är bara hur säkert de här programmen är?

Gjorde en storstädning igår med "AVG PC TuneUp 2015" men har läst på vissa forum där vissa påstår att det är negativt för operativsystemet att städa registret på det kan uppstå "hål" i registret som därför fylls på med massa andra filer som gör datorn långsammare!??

Problemet i natt var att jag hade två strömavbrott och jag vet självklart att det inte är speciellt bra för datorn att bara brytas på ström när den står och jobbar. Men det är den negativa baksidan av att bo på landet och man inte har en "strömbackup" som automatiskt slår på vid ett strömavbrott.

Någon som har några tips eller åsikter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv slutat använda registerrensningsprogram förutom Revo Uninstaller som rensar rester av program i registret vid avinstallation.

 

Har använt CCleaner tidigare men har fått problem några ggr vid installation av nya versioner av Officepaket. Vet inte sökert om CCleaner varit skuld till problemet men för mig räcker det att det kanske varit skuld till problemet för att jag skulle sluta använda det.

 

Det är fullt tillräckligt med inbyggda Diskrensning. Varför riskera i onödan att ett rensningsprogram förstör installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gjorde en storstädning igår med "AVG PC TuneUp 2015" men har läst på vissa forum där vissa påstår att det är negativt för operativsystemet att städa registret på det kan uppstå "hål" i registret som därför fylls på med massa andra filer som gör datorn långsammare!??

Nåt sånt har jag aldrig läst från någon som verkar veta vad de skriver om. Däremot händer det att alla optimerings- och registerstädningsprogram optimerar/städar för mycket så att de tar bort något som borde vara kvar, vilket kan visa sig genast eller efter några månader när ett program inte går att avinstallera eller Windows-uppdatering inte går igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv slutat använda registerrensningsprogram förutom Revo Uninstaller som rensar rester av program i registret vid avinstallation.

 

Har använt CCleaner tidigare men har fått problem några ggr vid installation av nya versioner av Officepaket. Vet inte sökert om CCleaner varit skuld till problemet men för mig räcker det att det kanske varit skuld till problemet för att jag skulle sluta använda det.

 

Det är fullt tillräckligt med inbyggda Diskrensning. Varför riskera i onödan att ett rensningsprogram förstör installationen.

Jag har själv Revo Uninstaller Pro v3.0.7 och det fungerar perfekt och det har jag aldrig haft några problem med. Frågan är hur sådana program som städer registret sköter sig.

 

Något Office-program lär nog inte hamna i min dator... möjligen Word. Men numera skriver (åtminstone) inte jag speciellt mycket brev utan så gott som allt går ju via E-mail.

 

Detta var registerstädning var väl ett försök för att städa bort bortåt 10 år gamla skräpfiler. Misstänker att skulle jag formatera om hdd så skulle det vara svårt att få tag i hela kompletta MS Win XP Sp3 (svensk) inkl de allra sista uppdateringarna från i våras. 

Gör jag däremot en IMAGE/ISO av hdd, formaterar om den och återför hela ISO-filen så får jag ju ändå tillbaka alla skräpfiler.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att få ner alla XP-uppdateringar inkl. service pack från Microsoft. Service pack får man hämta manuellt men sen fungerar Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt har jag aldrig läst från någon som verkar veta vad de skriver om. Däremot händer det att alla optimerings- och registerstädningsprogram optimerar/städar för mycket så att de tar bort något som borde vara kvar, vilket kan visa sig genast eller efter några månader när ett program inte går att avinstallera eller Windows-uppdatering inte går igenom.

Satt och läste det så sent som i natt när strömmen gick men p gr av strömavbrottet så sparades inte sidan ner i "historiken".

Får se om jag hittar sidan igen... en engelsk sida... i så fall lägger jag upp länken.

 

Ur uppdateringssynpunkt kvittar det ju eftersom MS har slutat uppdatera XP. Det enda som skulle kunna äventyras vore i så fall IE men den använder jag aldrig.

 

En följdfråga - hur klickar man sig fram på ett superenkelt sätt för att få reda på vilken version av FRAMEWORK man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå bra att få ner alla XP-uppdateringar inkl. service pack från Microsoft. Service pack får man hämta manuellt men sen fungerar Windows Update.

Aha... jag trodde MS stängt av all nedladdning av allt som rör XP. Tack för det tipset!  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Med rätt inställningar fungerar Ccleaner mycket bra för både 32 och 64 bitars versioner av Windows. Har använt Ccleaner på våra windowsmaskiner under flera år utan några som helst problem. Revo uninstaller har avinstallerat från 64 bitars maskinerna då den inte klarar detta, 32 bitars maskinerna har jag inte använt Revo på under det senaste året. CCleaner fungerar utmärkt för att avinstallera program med på både 32 och 64 bitars system.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar Jari med att Revo Uninstaller "inte klarar av detta"? Det har jag aldrig upptäckt på mina 64-bitars maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga - hur klickar man sig fram på ett superenkelt sätt för att få reda på vilken version av FRAMEWORK man har?

Framgår det av listan i "Lägga till och ta bort program"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar Jari med att Revo Uninstaller "inte klarar av detta"? Det har jag aldrig upptäckt på mina 64-bitars maskiner.

Jag har Revo Uninstaller Pro v3.0.7 i min sprillans nya ACER 64-bit maskin som jag har hållit på i en vecka på att rensa på skitprogram och hitintills har allt fugerat perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framgår det av listan i "Lägga till och ta bort program"?

Tack!

 

Framework 3.0 Service Pack 2 Language Pack - SV, Framework 3.5 SP1 och Framework 4 Client Profile + massa tidigare versioner låter väl bra.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar Jari med att Revo Uninstaller "inte klarar av detta"? Det har jag aldrig upptäckt på mina 64-bitars maskiner.

 

Revo Uninstaller Free is fully compatible with

32-bit versions of Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 and Windows Server

 

Revo Uninstaller Pro is fully compatible with

32-bit and 64-bit versions of Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 and Windows Server

http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa "registerbelastning", kan man använda "portabel" version, som t.ex. ccleaner, sumatrapdf, MozBackup, speccy, KeePass, etc.

 

Som "avinstallationsprogram" använder jag en äldre (portabel) version av IObit, då den visar även IE och FF tilläggen

 

Stora favoriten är "mailstore home", ett backupp- och arkiveringsprogram av e-mail (man kan ha alla e-mail på USB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efter storstädningen med CCleaner v4.10.4570 resp AVG PC TuneUp 2015 v15 0 1001 105 (2014) så går min gamla 3.0  Ghz P4 med MS Win XP Pro Sp3 märkbart bättre.

 

I lördags köpte jag min sjätte dator... ytterligare en ACER. Den här gången en X3950 med i5 3.4Ghz CPU. Begagnad så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...