Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
subwar

Kinetisk energi

Rekommendera Poster

subwar

Hej, jag är i behov av att kunna ange den kinetiska energin för en drönare av modell DJI Inspire 1 till Transportstyrelsen, men är lite osäker på hur jag räknar ut den. Bifogar fromeln som bild men osäker på hur den räknas ut. De uppgifter jag har är maxvikt 2,9 kg, maxfart 22 m/s och en batteri styrka på 5700 mAh. Behöver jag mer uppgifter?

Tacksam för hjälp!

Mvh Alexander

post-135526-0-96117100-1417528383.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
NoWin

Batterikapaciteten har in med med kinetisk energi att göra. Kinetisk energi är rörelse energi och det är bara att sätta in värdena för hastighet och massa i formeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
subwar

Batterikapaciteten har in med med kinetisk energi att göra. Kinetisk energi är rörelse energi och det är bara att sätta in värdena för hastighet och massa i formeln.

Ok, vad blir svaret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kan du slå in: 2,9 * 22 * 22  / 2

på kalkylatorn i Windows?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
subwar

Men är svaret 701,8? Är det rätt att räkna vikten i 2,9 kg eller skall det vara 2900 g, hastigheten 22 m/s eller skall det vara 61 km/h eller vad nu farten blir om man gör om det. Jag behöver en korrekt siffra att fylla i Transportstyrelsens blankett i rutan "Max kinetisk energi".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman

Massan beräknas i Kg och hastigheten i m/sek.

Cecilias svar är korrekt.

Ek anges som Rörelseenergi (Kinetisk energi) och enheten: J (Joule) och fast Nm används ofta, så  är det bättre att använda Joule. http://wiki.math.se/wikis/forberedandefysik/index.php/3.4_Arbete,_energi_och_effekt

I ditt fall 701,8 J

[Edit] Givetvis är också NoWins svar ovan helt korrekt.

Förövrigt: m=massa alltid i Kg, v=hastighet alltid i m/s och E för energi uttrycks alltid med stort E.

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...