Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hundnamn


Mikael63

Rekommendera Poster

Lite hjälp önskas..

En valptik med nuvarande namn Polarn

( http://cdn.blocket.com/static/0/images_full/97/9723668082.jpg )

 

Finns blandade önskemål om att byta namn.

Eftersom vi tidigare haft en hund med latinskt namn började jag att snegla åt det hållet.

 

Min tankegång var Polarn - Polare - Kompis - Vän och hittade då att amice möjigen skulle vara latinets motsvarighet. Om uttalet skulle vara Amis så skulle det kanske funka.

Spånade vidare och hittade på fler ställen att Väninna (det är ju en tik) skulle bli amica. Önskat uttal där då Amika.

Hur man själv väljer att uttala kan ju vara en "twist" men hur är det egentligen med orden/betydelsen/stavningen?

 

Finns det latinsk motsvarighet för det lite slarviga Polarn?

 

Förslag på helt andra "fina" namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra det att amica (kvinnlig vän) uttalas amika. Tyvärr finns det ingen mer talspråklig form av amicus (manlig vän) eller amica. amice (uttal: amike) är vokativen (tilltalsformen) av amicus. Vokativen av amica är amika, dvs. den sammanfaller med nominativen (grundformen). Det finns alltså bara ett alternativ för er nya kompis men jag tycker amica är ett fint namn.

 

Kom just på att det ju också finns comes (uttal: komes) för kompanjon, följeslagare. Det är samma ord i maskulinum och femininum och det heter comes i vokativ också. (Kan ju vara praktiskt eftersom man ofta ropar på eller pratar med sin hund.)

http://alatius.com/ls/index.php?met=up&ord=comes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poäng! (Du är så generös. Det är enbart ett nöje att fundera över lämpliga hundnamn för hunden är människans bästa vän: Hominis amicus optimus canis est.)  

Ju mer jag tänker på det, ju bättre tycker jag Comes ligger i munnen (Comes, kom!) men valet är förstås ditt och den övriga familjens.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag meddelar vilket namn det blev kring Lucia-helgen då vi hämtar valpen :)

 

Kan avslöja redan nu, då jag tecknade försäkring och behövde ett namn, att det blir amica.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är i princip omöjligt att ta en bild med skärpa när Amica är vaken.

Så här ser hon ut när hon är stilla:

post-52940-0-15713100-1418897423_thumb.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...