Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ned/Uppgradering av operativsystemet


Gorn1

Rekommendera Poster

Hej.
Jag har läst här men det här är mitt första inlägg.

Ursäkta att det blev långt men jag ville ge så mycket information som möjligt.

Jag köpte en andra hårddisk en SSD till en helt ny dator.
Datorn hade en enda hårddisk,hdd, med ett Windows 8.1 64bit på den.
Jag tog bort satakabeln till hårddisken hdd, och kopplad in min SSD och installerat mitt nya Windows 7 prof. 64 på den.
Allt fungerar bra utom:
Jag fick ett fel meddelanden -enhetshanteraren - (code28) för nedan enheter.

Jag har kontrollerat med ACER  men de vill inte hjälpa mig eftersom jag har lagt ett annat operativsystem än originalet, och  jag kan inte ens räkna ut vad moderkort det är. (Jag har googlade allt där). Så står jag med en dator jag vill kunna använda Windows 7 64bit på, men jag kan inte hitta drivrutinerna.

Ethernet-styrsystem:
MaskinID:
PCI \ VEN_10EC & DEV_8168 & SUBSYS_09041025 & REV_0C

pci enhet, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_1423 & SUBSYS_09041025 & REV_00

Universal Serial Bus, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_7814 & SUBSYS_09041025 & REV_09

SM Bus Controller, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_780B & SUBSYS_09041025 & REV_16

 

 

Datorn Acer aspire TC-120 (ATC-120-H-WLP)
Jag gick in till Acer använde ett SNID-nummer och hittade namnet på enheterna med drivrutiner för Windows 8.1, 64:

Tillverkare Beskrivning Version Storlek
Realtek Audio Driver    6.0.1.7135       193.1 MB
Atheros Bluetooth Driver   8.0.1.314      251,7 MB
Realtek Card Reader Driver   6.3.9600.39056   14,1 MB
AMD Chipset Driver 1.3.1.220      20,9 MB
Realtek LAN Driver 8.29.314.2014    7.0 MB
AMD VGA Driver 13.351.1005.0      337,8 MB
NVIDIA VGA Driver 9.18.13.3302      338,2 MB
Atheros Wireless LAN Driver 10.0.0.276     251,7 MB

 

Jag är inte ens riktigt säker på vilken av dem som är vad. Det var fler felmarkeringar tidigare men några "fungerar nu", iallafall så säger datorn det.

 

Vad jag kan märka så kan jag:

1. inte hitta min mobil via blåtanden i min dator och

2. inte få mina USB-3.0 att fungera.

 

I datorn går det endast att läsa.
På Moderkortet: ACER inc, och: en cirkel med ett E och 1 i den.
Och att det är Made in China med beteckning:
DAA78L / Kara MB
13127-1

Mycket tacksam om ni kan hjälpa mig här..

 

 

MVH

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ett problem när man installerar ett äldre operativ än tänkt, framförallt på en del märkesdatorer med icke tänkt stöd för äldre operativ.

 

Men - mitt tips är att försöka finna ut tillverkaren av de olika delsystem i datorn.

av det ovan kan jag utläsa att du bör börja med att besöka AMD för drivrutin för moderkortet.

Sedan realtek för ljudet och nätverk.

 

osv. Gå till varje tillverkares hemsida och sök reda på den mest troliga kandidaten och ladda hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Okej tack!

Jag förstår och får väl försöka i den riktningen. Jag funderade också lite själv om det kunde vara en bra idé att köpa ett grafikkort och kanske på det sättet kringgå något, men jag sitter ändå med nätverk/blåtand/usb och för att koppla in det måste jag väl ha en fungerande PCI också, eller?

 

Problemet är väl också att jag är för dålig på att kunna säga vad, som tillhör vad av de delar som beskrivs vara i datorn, tillsammans med vad som är vad i Enhetshanteraren.

 

Det som gör mig mest irriterad är att jag inte kan få fram vilket moderkort det är!

Jag har kollat i datorn, kollat med Acer/tillverkaren, kollat i Bios, tankat ned program för att få fram det, men icke.

 

Sedan tycker jag att det borde vara en ganska enkel sak att hitta drivrutiner till ett så nytt program som W7, när delarna som används här ( i en relativt billig dator ) säkert har ett gäng år på nacken, men icke.

 

Fråga: Om jag inte lyckas lösa detta med drivrutinerna, och om jag -vilket jag är ganska säker på - vägrar att använda mig av windows8, vad finns det då för andra alternativ?

 

Mvh

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Okej tack!

Jag förstår och får väl försöka i den riktningen. Jag funderade också lite själv om det kunde vara en bra idé att köpa ett grafikkort och kanske på det sättet kringgå något, men jag sitter ändå med nätverk/blåtand/usb och för att koppla in det måste jag väl ha en fungerande PCI också, eller?

 

Problemet är väl också att jag är för dålig på att kunna säga vad, som tillhör vad av de delar som beskrivs vara i datorn, tillsammans med vad som är vad i Enhetshanteraren.

 

Det som gör mig mest irriterad är att jag inte kan få fram vilket moderkort det är!

Jag har kollat i datorn, kollat med Acer/tillverkaren, kollat i Bios, tankat ned program för att få fram det, men icke.

 

Sedan tycker jag att det borde vara en ganska enkel sak att hitta drivrutiner till ett så nytt program som W7, när delarna som används här ( i en relativt billig dator ) säkert har ett gäng år på nacken, men icke.

 

Fråga: Om jag inte lyckas lösa detta med drivrutinerna, och om jag -vilket jag är ganska säker på - vägrar att använda mig av windows8, vad finns det då för andra alternativ?

 

Mvh

Gunnar

 

Jo! Jag glömde.

 

Hur blir det om jag laddar ned drivrutinen för moderkortet, blir det inte med W8 då? Eller menar du (vilket jag får en känsla av nu när jag skriver ) att jag ska hitta en drivrutin med w7 för just det moderkortet hos AMD?

 

Verkar ju vara det vettiga alternativet men jag blir osäker nu....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga... uppstår bara det här felet när du kör med den hdd 2 dvs SSD-disken med Win 7 Sp 1? Aldrig när du kör via ordinarie C-disken och Win 8.1?

 

Har själv en nyinköpt ACER stationär dator med Win 8.1 installerat på (Win 8 som jag själv uppdaterat till Win 8.1) och som jag funderat på att formatera om hårddisken och istället installera Win 7 Sp 1 på istället. Men nu blir jag lite avskräckt när jag läser dina problem.

 

Nedgradering av operativsystem? Tacka vet jag gamla fina XP.  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du surfa från Win7-installationen? Då kan flera av tillverkarna ha automatiska verktyg som kan känna igen din dator/hårdvara.

 

Men det jag menar är att sniffa fram vad för chip du har i datorn och leta redan på den drivrutin hos tillverkaren som matchar. När du laddar ned väljer du givetvis Win7-version om det finns.

 

realtek, till exempel har generella drivrutiner för sina chip.

http://www.realtek.com/downloads/

 

Testa, det skadar inte. Om drivrutinen inte passar installeras den normalt sett inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer knappast att hitta drivrutiner för moderkortet för det är säker specifikt för just Acer, utan du får leta efter drivrutiner från chipset-tillverkaren, verkar vara AMD (AMD Chipset Driver) i ditt fall, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga... uppstår bara det här felet när du kör med den hdd 2 dvs SSD-disken med Win 7 Sp 1? Aldrig när du kör via ordinarie C-disken och Win 8.1?

 

Har själv en nyinköpt ACER stationär dator med Win 8.1 installerat på (Win 8 som jag själv uppdaterat till Win 8.1) och som jag funderat på att formatera om hårddisken och istället installera Win 7 Sp 1 på istället. Men nu blir jag lite avskräckt när jag läser dina problem.

 

Nedgradering av operativsystem? Tacka vet jag gamla fina XP.  :thumbsup:

 

 

Hej Bocken Bruse,

Håller med, XP var guld. Men efter att bankerna snart helt vägrar oss göra affärer vis Xp så blev valet enkelt. Man kan kanske sätta sitt hopp till W10 också.

 

Jag vet uppriktigt inte hur det förhåller sig med W8 genom Hdd:n. Jag har aldrig testat när jag hela tiden haft i tankarna att om jag startar upp med den (hdd) så ändras register och andra grejer jag har för begränsad kunskap av.

Därför pluggade jag ur den direkt, installerade och kör endast uppstart via ssd:n och w8.

 

Jag antar att jag bara behöver ändra om uppstartsordningen i bios så kan jag få till en säker uppstart med w8 via hdd, när jag aldrig har mixtrat med den delen (hdd:n är partionerad tydligen, för den är uppdelad i två enheter varav window ligger på den ena där.

 

Sett i backspegeln och ett råd till dig är väl i så fall att du går ut och kollar om du hittar drivrutiner för dina komponenter i w7 innan du bestämmer dig för att blåsa hdd:n

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du surfa från Win7-installationen? Då kan flera av tillverkarna ha automatiska verktyg som kan känna igen din dator/hårdvara.

 

Men det jag menar är att sniffa fram vad för chip du har i datorn och leta redan på den drivrutin hos tillverkaren som matchar. När du laddar ned väljer du givetvis Win7-version om det finns.

 

realtek, till exempel har generella drivrutiner för sina chip.

http://www.realtek.com/downloads/

 

Testa, det skadar inte. Om drivrutinen inte passar installeras den normalt sett inte.

 

Hej Monshi,

Ja, jag använder den nu i sittande stund.

 

Jag ville först undvika en uppkoppling innan jag installerat "allt" och gjort en cloning av sdd:n, men jag höll på att bryta ihop efter alla omkopplingar med skärm, copy/paste, usb och f*n och hans moster.

 

Hittade också program som skulle artbestämma innehållet i datorn och när det inte fungerade så gav jag upp första tanken och valde att utnyttja några "live" ställen för ändamålet: bl.a windows update, HWVendor och windows7 upgrador, med samma dåliga resultat.

 

Jag hittade igår den här länken där datorn i det mest är som min men med w7 istället, men jag har inte vågat testa ännu:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/174600-acer_aspire_a8-5500-16gb-1tb-hd7570_1gb-win7_hp

 

en: Acer Aspire TC-105

 

Men jag är så osäker på vad det är som påverkas, vad som är väsentligt vid val av drivrutin, Chipset? för moderkortet, så av den anledningen har jag inte sökt något mer på det spåret. Vad tror du, törs man ta drivrutinerna (om jag hittar den exakta modellen- dvs den som visas i länken ovan) och smälla in dem?

 

Min dator:

https://www.komplett.se/acer-aspire-tc-120/816176#!tab:extra

 

 

Vad menar du med "generella"? Att man kan köra dem med olika OS?

När jag kollade med HWVendor detector så kommer den fram till 4 saker: att jag har ett w7 prof, sp1, ett LAN från Realtek, En Bluetooth från Artheros, och En Wireless LAN från Artheros. Inget annat, och det känner jag ju till redan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer knappast att hitta drivrutiner för moderkortet för det är säker specifikt för just Acer, utan du får leta efter drivrutiner från chipset-tillverkaren, verkar vara AMD (AMD Chipset Driver) i ditt fall, osv.

 

 

Hej Cecilia,

Tack, och jag har varit och nosat där lite, men som säkert har framkommit tidigare i mina inlägg så finns en del otrygghet/okunskap här.

 

Men jag har för mig att de hade en direktsökning där också och när jag var där senast så gjorde jag det via en annan dator och hade tänkt föra över filerna till den här.

Jag ska göra ett nytt försök där.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

Vad menar du med "generella"? Att man kan köra dem med olika OS?

När jag kollade med HWVendor detector så kommer den fram till 4 saker: att jag har ett w7 prof, sp1, ett LAN från Realtek, En Bluetooth från Artheros, och En Wireless LAN från Artheros. Inget annat, och det känner jag ju till redan.

 

Mvh

Med generella menar jag de drivrutiner som utvecklaren av chipen producerar, original kan vi kalla denna.

Tillverkarna, HP, Acer, Dell osv, använder deras chip och generellt fungerar origanalet men de paketerar oftast om dessa, lägger på eget GUI, lite extra funktioner osv.

 

Med andra ord, fungerar oftast precis lika bra med originalet som med datortillverkarnes version.

 

Så in på AMDs hemsida, testa denna för ditt chipset

http://support.amd.com/en-us/download/desktop?os=Windows+7+-+64

Du verkar ha även GPU från dem, så ladda hem även den (länken får du hitta själv)

 

kanske här

http://www.intel.com/p/en_US/support/idyp

 

för att se om Intel hittar något (deras ljud ska du ha enligt komplett)

 

osv.

Det finns ingen direkt fara att ladda in fel drivrutin. Normalt så går den helt enkelt inte att installera om det inte finns nödvändig matchande hårdvara. Och om nu det blir fel, avinstallera den igen eller, i värsta fall, nyttja Windows återställningsfunktion och backa operativet till tidpunkt innan installation.

 

 

men i sig, enklaste är nog att köra med Win8. Det är inte så hemskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi,

 

Jag höll på med att fippla på igår och då fick jag klart:

pci enhet, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_1423 & SUBSYS_09041025 & REV_00

Och

Universal Serial Bus, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_7814 & SUBSYS_09041025 & REV_09

 

---------

 

Ethernet-styrsystem:
MaskinID:
PCI \ VEN_10EC & DEV_8168 & SUBSYS_09041025 & REV_0C

 

 

Den här fick jag att ta till sig en drivrutin men den placerade sig under nätverkskortet med rubriken: " Realtek PCIe GBE Family Controller" ,men med en gul triangel och en ny felkod, kod 38?

 

Jag avinstallerade den och här är jag tillbaka på ruta 1.

 

-------

 

SM Bus Controller, Maskin-ID:
PCI \ VEN_1022 & DEV_780B & SUBSYS_09041025 & REV_16

 

Den här är också helt oberörd. Vad jag förstår så ska det här vara en enhet som läser kort, och jag har en sån, men den fungerar ju?

 

Det som inte fungerar, vad jag vet, är blåtanden för att jag ska kunna hitta andra trådlösa enheter...

 

Vad tror du?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova denna Holländska sida, men du får söka efter din modell, för att länka funkar inte för mig.

Men då endast för Win 8.1-64  men kanske kan gå om du inte redan provat?

 

Prova om det går att installera manuellt istället för ev. setup, om drivrarna är sk. lösa och inte inbakade i setupen?

 

http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/drivers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova denna Holländska sida, men du får söka efter din modell, för att länka funkar inte för mig.

Men då endast för Win 8.1-64  men kanske kan gå om du inte redan provat?

 

Prova om det går att installera manuellt istället för ev. setup, om drivrarna är sk. lösa och inte inbakade i setupen?

 

http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/drivers

 

 

Hej Vedex,

Tack, men jag har en snid-kod och kört från den svenska sidan.

 

Har inte velat köra in w8.1 versionen när jag känner att det kan bli fel, när det är en nyare drivrutin och troligen inte har stöd för w7. Jag kanske har fel. (har hänt förr när data-världen långt ifrån är min profession).

 

Problemet -det största -är nog att jag inte riktigt förstår vad jag håller på med :-)

Men jag är tjurig när jag har bestämt mig och jag har fortfarande lite tålamod kvar.

Det går ju fortfarande framåt ;-)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men då endast för Win 8.1-64  men kanske kan gå om du inte redan provat?

 

 

Okej,

Jag gjorde en variant på vad du föreslog. Jag sökte helt enkelt på min hdd (där mitt helt nya windows 8.1 ligger orört) efter de siste drivrutinerna, och tänkte att det fanns ju möjlighet att rutinen också stödde w7.

 

Min Sm-bus köpte den och nu ser det ut som att den fungerar, också efter omstart, men jag har fortfarande ingen uppkoppling med min telefon- trådlös enhet, och det är nog naturligt när min Ethernet-styrsytem, i enhetshabteraren fortfarande lyser gul.

 

Nu är alltså frågan:

Jag har dessa komponenter för drivrutiner i datorn, som stödjer w8.1:

 

Acer Aspire TC-120 Drivers Download for Windows 8.1 64-Bit

 

 

Category Vendor Description Version Size Date   Audio Realtek Audio Driver 6.0.1.7135 196.7 MB 2014/06/10 Download Bluetooth Atheros Bluetooth Driver 8.0.1.314 251.9 MB 2014/06/10 Download CardReader Realtek Card Reader Driver 6.3.9600.39056 14.1 MB 2014/06/10 Download Chipset AMD Chipset Driver 1.3.1.220 20.9 MB 2014/06/10 Download Lan Realtek LAN Driver 8.029.0314.2014 7.1 MB 2014/06/10 Download VGA AMD VGA Driver 13.251.0.0000 279.5 MB 2014/06/10 Download VGA NVIDIA VGA Driver 9.18.13.3250 339.6 MB 2014/06/10 Download Wireless LAN Atheros Wireless LAN Driver 10.0.0.276 251.9 MB 2014/06/10 Download

 

 

Jag har denna enhet som vägrar att ta sig samman:

Ethernet-styrsystem:

MaskinID:

PCI \ VEN_10EC & DEV_8168 & SUBSYS_09041025 & REV_0C

 

De gånger (2) som jag fått den att acceptera en drivrutin har den landat nere på nätverkskortet med namnet: Realtek PCIe GBE Family Controller" ,men med en gul triangel och en ny felkod, kod 39 istället för som innan kod28.

 

Frågan kanske för de flesta är idiotisk men för mig är den allvarlig. Vilken av dem ovan drivrutiner ska jag leta efter?

Själv lutar jag åt:

Lan Realtek LAN Driver 8.029.0314.2014 7.1 MB 2014/06/10.

 

Jag har hållit på så att jag är mer förvirrad än vanligt ;-)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi/jag angripit det hela lite från fel håll...

 

Steg ett borde varit att köra ett analysprogram i Win8 som i klartext ger oss vad som finns i datorn.

Nu vet jag tyvärr inget sådant program på rak arm som jag vågar rekommendera...

 

 

 

Ofta är Win8 och Win7 drivisar kompatibla btw, desamma. Det är mot Win Vista kompatibiliteten bryts.

men ljud, borde

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

fungera

Nätverk, Atheros, borde vare en av denna. Bluetooth och trådlöst..

http://www.qca.qualcomm.com/resources/driverdownloads/

men utan att veta EXAKT vilken krets din dator har... chansa?

 

AMD

http://support.amd.com/en-us/download

finns verktyg där för att identifiera.

 

Realtek LAN

Torde väl vara över PCI-express de ligger idag?

Titta här

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=10&PFid=13&Level=4&Conn=3

 

Nvidia/AMD - grafik? Har du båda? Nåja, AMDs bör ha löst sig ovan, Nvidia bara besöka deras hemsida.

 

men som sagt, ett verktyg (som gamla Avast...) i Win8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi/jag angripit det hela lite från fel håll...

 

Steg ett borde varit att köra ett analysprogram i Win8 som i klartext ger oss vad som finns i datorn.

Nu vet jag tyvärr inget sådant program på rak arm som jag vågar rekommendera...

 

 

 

Ofta är Win8 och Win7 drivisar kompatibla btw, desamma. Det är mot Win Vista kompatibiliteten bryts.

men ljud, borde

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=24&PFid=24&Level=4&Conn=3&DownTypeID=3&GetDown=false

fungera

Nätverk, Atheros, borde vare en av denna. Bluetooth och trådlöst..

http://www.qca.qualcomm.com/resources/driverdownloads/

men utan att veta EXAKT vilken krets din dator har... chansa?

 

AMD

http://support.amd.com/en-us/download

finns verktyg där för att identifiera.

 

Realtek LAN

Torde väl vara över PCI-express de ligger idag?

Titta här

http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=10&PFid=13&Level=4&Conn=3

 

Nvidia/AMD - grafik? Har du båda? Nåja, AMDs bör ha löst sig ovan, Nvidia bara besöka deras hemsida.

 

men som sagt, ett verktyg (som gamla Avast...) i Win8...

 

 

Tack Monshi,

 

Jag började också med att försöka dokumentera vad jag egentligen hade med olika program jag laddade ned från en andra dator bla bla bla (ville inte bli "infektera" med en massa innan jag var "helt" färdig med datorn). Något jag inte fick till och nu har övergivit.

 

Sedan ska jag villigt erkänna att jag inte gjort min hemläxa. Jag fick för mig att W8 var ett nytt filsystem (FAT, NTFS, ??) och att jag därför varit speciellt orolig för att köra bort mig här.

(Fan, jag har fortfarande för mig att jag läste något om GAP?? eller något liknande, när jag var inne och rotade i Bios....)

 

Det jag finner lite konstig är att jag -när jag har en helt orörd hårddisk-partion, där windows8.1 ligger - eller rättare sagt datorn, då finner de aktuella drivrutinerna?

 

Jag menar att frånsett operativsystemet och den nya SSD.n så är ju datorn intakt. Och då borde enheterna finna drivrutinerna på den disken?

 

Jag ska kolla dina länkar och återkommer med resultat.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi,

 

Jag började också med att försöka dokumentera vad jag egentligen hade med olika program jag laddade ned från en andra dator bla bla bla (ville inte bli "infektera" med en massa innan jag var "helt" färdig med datorn). Något jag inte fick till och nu har övergivit.

 

 

MVH

Om jag förstår Monshi rätt så menar han att man skall köra något analysprogram (Speccy fungerar). med endast 8.1 disken inkopplad. Det bör ju fortfarande vara möjligt att starta Windows 8.1. Troligen behövs inget analysprogram eftersom det borde stå i Enhetshanterararen vilka enheter som är monterade.

 

Om jag förstår rätt så saknar det trådbundna nätverkskortet installerade drivrutiner(enligt koden) och Bluetooth fungerar inte I övrigt fungera datorn med Windows 7

 

Trådbundna nätverkskortet påverkar ej Bluetooth .Bluetooth hör ihop med trådlösa nätverkskortet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis, köra analysprogram under Win8. Borde kunna ge en enkel lista på hårdvara och dess riktiga namn.

Men samtidigt, Win8-drivisarna som finns på originaldisken kan nog i många fall fungera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att köra Windows Update manuellt, då skannas även all hårdvara av för i dom flesta fall kommer rätt drivrutin att hämtas hem från Windows update databas och installeras till dom enheter som saknar drivrutin och i förekommande fall kommer redan installerade drivrutiner att bytas ut mot nyare eller till den drivrutin som tillverkaren av hårdvaruenheten lämnat till Microsoft istället för Windows standard drivrutin om en sådan blivit installerad under operativsystemets installation.

 

Möjligen kan i vissa fall någon drivrutin visas som tillval, så se till att välja alla uppdateringar om möjligheten dyker upp.

Starta om datorn på uppmaning och ev. så kör du Windows update igen och installerar ytterligare drivrutiner samt omstart.

Vid nyinstallation av operativsystem så får man vara beredd på att köra Windows update med omstarter minst ett par-tre ggr.

 

Till sist kontrollerar du i Enhetshanteraren, om där är några gula eller röda symboler som indikerar att drivrutin saknas eller problem finns för just den enheten och då går det att koncentrera sig på den eller dessa enheter.

 

[Edit] Ha alla externa enheter urkopplade utom mus, tangentbord och bildskärm. När du har en fullt fungerande dator kopplar du in en enhet åt gången och kontrollerar att den fungerar som den skall - om du har flera usb-enheter tex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Tack för svaren, och jag har nu:

 

-Laddat ned Speccy och kört det.

Vad är det för data där som kan vara av intresse?

 

Jag körde med w7:s OS. Kan det bli någon skillnad med vilket operativsystem jag använder när Speecy kolla vilka datordelar som ingår?

 

 

- Jag har Uppdaterat med windows update 3 ggr, med alla enheter urkopplade förutom mus, tangentbord, skärm och usb-(internetuppkopplingen).

 

Jag fick ned ca 60st nya uppdateringar men,

Ethernet-styrsystem:
MaskinID:
PCI \ VEN_10EC & DEV_8168 & SUBSYS_09041025 & REV_0C

 

lyser fortfarande Gul och min dator kan fortfarande inte hitta min telefon.

 

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Tack för svaren, och jag har nu:

 

-Laddat ned Speccy och kört det.

Vad är det för data där som kan vara av intresse?

 

Jag körde med w7:s OS. Kan det bli någon skillnad med vilket operativsystem jag använder när Speecy kolla vilka datordelar som ingår?

 

 

 

 

MVH

Det som i första hand är intressant är att se namnet på nätverksadaptrarna under fliken Nätverk i Speccy

Exempel:

 

post-57552-0-35188700-1417886080_thumb.jpg

 

Jag tror det är så att adaptrarna måste vara installerade för att ses i Speccy. Därav förslaget att använda W 8.1

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MaskinID:

PCI \ VEN_10EC & DEV_8168 & SUBSYS_09041025 & REV_0C

 

 

=

 

http://www.pcidatabase.com/vendor_details.php?id=1697

 

ger

 

http://www.sony.it/support/it/content/cnt-dwnl/prd-comp/win7downgrade_sve_8320/SVE1513G1E

(Visserligen står det enbart för Sony men)

 

eller

 

http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=5&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false#RTL8111B/RTL8168B/RTL8111/RTL8168

 

och där

 

Win7 and Server 2008 R2 Auto Installation Program (SID:1694995)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Jag har Uppdaterat med windows update 3 ggr, med alla enheter urkopplade förutom mus, tangentbord, skärm och usb-(internetuppkopplingen).

 

 

 

MVH

Du använder en USB mottagare för den trådlösa uppkopplingen ? Om mottagaren inte stöder Bluetooth lär det inte fungera.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som i första hand är intressant är att se namnet på nätverksadaptrarna under fliken Nätverk i Speccy

Exempel:

 

attachicon.gifNätverk Speccy.JPG

 

Jag tror det är så att adaptrarna måste vara installerade för att ses i Speccy. Därav förslaget att använda W 8.1

 

LARSAS

 

 

Hej Larsas,

 

Tack för goda idéer. Jag blev sen med svaret trots att jag varit vid datorn i stort sett hela dagen.

-Jag ändrade uppstart i Bios till hdd:n (där jag har windows 8) och startade om. Det var ett misstag, Det har medfört att datorn sedan vägrade uppstart  på SDD:n (windows7) och jag har endast tagit mig hit nu genom att använda mig av en återställningsskiva.

 

Jag var frustrerad när jag var där i w8, när jag visste att jag var körd för att komma tillbaka till ssd:n, men på något sätt infann sig någon sorts logiskt tänkande, så jag laddade ned Speecy där och sparade resultatet.

 

Nedan följer först hur Speecy sa i w7 och sedan vad den sa i W8 (förutom alla xxx då vill säga):

:

Moderkort

                      Tillverkare                      Acer

                      Modell                      Aspire TC-120 (P0)

                      Chipset Leverantör                      AMD

                      Chipset Modell                      ID1422

                      Chipset Version                      00

                      Soutbridge Leverantör                      AMD

                      Southbridge Modell                      A55/A60M

 

 

BIOS

                                                                  Märke                      American Megatrends Inc.

                                                                  Version                      P11-A2

 

 

(W7)

Adapterlista

                Aktiverad

                        Bluetooth Device (Personal Area Network)

                            Kopplingsnamn    Bluetooth-nätverksanslutning

                            DHCP aktiverad    Ja

                            MAC Adress    xxxxxxxxxx

                        Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter

                            Kopplingsnamn    Trådlös nätverksanslutning 2

                            DHCP aktiverad    Ja

                            MAC Adress    x-xxxxxxxxx

                        Qualcomm Atheros AR5BWB222 Wireless Network Adapter

                            Kopplingsnamn    Trådlös nätverksanslutning

                            DHCP aktiverad    Ja

                            MAC Adress    1xxxxxxxxxx

                        Remote NDIS based Internet Sharing Device #2

                            Koppling-specifik DNS Suffix    hi.link

                            Kopplingsnamn    Anslutning till lokalt nätverk 2

                            NetBIOS över TCPIP    Ja

                            DHCP aktiverad    Ja

                            MAC Adress    5xxxxxxxxxx

                         

 

(W8)

 

Adapters List

                Enabled

                        Bluetooth Device (Personal Area Network)

                            Connection Name    Bluetooth-nätverksanslutning

                            DHCP enabled    Yes

                            MAC Address    18-xxxxxxx

                        Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter

                            Connection Name    Anslutning till lokalt nätverk* 3

                            DHCP enabled    Yes

                            MAC Address    1A-xxxxxx

                        Qualcomm Atheros AR5BWB222 Wireless Network Adapter

                            Connection Name    Wi-Fi

                            DHCP enabled    Yes

                            MAC Address    1-xxxxxx

                        Realtek PCIe GBE Family Controller

                            Connection-specific DNS Suffix    image.loc

                            Connection Name    Ethernet

                            DHCP enabled    Yes

                            MAC Address    -xxxxx

                        Remote NDIS based Internet Sharing Device

                            Connection-specific DNS Suffix    hi.link

                            Connection Name    Anslutning till lokalt nätverk

                            NetBIOS over TCPIP    Yes

                            DHCP enabled    Yes

 

----------

----------

 

 

Som jag tolkar det så är det:  Realtek PCIe GBE Family Controller som jag jagar, och som jag har laddat ner i flera versioner men som verkar vara fel?

 

Vad gör ni för tolkning?

 

Nu sitter jag ganska purt till också när jag år osäker på om återstläningpumkten också rättar till inställningarna i Bios eller om jag kommer åter till ruta 1 när jag startar om datorn?

 

Jag skrev ovan vilken modell av bios jag har.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...