Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mint 17.1 MATE & Cinnamon finns nu som färdig version


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har precis installerat Linux Mint Rebecca. Jag undrar varför man måste skriva in sitt lösenord överallt? Jag  är ensam användare på datorn. Jag är nästan nybörjare på Linux.

 

Den versionen jag hade förut ett tag var Red Hat. Men jag retade mej på den röda hatten så jag avinstallerade det efter nån vecka. Dessutom hade jag sönder CD-RW-spelaren eftersom jag inte visste riktigt hur man bränner en CD-R/-RW i Linux.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver skriva lösenordet när du loggar in eller utför en åtgärd som fodrar rooträttigheter. Användaren root har fullständiga rättigheter i linux och lösenordet efterfrågas så att rättigheterna inte missbrukas. Den användare, som installerat systemet, läggs i Ubuntu och Mint automatiskt till sudoers, d.v.s. de som har rätt att utföra administrativa ändringar i systemet. I ditt system är du inte den enda användaren. Det finns guest-account,  root och s.k. daemoner, som är program, som körs i bakgrunden som skilda användare med begränsade rättigheter. Med kommandot cat /etc/passwd kan du se vilka användarkonton som existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att jag kommer inte ens in i terminalen längre. Jag får ett felmeddelande. Nu kommer jag inte ihåg vad det var... Det hjälpte inte heller att jag startade om datorn. Jag skriver senare vilket felmeddelande jag fick eller bifogar bild. En bild säger mer än tusen ord :-) Det verkar också omöjligt att hitta någon manul om Linux Mint på svenska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser