Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mint 17.1 MATE & Cinnamon finns nu som färdig version


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har precis installerat Linux Mint Rebecca. Jag undrar varför man måste skriva in sitt lösenord överallt? Jag  är ensam användare på datorn. Jag är nästan nybörjare på Linux.

 

Den versionen jag hade förut ett tag var Red Hat. Men jag retade mej på den röda hatten så jag avinstallerade det efter nån vecka. Dessutom hade jag sönder CD-RW-spelaren eftersom jag inte visste riktigt hur man bränner en CD-R/-RW i Linux.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver skriva lösenordet när du loggar in eller utför en åtgärd som fodrar rooträttigheter. Användaren root har fullständiga rättigheter i linux och lösenordet efterfrågas så att rättigheterna inte missbrukas. Den användare, som installerat systemet, läggs i Ubuntu och Mint automatiskt till sudoers, d.v.s. de som har rätt att utföra administrativa ändringar i systemet. I ditt system är du inte den enda användaren. Det finns guest-account,  root och s.k. daemoner, som är program, som körs i bakgrunden som skilda användare med begränsade rättigheter. Med kommandot cat /etc/passwd kan du se vilka användarkonton som existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lustiga är att jag kommer inte ens in i terminalen längre. Jag får ett felmeddelande. Nu kommer jag inte ihåg vad det var... Det hjälpte inte heller att jag startade om datorn. Jag skriver senare vilket felmeddelande jag fick eller bifogar bild. En bild säger mer än tusen ord :-) Det verkar också omöjligt att hitta någon manul om Linux Mint på svenska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu äntligen ska jag bifoga en bild... Det kanske har blivit så mycket fel att jag måste börja om :-(  Jag kan inte heller avsluta på rätt rätt. Det enda sättet är att trycka ner Ctrl-Alt-Del och sen när rutan kommer fram välja "Close session" eller vad det nu var. Jag kommer inte ihåg detta meddelande. Men jag kan inte avsluta som vanligt :-( Och terminalen kommer jag inte till heller :-(  Orsaken till att det blev fel kanske beror på att datumet inte var rätt ? Cecilia sa att datumet måste vara rätt i datorn annars kan det bli fel men det gällde Windows 7? 

/Maria

post-120863-0-44746500-1417515925_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det verkar också konstigt. När jag precis hade installerat Linux mint då kom jag till terminalen direkt. Jag bifogade bild på detta i min tråd "Gammal dator". Då är det så att man tydligen måste vara uppkopplad på nätet och det är jag inte med den datorn. Men jag testade att koppla upp mej den hämtade inga uppdateringar. Och det är ju inte så konstigt heller. Datorn var ju inte konfigurerad för det heller. Men mitt bredband det blev surfbart direkt när jag hade installerat programvaran första gången konstigt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid öppna en virtuell terminal med CTRL + ALT + F2. F3 - F6 fungerar också. I Linux finns inget program cmd. Kommandotolken i linux är vanligtvis bash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag testa detta. Hoppas jag hittar några bra spel också. Jag gillar "riktiga spel" till datorn som t.e.x. patiens , backgammon, luffarchack mm.  Men dessa spel försöker jag hitta på nätet om jag inte har det på nån skiva med Linux-program men det är nog för en annan Linux version. Dessa spel kanske inte passar till den versionen jag har?

 

Är det ingen som har några bra spel att föreslå som passar i Linux Mint ? 

Jag har inte hittat några bra spel på mina skivor. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte hittat några bra spel till Linux :-( Just nu kan jag bara använda Linuxdatorn som en ordbehandlare nästan :-( Jo jag kan ju lagra på diskett och USB . Det går inte på en ordbehandlare. :-) 

Men jag ska läsa på om Linux kommandon . Manulen försvinner iallafall inte om inte datorn försvinner. Det är bara det att det är lite svårt att förstå sej på den. Detsamma gällde de första dos-böcker som jag fick av en kompis. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan REBECCA, CINNAMON och MATE i 32-bit version? Vilket är MINST resurskrävande?

 

http://www.linuxmint.com/download.php

 

Rebeccka är kodnamnet för version 17.1

(17 = Qiana)

Cinnamnon och MATE är skrivbordsmiljöer. Finns även fler miljöer: KDE och Xfce men inte ännu för den senaste 17.1

 

KDE är den som drar mest resurser och kan vara lite knepigare att få att fungera bra.

Xfce är den "lättaste" man kan nog säga att det är en "Lite" av MATE

 

Tillägg: Det finns ytterligare varianter av Linux Mint och det är Debian Edition, kallas för LMDE. Finns som Cinnamon och MATE.

Som namnet antyder så baseras denna direkt på Debian och inte på Ubuntu (som i sin tur baseras på Debian).

LMDE finns inte i någon version av typ 17 osv. utan är "rullande" dvs. den uppdaterar sig själv till att alltid vara den senaste.

http://www.linuxmint.com/download_lmde.php

står "LMDE 201403" och det betyder att man skapade en ny ISO i mars i år.

 

De som finns för 17.1:

Cinnamon drar lite mer än MATE men upplevs av många som mest lik Windows.

Personligen håller jag inte med då jag tycker att MATE är mest lik Windows.

Innan man ändrat tema osv. tycker jag att den påminner om Windows 2000.

 

http://linuxmint.se/instruktioner/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux Mint finns med blå startbild också. Dumt  att jag inte har kommit på ett bra sätt att kopiera denna snygga blå bakgrund till denna dator :-( 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu för alla versioner

 

 

The upgrade path from Linux Mint 17 to Linux Mint 17.1 is now open for all editions (Cinnamon, MATE, KDE and Xfce).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...