Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

w 8.1 "anteckningar"


hup151_t

Rekommendera Poster

va i 2 8.1 hittar jag "anteckningar" som var så lätt att hitta i Vista och XP -- antar att det måste finnas i W 8.1 också - eller nåt motsvarande.

 

"extrafråga" utanför ämnet - om jag bockar i rutan för "följ detta ämne" betyder det då att jag får svar i min egen brevlåda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar trycka på Windowstangenten och börja att skriva "notepad" så gör den en sökning bland applikationerna och då kommer Anteckningar upp i panelen till höger.

 

Gällande fråga två, ja det stämmer. Och i din profil under notifieringsalternativ kan du ställa in hur du ska notifieras; per mail, eller notifikation här på eforum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start (sidan med fyrkanterna)--dolda pilen under ikonen nere till vänster (troligen skrivbord) 

 

Bland apparna finns anteckningar. Genom högerklick kan den fästas i aktivetsfältet om man så vill.

 

Där finns även appen hjälp + tips som ger bra instruktioner.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va i 2 8.1 hittar jag "anteckningar" som var så lätt att hitta i Vista och XP -- antar att det måste finnas i W 8.1 också - eller nåt motsvarande.

 

"extrafråga" utanför ämnet - om jag bockar i rutan för "följ detta ämne" betyder det då att jag får svar i min egen brevlåda?

Jag som "gammal" Win XP användare har ställt mig samma fråga eftersom jag vill ha klickbara ikoner direkt på skrivbordet där jag kan nå bl a ANTECKNINGAR o KLOCKA bara genom ett "direktklick".

 

Se bif skärmdump på mitt ostrukturerade skrivbord. :blush:

 

skrivbord.jpg

 

Större bild: http://www.ephotobay.com/image/skrivbord.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren - och Bocken Bruse jag kör ett liknande system viz. att jag håller skrivbordet så rent som möjligt - ikoner bara för Den här datorn, Epostprorammet, Papperskorgen, Internet. de olika partitionerna - sen en mapp med namnet genvägar och där ligger allt från ACDSee till Återställning allt lätt åtkomligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som "gammal" Win XP användare har ställt mig samma fråga eftersom jag vill ha klickbara ikoner direkt på skrivbordet där jag kan nå bl a ANTECKNINGAR o KLOCKA bara genom ett "direktklick".

 

Se bif skärmdump på mitt ostrukturerade skrivbord. :blush:

 

skrivbord.jpg

 

Större bild: http://www.ephotobay.com/image/skrivbord.jpg

 

Varför fortsätter du inte som du verkar har för en del, kör med mappar som du lägger dina genvägar/ikoner i, tror inte du kan organisera på så många andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför fortsätter du inte som du verkar har för en del, kör med mappar som du lägger dina genvägar/ikoner i, tror inte du kan organisera på så många andra sätt.

Nu har jag iof sig bara haft igång den nya datorn med Win 8.1 i ca 3 x 15 minuter för att betala räkningar via min internetbank (eftersom BANK ID slutat stödja Win XP) men jag hittar ju varken Anteckningar eller Klocka eller övriga program jag installerat. 

 

I XP är det ju bara att gå ner med musen i vänster hörn och klicka på START > ALLA PROGRAM och välja program och "Skapa Genväg" men jag har ju inte ens hittat denna möjlighet i Win 8.1.

 

Så tv är det min gamla trotjänare med Win XP som gäller. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så får du vänta tills nya Windows 10 kommer, då får du som du vill, en blandning av både 7:an och 8:an, inkl den vanliga startmenyn och det nya med apprutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så får du vänta tills nya Windows 10 kommer, då får du som du vill, en blandning av både 7:an och 8:an, inkl den vanliga startmenyn och det nya med apprutor.

Hur gör man rent praktiskt för att hitta programmen jag installerat + Anteckingar + Klocka i Win 8.1?

 

Det finns ju ingen Startknapp i nedre vänsterhörn där jag kan gå in i START > ALLA PROGRAM och välja program och "Skapa Genväg" och dra ut genvägarna och placera dom där jag själv vill på skrivbordet.

 

Är Win 7 Sp 1 likadant som Win 8.1 vad beträffar dessa defekter?

 

Jag har ju som jag tidigare skrivit i Val av operativsystem till gamla XP-datorer några gamla datorer som mina barn ska få som det i dag ligger XP Sp 3 i men som jag faktiskt tänkt uppdatera till Win 7 Sp 1 eller Win 8.1 i men nu fattar jag att Win 8.1 är helt uteslutet. Frågan är om jag inte ska låta Win XP Sp 3 ligga kvar som OS?

 

Har ytterligare en dator som vi använder som en ren videoredigeringsdator med Adobe Premiere i samt Win XP Sp 3 som jag även tänkt uppdatera OS i men nu börjar jag tvivla även där.

 

Btw, hur raderar jag rent praktiskt alla rektangulära färgglada rutorna (apparna) på förstasidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan söka efter program, det är en mycket bra sökfunktion i Windows 8/8.1, och när man hittat programmen som man använder ofta kan man antingen fästa dem på aktivitetslisten eller lägga dem som genväg på skrivbordet.

 

Många program syns när man högerklickar på Start-knappen.

 

I Windows 7 finns det en startmeny.

 

För att inte se apparna är det nog enklast att installera en startmeny, t ex Classic Shell, StartIsBack eller Start 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man rent praktiskt för att hitta programmen jag installerat + Anteckingar + Klocka i Win 8.1?

 

Det finns ju ingen Startknapp i nedre vänsterhörn där jag kan gå in i START > ALLA PROGRAM och välja program och "Skapa Genväg" och dra ut genvägarna och placera dom där jag själv vill på skrivbordet.

Till en början kan du göra som jag försökt beskriva i inlägg 3,inget mästerverk kanske men borde kunna förstås om man nu verkligen vill.

 

Vill man ha ikoner på skrivbordet så kan man skapa dessa VIA högerklicksmenyn för appen och Öppna filsökväg.

Därifrån kan man lägga genväg på skrivbordet.

 

LARSAS

 

post-57552-0-18643400-1417489213_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...