Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wifi kanaler


dawwa50

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet att man vill hitta en kanal som krockar så lite som möjligt med sina grannar, men hur ska man göra om man använder två trådlösa enheter i lägenheten. Ska man då välja samma wifi-kanal på båda. 

 

Planen är att utöka det trådlösa nätverket genom att koppla ihop en router med en annan. 

 

Jag har läst olika artiklar och funderar fortfarande på hur man ska göra. Jag har fått det att fungera, men tycker att hastigheten blir så låg. Den blir lägre både på standardroutern och routern (som ska fungera som accesspunkt). 

 

På standardroutern så ligger den på 192.168.1.1 och har en spridning från 192.168.1.2-192.168.1.200

 

Jag tänkte därför lägga router 2 på 192.168.1.201 för att det inte ska bli någon krock med den första. Dock undrar jag om båda ska ha standardgateway 192.168.1.1 för det är väl ip-adressen för att ansluta till varje router som är det viktitga. Jag kan även informera att jag stängt av DHCP på router 2.

 

Kopplingen är som vanligt på router 1 och när jag kopplar in router 2 så har jag endast kopplat ihop LAN. På router 2 kommer jag ej att använda WAN-porten. Hastigheten är bra om jag använder router 2 som switch. DVS med kablar, men när jag ansluter trådlöst så blir det låg hastighet. Hoppas att någon kan förklara detta för mig. 

 

Jag trodde att jag hade hittat en bra artikel, men jag är inte säker på att jag gjort rätt. http://vpncasestudy.com/download/usefuldoc/how_to_access_point.pdf

 

Router 1 = TL-WR841N

Router 2 = JWNR2010

RoTL-WR841NTL-WR841NTL-WR841NTL-WR841

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del påstår att signalen blir starkare om det är i samma nätverk och på samma kanal, men jag får väl testa mig fram, men jag undrar hur jag gör för att koppla ihop router med router för att använda den andra som accespunkt. Det är framförallt inställningarna jag funderar på. 

 

Olika kanaler är antagligen bäst. Du kan använda programmet Vistumbler i en dator och WiFi Analyzer i en Android-mobil/platta för att se vilka kanaler som används och vad deras signalstyrka är.

http://www.vistumbler.net/

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar räcka att stänga av DHCP i router 2 och koppla ihop routrarna LAN-LAN för att få router 2 att fungera som en switch med accesspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort men jag funderar på vilka ip-adresser jag ska välja och vilken standardgateway som gäller. 

 

Ska jag begränsa antalet ip-adresser på båda routrarna så båda ej har samma? Ska jag använda samma gateway på båda? Är det routern som bestämmer ip-adress och gateway för router 2 eller är det leverantörens inställningar som gäller? 

 

Det brukar räcka att stänga av DHCP i router 2 och koppla ihop routrarna LAN-LAN för att få router 2 att fungera som en switch med accesspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När DHCP är avstängt i router 2 kommer det ju inte att dela ut några IP-adresser så hur många IP-adresser den kan dela ut är väl ointressant, i alla fall kan jag inte påminna mig att jag gjorde någon särskild inställning för det när jag hade två routrar efter varandra.

 

Inställningar för gateway i router 2 är för dess WAN-port och den används ju inte. Eller menar du i datorn? I så fall låt det stå på automatiskt i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Router 2:s LAN-adress används endast för dess inställningar. Bäst är att ställa in en fast adress utanför router 1:s DHCP-pool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde det fungera bäst om jag t.ex. ställer in router 1 precis som vanligt.

 

Den enda förändring jag gör är att bestämma att den endast ska hantera 192.168.1.2-192.168.1.200. 
 

Då kan router 2 få 192.168.1.249 eller någon annan ledig plats. Det enda jag behöver göra på den är att välja en adress för att kunna göra ändringar i den och stänga av DHCP. Om jag sedan väljer olika kanaler för Wifi så borde de inte orsaka problem med varandra. 

 

Är det rätt uppfattat?

Router 2:s LAN-adress används endast för dess inställningar. Bäst är att ställa in en fast adress utanför router 1:s DHCP-pool.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...