Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud tv och högtalare


Martassen

Rekommendera Poster

Jag har en förstärkare som jag kopplat till dator och 2 stereohögtalare. För att få mer kräm i ljudet så har jag laborerat med ljudinställningar i datorn och inte bara förstärkaren. Funkar bra och ljudet blir ok.

 

Jag kan även köra kabeln ifrån förstärkaren till min Samsung plasma. Hur gör jag för att öka krämen i ljudet när jag gjort kopplingen mellan tv och mina stereohögtalare? Ljudet kommer till högtalarna men vill kunna få mer bas.? Hittar inge basljud bland inställningar på tvn.

 

Nån som vet? Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Du får nog främst koncentrera dig på din förstärkare, där borde det finns möjlighet att påverka klanget i ljudet.

 

TVn kan ha enklare kontrollera för diskant och bas men nog bäst, om hittar något där, att ha relativt rent ljud från TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dratt basen till max på förstärkare men vill ha mer bas. När datorn va kopplad till förstärkaren så drog jag basen till max på förstärkaren och reglera ljudet i datorn för få mer och då blev det bra.

 

Jag har dvd-spelare kopplad också så kan spela cd så får ljudet i högtalarna. Vill ha mer bas som jag får via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat in ljudet från TVn till förstärkaren så har du bara möjligheten att justera ljudet med förstärkarens kontroller. Här finns en ljudskola bara skrolla ner en bit på sidan:

http://korta.nu/lu2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det finns ingenting jag kan köpa till förstärkaren för att få till kraftfullare ljud?

Från början köpte jag förstärkaren för att koppla den till datorn.

Sedan koppla jag den till tvn vilket gör jag även kan spela cd-skivor på dvd-spelaren och det hörs i högtalarna.

Vill dock få kraftfullare ljud . Främst när jag spelar cd på dvd spelaren .

 

Ända valet köpa ny förstärkare eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för förstärkare och vad för högtalare?

 

Men nja, det finns ofta i TV-apparater möjlighet att påverka klangen men det är bara enkla reglage, nog inget som, om det finns, är något som hjälper dig.

 

Så det är nog dags att fundera på en ny anläggning, en med mer kräm i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla närmare vad för högtalare och förstärkare. Det är panasonichhögtalare.

 

Det verkar som jag kan ställa in ljudet på tvn en del men det går endast om högtalarna inte är anslutna till tvn.

När gjort ljudinställningar på tvn och sätter in kabeln ifrån förstärkaren stärks ljudet i stora högtalarna men försvinner efter 1 sekund.

 

Säljaren hos Kjell å company sa jag kan köpa en kabel som omvandlar till digital bla bla bla under förutsättning vissa uttag finns i tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstärkaren ser jag inget märke på. Det är en liten svart låda jag köpte hos Kjell . De har väl typ 2 sorter och jag har den svarta med 3 rattar på.

 

Högtalarna panasonic 3-e space sound

Model No. SB-AK20

Impedence 6

Input 70w. Music 35w, DIN

 

Det är vad som står på högtalarna.

 

Jag kommer i tvn åt equalizer när jag kopplat ur högtalarna. Där kan jag styra med spakar:

Balance

100hz

300hz

1 kHz

3 kHz

10 kHz

 

Men när jag kopplar in högtalarna kommer jag ej åt detta.

Kan jag komna åt dessa med externa högtalarna inkopplade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan TVn ha ett ytterligare (hörlurs)uttag som equalizern är aktiv på. I så fall borde förstärkaren kunna anslutas dit och det fungerar som när datorn ansluts.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2014-12-02 på 10:40, skrev Snow:

http://tinyurl.com/k3upz33

Här ovan är en adress där hittar du bruksanvisning till din Samsung Plasma TV för det måste ju finnas anvisning hur du kopplar till extra enheter.

 

På 2014-12-02 på 03:43, skrev LARSAS:

Kan TVn ha ett ytterligare (hörlurs)uttag som equalizern är aktiv på. I så fall borde förstärkaren kunna anslutas dit och det fungerar som när datorn ansluts.

 

LARSAS

 

 

Jag verkar iallafall inte kunna sätta i förstärkarens sladd så som den är nu iallafall så antar att jag behöver sätta i nåt så den passar!? Det är 3 uttag som förstärkarsladden går in i nu som den är. Har testat alla de 3 men kommer inte åt tvns ljudspakar så länge högtalarna är ikopplade.

 

Se bilder.

På bild1 ser man antennsladden som sitter i (Kromade).

På bild1 ser man även förstärkarens sladd som sitter där det finns hörlurar.

På bild2 ser man en tjock sladd och det är dvdn.

 

Så det är väl så det idag är kopplat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du plockar ut ljudet vis hörlursutgången som man ser på bilden, har du då inte en volymkontroll separat för detta uttag i TVn. I min Philips TV så har jag separat volymkontroll för hörlursutgången skild från högtalarvolymkontrollen. Så om jag har högtalarna på och dessutom hörlur kopplad till TVn så är volymkontrollerna olika så ljudet justeras var för sig, annars skulle man ju kunna spränga trumhinnorna om volymen för högtalarna höjdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du plockar ut ljudet vis hörlursutgången som man ser på bilden, har du då inte en volymkontroll separat för detta uttag i TVn. I min Philips TV så har jag separat volymkontroll för hörlursutgången skild från högtalarvolymkontrollen. Så om jag har högtalarna på och dessutom hörlur kopplad till TVn så är volymkontrollerna olika så ljudet justeras var för sig, annars skulle man ju kunna spränga trumhinnorna om volymen för högtalarna höjdes.

Nu är jag inte riktigt med. Ska jag dra ut kabeln ifrån hörlursuttaget? Vart ska jag sätta i den? Drar jag ut den kabeln så hör jag tvns egna högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju faktiskt både digital och analog utgång på TVn om man granskar fotona noga. Du har 2 RCA eller phonoutgångar märkta Audio (en röd och en vit) dessutom har du en optisk digital utgång under antennanslutningen.

Om du använder phonokontakterna istället för hörlurskontakten vad händer med ljudet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju faktiskt både digital och analog utgång på TVn om man granskar fotona noga. Du har 2 RCA eller phonoutgångar märkta Audio (en röd och en vit) dessutom har du en optisk digital utgång under antennanslutningen.

Om du använder phonokontakterna istället för hörlurskontakten vad händer med ljudet då?

 

 

De ända uttagen jag kan sätta i förstärkarkabeln i är hörlursuttaget + de 2 som är på högersidan om det.

Röda och vita och de övriga kan jag ej sätta i sladden i. Den går ej i helt enket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja stämmer bra att jag har den förstärkaren.

 

Hur ska jag göra? Ska jag köpa nån form av sladd för att testa och funkar det om jag köper en sådan? Får jag bättre ljud än vad det är nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det funkar bättre med en phonokabel och 59:50 är ju inte hela världen för en test. Kanske klarar du dig med en kortare t.ex.1,5m i så fall är den billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I sig kan jag inte garantera skillnad i ljudet mellan hörlursutgången och RCA. Det kan vara exakt samma signal men samtidigt är det via RCA som det är tänkt man ska ansluta (analog) förstärkare. Via hörlursutgången ska hörlurar anslutas.

 

Men vill du komma billigare undan finns det RCA-3,5mm phono. Kablarna är identiska rent elektriskt så..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Samsung, visserligen inte plasma, och du kan inte använda equalizern eller andra inställningar på TV:n om du kopplar in en extern ljudkälla. Det har ingen betydelse var du ansluter den. Hörlursuttag eller någon annan stans. Den funktionen finns då inte tillgänglig längre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ner rubbet på baksidan:

 

Beteckning:

Samsung PLASMA DISPLAY

Model:PS50C430A1W

Model Code: PS50C430A1WXXC

Type No: PS50C430

AC100-240V-50/60Hz 290W

apparaten skall anslutas till jordat uttag

MANUFACTURED: September 2010

S/N: B1TP34PZ903922T

 

Så hur ska jag göra tycker ni? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...