Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljud tv och högtalare


Martassen

Rekommendera Poster

http://www.samsung.com/se/support/model/PS50C430A1WXXC

 

 

post-57552-0-81150300-1417575138_thumb.jpg

 

 

Det är magert i manualen om hur hörlursuttaget fungerar. Det verkar dock som det är endast volymen som kan justeras (oberoende av TVn),men man får väl testa om även tonkontrollen kan fås fungera vid hörlursljud. Verkar inte så troligt.

 

TVns RCA uttag är ljudingångar och ger säkert inget utgående ljud.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Du har ju faktiskt både digital och analog utgång på TVn om man granskar fotona noga. Du har 2 RCA eller phonoutgångar märkta Audio (en röd och en vit) dessutom har du en optisk digital utgång under antennanslutningen.

Om du använder phonokontakterna istället för hörlurskontakten vad händer med ljudet då?

Om man tittar riktigt riktigt noga på övre bilden så ingår de två RCA audiokontakterna i TVns Componentingång.Det står Component in under de fem RCA kontakterna. Det är alltså ingångar till TVn

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://tinyurl.com/megshgl

Efter att ha kollat i bruksanvisningen så verkar det som om det bara finns digital ljudutgång en optisk sådan. Så då funkar inte kabel med phonokontakter tyvärr. Skall du ansluta en yttre förstärkare måste du i så fall ha en DAC http://tinyurl.com/anyxma9 mellan TVn och förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell och company har väl också en förstärkare som är något bättre än vad jag har men det är inte säkert att den förstärkaren löser mitt problem?

 

Måste vilket fall som helst ha DAC http://tinyurl.com/anyxma9 mellan TVn och förstärkaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att ansluta en ljudförstärkare till din TV ,antingen analogt via hörlursuttaget eller digitalt. Det är inte säkert att den digitala anslutningen ger den ljudbild du önskar.

 

Att anslutning via datorn ger ett godtagbart ljud kan bero på att datorns tonkontroll kan kompensera för svaga högtalare och/eller förstärkare.

 

TVns digitala utgång kan säkert inte påverkas av någon tonkontroll.

 

Det är alltså möjligt att lösningen ligger i bättre förstärkare och/eller högtalare.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitala ljudbilden är garanterat oförvrängd då den är exakt den som sänts med TV-signalen. En råsignal.

 

Mitt råd är att enkelt: Satsa på bättre förstärkare och högtalare. Och då talar vi om några tusenlappar, inte en enkel enhet för några hundralappar, samt högtalare därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tv högtalarnna tysta när hörlursuttaget är kopplat? Om det är det ska du höja volymen på tv'n så du får en starkare signal in till förstärkaren så är det inte lika mycket brus som förstärks, och sänk samtidigt på din externa förstärkare. Jag har dåligt ljud i tv'n om jag har digitalboxen på låg volym och hög på tv'n istället för full volym på digi boxen och justerar tv'n därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tv högtalarnna tysta när hörlursuttaget är kopplat? Om det är det ska du höja volymen på tv'n så du får en starkare signal in till förstärkaren så är det inte lika mycket brus som förstärks, och sänk samtidigt på din externa förstärkare. Jag har dåligt ljud i tv'n om jag har digitalboxen på låg volym och hög på tv'n istället för full volym på digi boxen och justerar tv'n därefter.

Ja tvns högtalare är då tysta. Ska prova det där under morgondagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klurar på om jag ska prova:

 

http://tinyurl.com/pww8ohs

 

Och optisk kabel

http://tinyurl.com/lvoxp5s

 

Ljudet blev helt ok med datorn som jag sa tidigare. När jag kopplar till tvn blir som sagt ljudet för tunt trots att jag rattar basen till Max på förstärkaren.

 

Kanske kan fråga Kjell om jag kan ta öppet köp om ej blir bra!?

Antar att det är en sista lösning för att kunna få starkare ljud förutom ny förstärkare/högtalare!?

 

Eller är det några andra kabellösningar jag ska prova?:-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet blev helt ok med datorn som jag sa tidigare. När jag kopplar till tvn blir som sagt ljudet för tunt trots att jag rattar basen till Max på förstärkaren.

 

Kanske kan fråga Kjell om jag kan ta öppet köp om ej blir bra!?

Antar att det är en sista lösning för att kunna få starkare ljud förutom ny förstärkare/högtalare!?

 

Eller är det några andra kabellösningar jag ska prova?:-).

Steg 1 måste vara att verkligen kontrollera om det verkligen inte går att kontrollera ljudbilden ur TVns hörlursuttag .Det finns möjlighet att med en separat kontroll ändra ljudnivån och det går kanske också att ändra ljudbilden, Det skall alternativt equalizern även finnas fasta profiler som kanske fungerar för uttaget. Se sidan 16 i manualen Ljudmeny -Ändra förinställt ljudläge.. Leta i menyerna efter inställningar för hörlursuttag. Jag hittar tyvärr inget i manualen hur det kan göras

 

Öppet köp hos Kjell o C är vettigt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, om du plockar ut den digitala signalen får du garanterat en helt ren signal som inte påverkats av TVns inställningar.

Det är exakt den signal TVn mottagit helt enkelt, ger ingen förbättrning enligt dina önskemål.

 

 

 

 

Nä med den uppställning du har undras om inte följande signalväg är den som gäller, att koppla TVn till datorn din, där applicera datorns equalizer (borde gå) och sända vidare till din enkla stereoförstärkare.

 

Vill du ha riktigt bra ljud, köp en riktig anläggning. man får vad man betalar för i ljudvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1 måste vara att verkligen kontrollera om det verkligen inte går att kontrollera ljudbilden ur TVns hörlursuttag .Det finns möjlighet att med en separat kontroll ändra ljudnivån och det går kanske också att ändra ljudbilden, Det skall alternativt equalizern även finnas fasta profiler som kanske fungerar för uttaget. Se sidan 16 i manualen Ljudmeny -Ändra förinställt ljudläge.. Leta i menyerna efter inställningar för hörlursuttag. Jag hittar tyvärr inget i manualen hur det kan görasÖppet köp hos Kjell o C är vettigt.LARSAS

Jag går in bland inställningarna.

Kategorier:

Bild

Ljud

Kanal

Inställning

Ingångar

Applikation

Support

 

Under kategorin ljud finns följande

Läge

Equalizer

virtuell surround

Dialogskärpa

Ljudspråk

Ljudformat

ljudbeskrivning

 

Det mesta under ljud är gråtonat och går som sagt ej välja något när stereohögtalarna är på. Dock med tvns egna så går det. extrainställning finns där SPDIF-utmatning finns. DTV-ljudnivå och Dolby Digitalkomp som är grått.

 

Förutom extrainställning finns autovolym och ljudåterställning.

 

Jag bör inte prova sätta i kabeln i de uttagen som är bredvid hörlursuttaget? Har dock provat det också utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en dvdspelare som är kopplad till tvn. Jag brukar spela cd-skivor i dvdn. Som det är nu verkar det som jag inte kan lyssna på cd samtidigt som jag kollar på tv!? Tvn blir svart jag spelar och slår jag på en kanal försvinner ljudet ifrån cdskivan. Slår jag av tvn bryts även ljudet från cdskivan. Kan man koppla på nåt sätt så jag kan se på en kanal samtigt och även slå av tvn om cdskivan spelas utan att ljudet från Cdn bryts?

 

Jag prova sätta förstärkarkabeln i det uttaget som är längst ut till höger om hörlursuttaget och får ett litet litet ljud ifrån högtalarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är även läge under ljud gråat. Jag tror det där skall finnas fasta equalizerlägen såsom musik?

 

LARSAS

Nej läge går att välja. Det finns autovolym och undermenyn till autovolym är Av, Normal och natt som jag kan välja.

Nedan autovolym finns Extrainställning och undermenyn till Extrainställning är SPDIF-utmatning och där kan jag inte välja mer än SPDIF-utmatning.

Nedan Autovolym finns ljudåterställning.

 

Sedan är resten grått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej läge går att välja. Det finns autovolym och undermenyn till autovolym är Av, Normal och natt som jag kan välja.

Nedan autovolym finns Extrainställning och undermenyn till Extrainställning är SPDIF-utmatning och där kan jag inte välja mer än SPDIF-utmatning.

Nedan Autovolym finns ljudåterställning.

 

Sedan är resten grått.

 

Ja då är det säkert så att det finns ingen tonkontroll till hörlursuttaget.

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka med kjell och company idag och dom föreslog en konverter och det som ni föreslog.

Sa jag ska fundera lite och återkommer. Gick bra ta öppet köp på grejerna.

 

Om jag sedan spelar musik på dvdn går det då fixa så jag exempelvis kan kolla på en tv-kanal samtidigt som jag lyssnar på en rockplatta(cd) på dvd-spelaren? Som det är nu blir tvn svart jag spelar en cd på dvdspelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell & CO är trevliga med öppet köp.

 

jag hävdar dock än, vill du ha ut bra ljud får du allt skaffa dig en bättre anläggning.

 

Att konvertera digitala signalen till analog ser jag absolut ingen poäng med, den digitala signalen är garanterat exakt den som TVn tagit emot. Du tycks vilja färga ljudet via TVns equalizer och jag kan säga definitivt att digitala signalen kan den inte färga.

 

Svart TV? Du får stänga av den och koppla in ljudet direkt från din DVD till din ljudanläggning... åter, skaffa en "riktig" ljudanläggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att justera equalizern om jag kopplar i min iphone6 till förstärkaren?

Jag kan koppla min förstärkare till tel märkte jag.

Finns det en app där jag kan reglera equalizern om jag är ute på exempelvis youtube?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för equalizer? Kan du koppla ihop telefonen med din förstärkare? Är det inte denna enkla

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/pa-ljud-underhallning/forstarkare/roxcore-stereoforstarkare-p22142

du har?

Jo jag satte i förstärkarkabeln i telefon och ljudet funkar kanon.

Telefonen i sig har lite ljudinställningar men finns väl appar man kan ladda ner för styra equalizern? lyssnar jag på youtube kan de va bra reglera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...