Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av operativsystem till gamla XP-datorer


Bocken Bruse

Rekommendera Poster

Det enda som är dumt med Linux är att det inte finns så många "riktiga spel" :-( Jag har iallafall hittat backgammon men inte patiens harpan. Därför kommer jag att alltid ha Windows 98 på en av mina datorer. Dessutom kan Windows 98 ha äkta dos-läge och det kan rädda defekta disketter . 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det finns i Linux Mint som jag har. Jag fick problem att hämta ett Linuxprogram från nätet till hårddisken.  Det har gjort att jag har mist kontrollen över hårddisken så därför sparar jag allt jag skriver i Linux på diskett eller USB-minne och tar till min svart-vita dator en fujitsi och gör backup där. Jag hämtar alla program från denna dator. Men detta får jag kolla i morgon. Nu är det för sent. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aisleriot är en samling patiancer som finns för Mint. Kpat fodrar att stora delar av KDE är installerat så det är inte speciellt lämpligt för en gammal dator. Men jag har kört det på netbook utan problem.

http://linuxmint.tumblr.com/post/39824602665/can-i-have-solitaire

http://linux.softpedia.com/get/GAMES-ENTERTAINMENT/Fortune/Aisleriot-102469.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden i inlägg #28 visar Programhanteraren i en av mina maskiner med Linux Mint 17 Qiana. MATE,  32-bitar.

 

Jag klickade på knappen Installera och i menyn återfinns under gruppen spel Patiens.

Startar man den visas detta fönster.

post-52940-0-62524100-1417731666_thumb.png

 

Jag har alltså inte Linux Mint KDE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden i inlägg #28 visar Programhanteraren i en av mina maskiner med Linux Mint 17 Qiana. MATE,  32-bitar.

 

Jag klickade på knappen Installera och i menyn återfinns under gruppen spel Patiens.

Startar man den visas detta fönster.

attachicon.gifKPatience_054.png

 

Jag har alltså inte Linux Mint KDE

Du behöver inte ha Linux Mint KDE -för att installera KDE-program. Men KDE-program är beroende av vissa KDE-bibliotek, som då också installeras. För en gammal dator är det inte optimalt då KDE är ganska resurskrävande. För en modärn dator är det inget problem. Då kpat inte är något actonspel kan det mycket väl fungera tillfredställande på Marias gamla dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha Linux Mint KDE -för att installera KDE-program. Men KDE-program är beroende av vissa KDE-bibliotek, som då också installeras. För en gammal dator är det inte optimalt då KDE är ganska resurskrävande. För en modärn dator är det inget problem. Då kpat inte är något actonspel kan det mycket väl fungera tillfredställande på Marias gamla dator.

Det är ingen 286 jag har :-) Jag hade KDE installerat när jag hade Red hat. Och KDE funkade utmärkt på den datorn. Det var en pentium 200.  KDE ska jag ta och installera.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KDE har ju faktiskt utvecklats mycket på 10-15 år, precis som Windows. Dagens KDE kräver mer resurser än den i din gamla Red Hat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat tråden som jag frågade om spel  . Jag letade efter den för nån timme sen men kunde inte hitta den. Nu ska jag testa detta. Det borde funka. Jag har KDE på Red Hat skivan också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...