Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Computer says no


Snow

Rekommendera Poster

Ja nu är det bevisat att vi  bara är marionetter som styrs av datorerna! Detta är ju den framtiden man läste om som finnig tonåring på 1950-talet men nu är det som var science fiction då verklighet idag.
Tror ni mig inte så läs artikeln här  http://korta.nu/Wk2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent krasst, en dator är en maskin och behöver hjälp med att styras av ett program/operativ, och dessa program/operativ behöver en människa som skriver/konfigurerar dessa, alltså så är det fortfarande mänskligheten som styr mänskligheten :P .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att vuxna människor än i dag 2014 inte förstår att vår datorer inte har någon egen vilja utan enbart kan utföra det som man programmerat dem att kunna göra. En värdelös krönika i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt när det gäller programmerare så är de felfria!

Ni ser ju inte problemet! Läs detta en gång till så fattar ni kanske vad det är han vill ha sagt "citat"

Det intressanta låg på ett annat plan, och det slog mig inte förrän efteråt: Vad vi såg här var en total och gemensam psykologisk kapitulation för datorsystemets begränsningar.

 

Alla vettiga människor kan lätt inse att det rimliga att göra hade varit att bara flytta mig till den tidigare avgången. Den var inte fullbokad. Det hade inte kostat någon någonting. Men vi kapitulerade: systemet tillät ju inte det, nej, okej, då är det ju självklart inget att göra åt.

 

Vi har kommit dithän att vi i detta läge inte längre kräver någons avgång, eller åtminstone att få tala med högsta chefen. För computer says no. Och med det låter vi oss nöja. Ingen chef i världen, eller i alla fall ingen chef på Gardermoen denna novemberkväll, skulle ha kunnat köra över beslutet och bestämma bättre.

 

Vi måste nog tänkaoss att vi i framtiden bygger system som har till uppdrag att vika sig för den som tar mänskligt omdöme i bruk, och att vi bygger organisationer där medarbetare förväntas ta det ansvaret

slut "citat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom så är det ju just programmerarna som inte har gjort rätt (eller kanske de som gav instruktioner till programmerarna). Men att skylla på datorerna känns bara naivt och oupplyst.

 

Oavsett hur bra eller dåligt datorsystemet är så skulle ju de som jobbade där, om de verkligen ville, om den omtalade "högsta chefen" hade bestämt sig för det självklart kunnat boka en ny biljett och sen se till att hantera kostnaden efteråt utan att belasta kunden.

 

Men det är ju enklare för personalen och ledningen att gömma sig bakom "computer says no" vilket bara är fegt och oansvarigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just detta som jag velat ha fram med mitt inlägg!

De har ju gjort sig till slavar under datorn! Eller som det står: citat

 

"Alla vettiga människor kan lätt inse att det rimliga att göra hade varit att bara flytta mig till den tidigare avgången. Den var inte fullbokad. Det hade inte kostat någon någonting. Men vi kapitulerade: systemet tillät ju inte det, nej, okej, då är det ju självklart inget att göra åt."

 

slut citat.

Att datorn programmeras av en människa vet väl alla så det finns ingen anledning att vara ironisk!! :thumbsdown:

Det är ju flygplatspersonalen som har gjort sig till slavar under datorn! :excl:

 

Tack och lov att man är så gammal att man snart levt i 8 dekader och vet hur ett samhälle fungerar utan el och en massa tekniska grejor. Så skulle det moderna samhället braka ihop p.g.a. elen försvinner genom kraftiga soleruptioner (Detta har ju hänt tidigare) http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/solstorm-traffade-jorden

 så har jag kunskapen att överleva utan el. Har t.o.m. fortfarande fungerande fotogenlampor, bra att ha om det krisar. Jodå allt som behövs finns i min källare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade är att jag upplever dessa problem hela tiden, men i och med att jag är programmerare så fixar jag dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med om en episod förra sommaren på lokala ICA-butiken då strömmen gick.
Jag stod näst i tur och skulle betala och varorna som gick på 87:- har jag för mig och jag hade endast en hundralapp.
Näe, snabbköpskassörskan fixade inte att räkna ut växeln, utan hon var tvungen att gå över till nästa kassa och låna en miniräknare.
 
 https://www.youtube.com/watch?v=D78xYeVsOag
 
Så, visst om strömmen går eller batterierna tar slut och folk är ute på fjället eller i skogen, ja då då kommer nog dom flesta att svälta eller frysa ihjäl.
Så dåligt ställt är det tyvärr idag, när dom flesta förlitar sig på sina tekniska el.prylar och inte stannar upp för en enda sekund och funderar - vad skall jag göra om inte min "dum fåne" fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om strömmen försvinner blir det en hel del problem.... Som tur var förstördes inte min LP-CD-R när strömmen försvann, Jag skulle precis börja bränna den. Om den hade försvunnit en halv minut senare då hade nog skivan blivit förstörd :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...