Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Gäst Qe2

Fredagens Musikbidrag

Rekommendera Poster

Hur kan kombon datorspel, ljuvlig sopranröst och symfoniorkester låta?

Väldigt bra om ni frågar mig!

Så här bjuder jag på ett fredagsbidrag från Berwaldhallen där den svenska sopranen Sabina Zweiacker tillsammans med Sveriges Radios symfoniorkester framför Skyrim: The dragonborn comes.

Skyrim - The Dragonborn Comes - Swedish Radio Symphony Orchestra / Sabina Zweiacker

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
https://www.youtube.com/watch?v=ftZ3UCdTuWQ

Wiki

Sympathy for the Devil (Sympati för Djävulen) är en låt av The Rolling Stones skriven av bandets sångare Mick Jagger och bandets gitarrist Keith Richards. Låten hamnade på plats 32 på musiktidningen Rolling Stones lista över de 500 bästa låtarna genom tiderna. Den 6 minuter och 18 sekunder långa låten spelades in i Olympic Sound Studios i London i juni 1968 och gavs ut på albumet Beggars Banquet, som släpptes den 6 november 1968 i Storbritannien och i USA den 7 december 1968, och även som singel där låten var remixad den 16 september 2003.

Sångtexten berättar i första person hur djävulen orsakat katastrofer och lidande genom mänsklighetens historia, men likväl begär sympati.
"Please allow me to introduce myself / I'm a man of wealth and taste / I've been around for a long long year / Stolen many man's soul and faith" (" Låt mig vänligen få presentera mig / Jag är en välbärgad man med smak / Jag har varit runt i ett långt långt år / Stulit mången mans själ och tro"), lyder den inledande strofen till låten.

Ja jag vet att det är lördag, men men... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag misstänker att det är en massa luftgitarrister som läser den här tråden så får det bli en Tom Petty-låt med en massa gitarr (ingår även i någon av rocksmith-varianterna, så det finns t.om en dator-koppling):

Tom Petty - en av mina stora favoriter sedan jag såg honom spela på Hammersmith Odeon (i klädsam, blond polkafrisyr) före huvudnumret Nils Lofgren. Vem som sedan blev största stjärnan av dem vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia

En lugn och fin låt. Jag hoppas ni har en så pass bra högtalaranläggning/hörlurar att trycket kan kännas. :)

https://www.youtube.com/watch?v=4z2DtNW79sQ

Med lyrics och studioversion:

https://www.youtube.com/watch?v=yY57osd8JGU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läge för ett nytt fredagsbidrag så här dagarna före jul?

Jag får presentera jazzsångerskan Elina Ryd från Göteborg och låten "Det klarnar sakta" från hennes senaste soloplatta "Falla".

Elina är kanske inte jättekänd (hennes lillasyster Elize Ryd desto mera känd från Amaranthe m.m.) men denna lilla pärla förtjänar uppmärksamhet tycker jag.

Det som är lite speciellt med den här videon är att den är filmad i ett svep (utan klipp).

Elina är även nominerad till Gaffa-priset 2018 i kategorierna Årets genombrott och Årets soloartist.

Lite läsvärt:

Elina Ryd / Wikipedia

Elina Ryd officiell YouTube-kanal

Elina Ryd - det klarnar sakta (official video)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det varit tyst i tråden ett tag så då postar jag ett fredagsbidrag.

Medverkande i denna video behöver ingen närmare presentation så bara sitt ner och njut!

Ed Sheeran - Perfect Symphony (with Andrea Bocelli)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte fredag än men Wentus Blues Band är på miniturné i Sverige nu. Ikväll och i morgon i Malmö på Viktoriateatern, Lördag i Göteborg på Nefertiti och Söndag i Stockholm på Akkurat. De har nyligen gett ut "Throwback" där de spelar låtar av artister de spelat med under åren, deras bästa platta som fått uppmärkelse på många håll i Europa och USA.

Sven Zetterbergs "I think you need a shrink"

Eddie Kirklands "Done somebody wrong"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom det är fredag, oj klockan går visst lite som den vill oops har den stannat?
Nåja, den går åtminstone rätt 2 gånger/dygn...:D

För er som vill ha en lugnare stund att slappna av med fantastisk fin pianomusik:
Beautiful Instrumental Love Songs Piano Cover – Love As Long As You Live

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, det är inte fredag idag, men det vore roligare om vi tänkte på Trådrubriken, annars riskerar vi att denna tråd på sikt spårar ur...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev Laso:

Visst, det är inte fredag idag, men det vore roligare om vi tänkte på Trådrubriken, annars riskerar vi att denna tråd på sikt spårar ur...

Jag har faktiskt haft funderingar på at starta en tråd där man ska kunna slänga in en skärmdump med den musik som man gillar att lyssna på oavsett om det är fredagsmys eller inte!

Redigerad av Skorpion76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
7 timmar sedan, skrev Novisan:

Varför inte bara ändra rubriken. Kan bli rörigt med flera trådar med ung. samma innehåll.

Precis! Det är ett alternativ och ett mycket bra sådant. 

Redigerad av Skorpion76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, skrev Novisan:

Varför inte bara ändra rubriken. Kan bli rörigt med flera trådar med ung. samma innehåll.

Frågan har varit uppe tidigare, men blev i princip nedröstad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, Skorpion76 said:

Jag har faktiskt haft funderingar på at starta en tråd där man ska kunna slänga in en skärmdump med den musik som man gillar att lyssna på oavsett om det är fredagsmys eller inte!

Du har inte bara funderat på det utan även startat sådana trådar. Det tyckte jag var bra så därför har jag postat i dina trådar också. Jag håller inte med Novisan om att det blir rörigt med flera musiktrådar. Den här tråden tar redan rätt lång tid att ladda upp så det är bara bra att det finns fler trådalternativ.

18 minutes ago, Laso said:

Frågan har varit uppe tidigare, men blev i princip nedröstad...

Just det och jag tillhörde nedröstarna 😇 (smiling angel face)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du har inte bara funderat på det utan även startat sådana trådar. Det tyckte jag var bra så därför har jag postat i dina trådar också. Jag håller inte med Novisan om att det blir rörigt med flera musiktrådar. Den här tråden tar redan rätt lång tid att ladda upp så det är bara bra att det finns fler trådalternativ.

Just det och jag tillhörde nedröstarna 😇 (smiling angel face)

Precis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att då återknyta till trådens ämne...

Fredag igen och jag känner att det är dags för mig att posta ännu ett bidrag till tråden.

Idag bjuder jag på ett band som verkligen är gamla i gården, bildades redan 1981 och still going strong sedan dess. Det danska metalbandet Pretty Maids är inte lika kända som de allra största metal-banden men här i Sverige har de turnerat med jämna mellanrum.

Låten idag är Kingmaker, från deras senaste platta (2016) med samma namn. En tungt stycke musik som bara är så skönt att lyssna på när skallen behöver omformateras efter en veckas arbete... :thumbsup:

Lite läsvärda länkar:

Pretty Maids officiells hemsida

Info om Pretty Maids / Wikipedia

Pretty Maids "Kingmaker" (Official Music Video)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu