Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Office 2007 Word och Aretics startar inte när jag har internetkabeln ansluten.


pontaxxr

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har fått ett väldigt konstigt fel på en kollegas dator.

 

Word och ett program som heter Aretics startar inte när man har internet anslutet.

Däremot om jag drar ut nätverkskabeln och startar om datorn utan nätverk anslutet så kan jag starta programmen.

 

Jag har provat i felsäkert läge och där fungerar det.

Jag har provat köra som administrator men det fungerar inte.

Jag har provat att ominstallera både Office och Aretics men det hjälpte inte.

Jag har startat Word i felsäkert läge och då startar det ibland.

Jag har provat att avinstallera uppdateringarna som installerades på morgonen.

Jag har googlat på felet men har inte hittat en guide eller några tips alls som har fungerat.

Jag har virussökt dator men hittar inget, även testar inaktivera antivirus under test.

 

Alla andra program verkar fungera som dom ska.

 

Jag har gått in i loggboken och kollat på felmeddelandes och det är error message: 7002.

Den bifogade bilden visar i vilket läge programmet hänger sig.

peny.PNG

Tacksam för all hjälp jag kan få då min kollega inte kan jobba med sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha återställt datorn till 1 vecka tidigare så verkar problemet vara löst.

 

+ till Aretics som idag ringde upp mig och erbjöd hjälp efter att ha läst här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit med, efter 2 dagar så uppstår samma problem igen...

Jag har tror jag hittar vart felet sitter men inte hur jag kan lösa detta.

 

När jag startar programmen så slutar dom svara, men om jag då går in i "Tjänster" och stänger av Print spooler så startar dom utan problem.

Såhär vill jag dock inte behöva göra. 

 

Någon som har ett tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte tips/hjälp men jag känner igen en hel del men möjligen var för sig.

 

Det med nätverkskabeln är jag säker på att jag haft, med kabel i var det något som letade information på nätet men nog gav upp efter en tid.

Med kabeln ur var det som att "det" fattade att det inte var någon idé att leta på nätet.

 

Specifikt Word vet jag inte men något med Office i alla fall, nån inställning, ska se om polletter trillar ner bara jag får grunna lite...

 

Print Spooler har jag med säkerhet haft problem med, men om det var att den orsakade något annat än att utskrifter inte fungerade minns jag inte. Jag hade en bat-fil som jag startade om tjänsten med..

 

Ingen hjälp tyvärr. Lite moraliskt stöd bara..

 

Funderar lite..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot om jag drar ut nätverkskabeln och startar om datorn utan nätverk anslutet så kan jag starta programmen.

Error message: 7002. kanske kan ha att göra med följande problem (möjligen):

Data Protection Manager (DPM) http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh859140.aspx

 

Och/eller, om detta är en nätverksinstallation (eftersom du nämnde en arbetskollega och nätverk) så kontrollera detta:

 

Sök efter en lock fil; kan sluta på .lock eller .lck i katalogen för programinstallationen på servern.

Obs. detta är i såfall en dold systemfil och inte tillgänglig i vanliga utforskaren, men hittas denna så är det bara att ta bort (Delete). Men för säkerhets skull kan det vara bra att skapa en kopia.

 

En sådan sk. lock-fil skapas när ett särskilt licensierat program körs och när detta blir abrupt avslutat så stängs heller inte lock-filen på korrekt sätt och således kan heller inga andra instanser av samma program startas från klienterna, eftersom dessa läser licensfilen på servern. Dom låses helt enkelt ute av denna lock fil beroende på licensavtal.

 

På klienten, alltså din kollegas dator skall du rensa temp-katalogen genom att köra Windows inbyggda Diskrensningsverktyg som Administratör, alt. Total Commander. och starta om datorn.

 

Det kan också stå för bl.a. SQL Server Notification Services som har med nätverket att göra.

Självklart så är det enbart spekulationer med den den info du gett...

 

Såvida det inte är Port 7002 som låser din polare ute, i så fall kontrollera brandväggen.

 

Annars kollar du i loggboken efter vilken som helst "service" som kan ha orsakat detta felmeddelande vid denna tidpunkt och återkom med information, så kanske nån kan hjälpa till

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Error message: 7002. kanske kan ha att göra med följande problem (möjligen):

Data Protection Manager (DPM) http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh859140.aspx

 

Och/eller, om detta är en nätverksinstallation (eftersom du nämnde en arbetskollega och nätverk) så kontrollera detta:

 

Sök efter en lock fil; kan sluta på .lock eller .lck i katalogen för programinstallationen på servern.

Obs. detta är i såfall en dold systemfil och inte tillgänglig i vanliga utforskaren, men hittas denna så är det bara att ta bort (Delete). Men för säkerhets skull kan det vara bra att skapa en kopia.

 

En sådan sk. lock-fil skapas när ett särskilt licensierat program körs och när detta blir abrupt avslutat så stängs heller inte lock-filen på korrekt sätt och således kan heller inga andra instanser av samma program startas från klienterna, eftersom dessa läser licensfilen på servern. Dom låses helt enkelt ute av denna lock fil beroende på licensavtal.

 

På klienten, alltså din kollegas dator skall du rensa temp-katalogen genom att köra Windows inbyggda Diskrensningsverktyg som Administratör, alt. Total Commander. och starta om datorn.

 

Det kan också stå för bl.a. SQL Server Notification Services som har med nätverket att göra.

Självklart så är det enbart spekulationer med den den info du gett...

 

Såvida det inte är Port 7002 som låser din polare ute, i så fall kontrollera brandväggen.

 

Annars kollar du i loggboken efter vilken som helst "service" som kan ha orsakat detta felmeddelande vid denna tidpunkt och återkom med information, så kanske nån kan hjälpa till

Mvh.

Tack för utförligt svar.

 

Att det har med DPM är in omöjligt men jag tror inte att det är det(ska givetvis kontrolleras).

 

Lite mer information eftersom jag märkt att jag har varit dålig med det.

 

Företaget som jag jobbar som IT-Tekiniker på använder sig utav ett AD, Printerserver mm... på en Windows miljö.

Att det är ett licens problem vet jag att det inte är.

 

Jag har mina funderingar på om det kan vara ett program dom heter PDFcreator som vi kör på en server och är utdelad till respektive dator(som nätverksskrivare).

Word startade efter att jag stängt av Plugin för detta..

 

Ang Aretics så vet jag att den kör en mappning mot alla skrivare i starten(inte alls omöjligt att detta är skrivaren den försöker att mappa när det hänger sig.)

 

Sen tänkte jag att eftersom allt fungerar på datorn med nätverket avstängt så kan det ha med en nätverksskrivare att göra.

 

 

Detta ska nu testas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tagit bort alla nätverksskrivare och tagit bort drivrutinerna, lagt till skrivarna via IP ist för via Printerservern så verkar det som att det fungerar som det ska.

 

Nu väntas många omstarter och håller tummarna för att detta löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...