Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

56,8 GB använt utrymme, stämmer inte.


cybertears

Rekommendera Poster

Om man tar egenskaper på disk C (som endast finns)

Så visar den 56,8 GB använt utrymme

post-124092-0-06298100-1416248267_thumb.png

 

Jag kollade hur stor min profil var genom att ta egenskaper på mappen

C:\Users\Jesse

 

post-124092-0-47294500-1416248366_thumb.png

Den var på 22,3 GB , det är möjligt eftersom att dropbox är installerat på datorn.

 

Jag kollade hur stor program mapparna var.

post-124092-0-88264800-1416248767.png

Dom var på 6,05 GB

 

Jag kontrollerade vad windowsmappen låg på.

post-124092-0-63075300-1416248752_thumb.png

 

Den låg på 16,9 GB

 

22.3+6.05+16.9= 45,25 GB

 

56,8-45,25= 11,55

 

Så vad är det som tar 11,55 GB :o

 

Vart ska man kolla mer någonstans?

 

Har bara ett konto på datorn.

 

Mvh en förvirrad själ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säger inte mig så mycket :o

 

kört diskrensning, där var inte mycket skräp, inte över 300 mb, som nu är bort rensat

 

post-124092-0-17228100-1416252995_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör inbyggda diskrensingsprogrammet som Administratör och bocka i Temp, Windows update-rensning, etc. och i den andra fliken tar du bort alla systemåterställningspunkter utom senaste.

Se detta inlägg #12 och inlägg #15 nedanför som exempel.

 

Swapfilen (Windows växlingsfil) tar upp plats och det är en dold systemfil.

Öpnna Aktivitetshanteraren > fliken Prestanda => skall du kunna se hur mycket av växlingsfilen som används och hur stor växlingsfil som dedikerats villet betyder hur stor plats som den tar på disken.

 

Dessutom, om du har viloläget aktiverat så finns en dold systemfil på roten av av C som heter hiberfil.sys och den kan vara åtskilliga GB stor.

Du måste ändra visning på Utforskaren (temporärt) så den visar dolda systemfiler för att kunna se denna.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-124092-0-95238700-1416263504_thumb.png

 

post-124092-0-07557000-1416263519_thumb.png

 

post-124092-0-25091400-1416264225_thumb.png

 

post-124092-0-20828400-1416263561_thumb.png

 

Tog bort alla systemåterställningspunkter när jag skrev inlägg #2

 

Jag kan inte hitta hiberfil.sys i c:/ trots att jag valt att visa dold systemfiler, kan det bero på att jag tidigare stängt av viloläge?

 

Det är det första jag gör när jag installerat en dator det är att stänga av viloläge.

Viloläge suger i windows (min åsikt) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första bilden måste du klicka på rutan "Minne" för att se hur minnet och växlingsfilen används.

 

[Edit] Ja du gjorde detta när jag skrev mitt svar. Hehe. :)

Dedikerat virtuellt minne: 6,8GB där har du en del av vad som tar plats på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första bilden måste du klicka på rutan "Minne" för att se hur minnet och växlingsfilen används.

 

[Edit] Ja du gjorde detta när jag skrev mitt svar. Hehe. :)

Dedikerat virtuellt minne: 6,8GB där har du en del av vad som tar plats på disken.

Hur ändrar jag detta? :) 

 

Tycker det är konstigt, för om du kollar på bild 3 så ska växlingsfilen ligga på 960 MB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna nivå skulle jag tro att Windows 8 är lik Windows 7 som jag har.

I min mapp Användare finns förutom min egen mapp även mappar som heter Default och Delat.

Om det finns något i papperskorgen ligger det under C:\$Recycle.Bin.

I C:\ har jag även en mapp PerfLogs som från början såg ut att bara innehålla två tomma mappar men när jag försökte öppna den ena av de två fick jag upp en fråga om att den var låst men att jag kunde få tillgång. Det fortsatte så några gånger och till slut var 39 filer i 4 mappar och 18 MB.

Har även C:\Recovery som jag inte kan öppna.

 

Men rent allmänt så är det inte tillförlitligt att använda Egenskaper för att avgöra hur mycket plats en mapp tar. Bland annat blir det fel för att utrymme på hårddisken alltid allokeras i block (4 kB i min dator) vilket innebär att alla filer som är under 4 kB stora i alla fall tar upp 4 kB på disken, alla filer som är mellan 4 och 8 kB tar upp 8 kB osv. Denna "avrundning" uppåt hela tiden blir en hel del när det gäller så många filer, i snitt tar alltså varje fil upp 2 kB mer än sin egentliga storlek.

 

Sedan kommer det att bli felräkning för att en del filer kommer att räknas två gånger pga av att det som ser ut som en fil i C:\Windows\winsxs många gånger bara är en hård länk till en fil som ligger någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna nivå skulle jag tro att Windows 8 är lik Windows 7 som jag har.

I min mapp Användare finns förutom min egen mapp även mappar som heter Default och Delat.

Om det finns något i papperskorgen ligger det under C:\$Recycle.Bin.

I C:\ har jag även en mapp PerfLogs som från början såg ut att bara innehålla två tomma mappar men när jag försökte öppna den ena av de två fick jag upp en fråga om att den var låst men att jag kunde få tillgång. Det fortsatte så några gånger och till slut var 39 filer i 4 mappar och 18 MB.

Har även C:\Recovery som jag inte kan öppna.

 

Men rent allmänt så är det inte tillförlitligt att använda Egenskaper för att avgöra hur mycket plats en mapp tar.

Ja det finns det.

C:\$Recycle.Bin är tom

PerfLogs är tom när jag går in i den (visar dolda filer och mappar)

C:\Recovery har inte jag.

 

Vad ska jag göra då? Ominstallation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att stänga  av växlingfilen och startade om datorn.

 

Resultat: post-124092-0-61432500-1416294219_thumb.png

 

56,8-51,4= så ca 5,4 GB fattas.

 

Jag förstår inte varför den visar en kapacitet på 231 när disken ska vara på 250 enligt papperna.

 

(Det är en SSD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att stänga  av växlingfilen och startade om datorn.

 

Resultat: attachicon.gifturned off.PNG

 

56,8-51,4= så ca 5,4 GB fattas.

 

Jag förstår inte varför den visar en kapacitet på 231 när disken ska vara på 250 enligt papperna.

 

(Det är en SSD)

Att din "250GB" hårddisk inte är större än 231GB när du ser den får du skylla på hårddisktillverkarna.

De använder sig slarvigt av enheten att 1kB = 1000 byte och inte som det egentligen är, 1024 byte.

Eftersom kilo betyder 1000 anger de 1Kb som 1000 byte. Här försvinner således 24 byte direkt.

 

1GB motsvarar 1000MB som i sin tur motsvarar 1000000kB och i slutändan blir det 1000000000 byte.

Inom den binära taltekniken finns det bara två lägen (eller två värden), ett och noll. Hårddiskarna skulle egentligen vara uttryckta i GiB när det är så stora som just 1GB eller mer.

 

1GiB uttrycker korrekt den storlek som det egentligen rör sig om inom den binära tekniken.

1GiB motsvarar 1 073 741 824 byte.

Eftersom hårddisktillverkarna uttrycker storleken i GB ser du direkt att du förlorar hela 73741824 byte på deras sätt att ange storleken.

Om du räknar ut vad 73741824 gånger 250 blir får du ganska snart se att det motsvarar nästan 19GB.

Tar du dina 250GB minus 19GB får du just det du ser, 231GiB, vilket motsvarar 250GB.

 

Om alla som köper hårddiskar inser detta och gör gemensam sak och stämmer alla hårddisktillverkare för falsk marknadsföring kanske det kan bli ändring.

Det kommer i praktiken inte att vara möjligt eftersom de kommer att bevisa att 250GB faktiskt är 250GB och inte 250GiB.

 

Hoppas du hängde med här.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens skuld kan jag nämna att 1kiB är 1024 byte medan 1kB är 1000 byte.

1MiB är 1 048 576 byte medan 1MB är 1000000 byte, bara för att förtydliga att man inte enbart använder sig av GiB.

Samma sak gäller för ännu större minnen, som TiB och TB.

 

1GiB uttrycker man "1 Gibibyte", 1MiB uttrycker man "1 Mebibyte" och 1TiB uttrycker man "1 Tebibyte".

Notera skillnaden mot Gigabyte, Megabyte och Terabyte.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att din disk enligt windows rymmer 248 610 025 472byte Vilket är nära den kapacitet som tillverkaren angett i beteckningen av disken d.v.s 250GB lika med 250 000 000 000 byte

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\$Recycle.Bin är tom

I så fall ser du inte allt, för i den mappen ska åtminstone finnas en mapp för ditt användarkonto. Även tomma mappar tar upp ett visst utrymme på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att din "250GB" hårddisk inte är större än 231GB när du ser den får du skylla på hårddisktillverkarna.

De använder sig slarvigt av enheten att 1kB = 1000 byte och inte som det egentligen är, 1024 byte.

Eftersom kilo betyder 1000 anger de 1Kb som 1000 byte. Här försvinner således 24 byte direkt.

 

1GB motsvarar 1000MB som i sin tur motsvarar 1000000kB och i slutändan blir det 1000000000 byte.

Inom den binära taltekniken finns det bara två lägen (eller två värden), ett och noll. Hårddiskarna skulle egentligen vara uttryckta i GiB när det är så stora som just 1GB eller mer.

 

1GiB uttrycker korrekt den storlek som det egentligen rör sig om inom den binära tekniken.

1GiB motsvarar 1 073 741 824 byte.

Eftersom hårddisktillverkarna uttrycker storleken i GB ser du direkt att du förlorar hela 73741824 byte på deras sätt att ange storleken.

Om du räknar ut vad 73741824 gånger 250 blir får du ganska snart se att det motsvarar nästan 19GB.

Tar du dina 250GB minus 19GB får du just det du ser, 231GiB, vilket motsvarar 250GB.

 

Om alla som köper hårddiskar inser detta och gör gemensam sak och stämmer alla hårddisktillverkare för falsk marknadsföring kanske det kan bli ändring.

Det kommer i praktiken inte att vara möjligt eftersom de kommer att bevisa att 250GB faktiskt är 250GB och inte 250GiB.

 

Hoppas du hängde med här.

 

Åge

Det är inte hårddisktillverkarna som anger fel storlek utan Windows, som använder GB fastän värdet är i GiB.

 

Summan av storleken på filerna och upptaget diskutrymme skiljer sig alltid. Dels saknas utrymmet som mapparna tar (minst 1 kluster) och filerna upptar alltid hela kluster. Klusterstorleken beror på hur disken partitionerats och är alltid minst en sektor. NTFS använder oftast 64 KiB kluster. I NTFS så inkluderas väldigt små filer i det utrymme mappen tar. Det gör att filerna (6,05 GiB) i tredje bilden i inlägg #1 upptar endast 5,95 GiB på disken. Vissa filtyper visas aldrig. I början av disken ligger ett opartionerat område dä partitionstabell och bootloader finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är inget fel på min disk?

Får jag leva med att jag inte kan utnyttja det som s.k saknas?

 

Det blev mycket bättre sen jag stängde av växlingsfilen, nu återstår bara att se om det är funktionellt, det borde va det med tanke på att det är en SSD, men man vet ju aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall ser du inte allt, för i den mappen ska åtminstone finnas en mapp för ditt användarkonto. Även tomma mappar tar upp ett visst utrymme på disken.

Den visar bara tom :/ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. växlingsfilen så har jag den givetvis påslagen på min SSD, även fast jag har 16GB Primärminne (RAM).

Jag har satt den till min. 2GB och max. 4GB om jag kommer ihåg rätt, sitter inte vid min rätta dator nu.

 

Växlingsfil på systemdisken om minst 512MB behövs för att Windows memory crash dump skall kunna ske om man vill kunna utforska varför systemet kraschat, men inte nödvändigt för att Windows skall fungera, förutom om man har ett program som använder så mycket av det primära minnet (RAM minnet) att det inte räcker till; då kan det programmet krascha om det inte finns någon växlingsfil för Windows att kunna utnyttja som virtuellt minne.

 

Se också Växlingsfilen och SSD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte hårddisktillverkarna som anger fel storlek utan Windows, som använder GB fastän värdet är i GiB.

 

Summan av storleken på filerna och upptaget diskutrymme skiljer sig alltid. Dels saknas utrymmet som mapparna tar (minst 1 kluster) och filerna upptar alltid hela kluster. Klusterstorleken beror på hur disken partitionerats och är alltid minst en sektor. NTFS använder oftast 64 KiB kluster. I NTFS så inkluderas väldigt små filer i det utrymme mappen tar. Det gör att filerna (6,05 GiB) i tredje bilden i inlägg #1 upptar endast 5,95 GiB på disken. Vissa filtyper visas aldrig. I början av disken ligger ett opartionerat område dä partitionstabell och bootloader finns.

Eftersom lagringsmediet är ett system som lagrar informationen binärt borde hårddisktillverkarna ange storleken på diskarna i GiB och inte i GB.

Att Windows, missvisande visar "GB" istället för "GiB" när det visar storleken innebär att Windows på ett mer korrekt sätt anger rätt storlek. Det är så jag ser det eftersom Windows visar lagringsutrymmet binärt.

 

En hårddisk från en tillverkare anges till 1000GB. I själva verket går det inte att lagra så mycket information i realiteten eftersom datasystemet är uppbyggt kring två nivåer. Det betyder att lagringsutrymmet, binärt sett (vilket jag anser det mest korrekta) egentligen är ca. 931GiB och det är också det utrymmet som en köpare får.

Utifrån detta anser jag att hårddisktillverkarna inte uppger korrekt lagringsyta. De använder sig av decimalformatet för det ser "mer ut".

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är inget fel på min disk?

Får jag leva med att jag inte kan utnyttja det som s.k saknas?

 

Det blev mycket bättre sen jag stängde av växlingsfilen, nu återstår bara att se om det är funktionellt, det borde va det med tanke på att det är en SSD, men man vet ju aldrig.

Det är inget fel på din disk.

Du har inte heller något utrymme på disken som du saknar! Allt utrymme på disken kan du använda.

En del av utrymmet tas upp av formateringen. En del tas upp av Windows.

En del tas upp av de skäl som bl.a. Cecilia anger. En fil som är mindre än 4kB tar upp 4kB. Det är det minsta utrymmet en fil kan ta upp om klusterstorleken är av denna storlek.

 

Vad du måste känna till är att diskens storlek är angiven i decimalformat medan Windows visar det i det binära formatet (även om Windows felaktigt visar det som GB och inte GiB, vilket jag tror är av enkelhet från Microsofts sida).

 

Tänk dig en varas pris uttryckt i både svenska kronor och i Euro.

Vi tar ett exempel från en klädaffär (många sådana har idag prislappar med flera olika valutor angivna), en tröja.

 

Priset på tröjan är angiven till 300 SEK

På prislappen står det också 31 Euro.

 

Då är frågan, är 300 SEK mer eller mindre än 31 Euro?

Jo, 300 SEK måste ju vara mer eftersom 300 är mer än 31.

Det blir således "billigare" om jag betalar i Euro eftersom jag bara blir av med 31 pengar. Så ser det ut även om det inte är sant.

 

På hårddisken är det angivet 250GB i ditt fall. Se den på liknande sätt som tröjan ovan.

Tillverkaren skulle kunna märka den så här:

 

Storage size: 250GB or 231GiB

 

Två "valutor" och därmed olika värden.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. växlingsfilen så har jag den givetvis påslagen på min SSD, även fast jag har 16GB Primärminne (RAM).

Jag har satt den till min. 2GB och max. 4GB om jag kommer ihåg rätt, sitter inte vid min rätta dator nu.

 

Växlingsfil på systemdisken om minst 512MB behövs för att Windows memory crash dump skall kunna ske om man vill kunna utforska varför systemet kraschat, men inte nödvändigt för att Windows skall fungera, förutom om man har ett program som använder så mycket av det primära minnet (RAM minnet) att det inte räcker till; då kan det programmet krascha om det inte finns någon växlingsfil för Windows att kunna utnyttja som virtuellt minne.

 

Se också Växlingsfilen och SSD

Det var en bra tråd :) 

 

Tycker du att jag ska ha en växlingsfil som är på 2GB och max. 4GB?

Jag har 6 GB ram eller ska jag ha det som jag hade det innan? ( 960 MB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att kontrollera hur mycket virtuellt minne som används om du startar upp någon minneskrävande applikation/program/spel eller gärna flera program som du normalt använder samtidigt.
Sedan:
 
Windows 8.1 Högerklicka på Start  och välj "Windows PowerShell (administratör)" > skriv systeminfo
Windows 7 Start > i sökfältet skriv cmd > högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som administratör"
 
Vid kommandoprompten skriv systeminfo och tryck Enter => så skall information om hur mycket Virtuellt minne som används visas en bit upp i listan, i början.
 
Ex. på en annan maskin som är rätt nyligen installerad med Windows 8.1 och 6GB primärminne (Ram) och där har jag inte ännu konfigurerat upp växlingsfilen, som nu sköts av Windows.
post-73434-0-78640200-1416418627.png
 
Men det värde du då får fram på hur mycket som används av det virtuella minnet kan du öka lite till, kanske lägga på några GB och sätta som Max.
Min kan du ha som tex. 1GB.
Som sagt på min andra maskin med Windows 7 och relativt nybyggd etc. har jag valt Min 2GB och Max 4GB tillsammans med mina 16GB primärminne, men det är efter hur jag använder den datorn och dom program jag brukar köra.
 
Du kan experimentera och ändra värdet, starta om datorn och starta upp några tunga program och kontrollera igen hur det ser ut., men det är ingen bra idé att skena iväg och sätta växlingsfilen till det extrema, det slöar istället ned systemet och sätter man för lite kanske den inte räcker till.
 
[Edit] Det kan också vara så att en del grafiktunga spel använder växlingsfilen för grafikminnets buffert om inte vanliga minnet räcker till, så har du ett tungt spel så ha detta igång och Alt+Tab ur det så du kan köra systeminfo.
 
Ett exempel är minnestörstiga COD Advanced Warfare http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/call-of-duty-advanced-warfare-prestandaanalys-av-manadens-stoersta-actionspel/Prestandatester-Ultratexturer.html#content

Resultaten visar entydigt hur spelmotorn per automatik slukar allt grafikminne ditt grafikkort kan erbjuda samtidigt som belastningen på ramminnet är närmast konstant vid drygt 6 gigabyte. Page filen ökar med motsvarande mängd data som ditt grafikkorts minnesbuffert kan hålla.

Annars tar du enkla vägen och låter Windows sköta växlingsfilen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...