Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill lära mig hur man använder den här array saken


byllan1337

Rekommendera Poster

Hej, för 1 år sedan gjorde jag ett thread på ett annat forum och jag såg något nytt men jag har inte viljat lära mig det förens nu och jag har inte kunnat hitta info om det på verken php.net eller w3schools.  Sista threadet är det man ska kolla på och jag tänkte hur kan man använda $reg_error utan att det finns någon $reg_error = array() ?

 

Hur kan den räkna ut i for loopen tillexempel att pass 1 och 2 inte matchade?  vad gör $back för något? Fattar icke nånting här. Förstår inte så mycket av detta scriptet, finns det något lättare sätt, för när jag använder if och else så funkar det inte så bra för om man fyller i allt rätt förutom if i slutet så går informationen ändå till databasen.

Källa: http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=122174&sid=51e63c29963ba0c1342aca094b5e6b24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H*n har bestämt sig att..

0 => något av fälten är tomt

1 => Mailadresserna matchar inte

2 => Lösenorden matchar inte

 

i koden så kollar h*n först om någon av fälten är tomt. Om NEJ

$reg_error[] = 0 // reg_error en är en array och nu lägger h*n till 0 i arrayen

 

Sedan kollar h*n om mailadresserna matchar. Om NEJ

$reg_error[] = 1

 

sist kollar h*n om lösenorden matchar. Om NEJ

$reg_error[] = 2

 

 

Efter att man gjort som ovan så kollar h*n om om $reg_error innehåller 0, 1, 2 och upplyser användaren....

 

arrays i PHP

http://php.net/manual/en/language.types.array.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan man använda $reg_error utan att det finns någon $reg_error = array() ?

 

Sättet som hen använder ($reg_error[] = 1;) är ett implicit sätt att göra samma sak som sättet du nämner, fast lite fulare enligt mig personligen. Jag hade skapat en array med $reg_error = array(); och sedan använt array_push och till sist kollat den med if (count($reg_error)) { /* blablabla */ }

 

 vad gör $back för något?

 

Det fattar inte jag heller. :) Det finns inga andra referenser till den i det skriptet så jag kan inte se att det fyller någon funktion. Förmodligen finns det en tanke om att den variabeln existerar någon annanstans som vi inte kan se, men det framgår inte. Det som borde hända i den loopen är väl gissningsvis att man vill echa ut felmeddelandena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sättet som hen använder ($reg_error[] = 1;) är ett implicit sätt att göra samma sak som sättet du nämner, fast lite fulare enligt mig personligen. Jag hade skapat en array med $reg_error = array(); och sedan använt array_push och till sist kollat den med if (count($reg_error)) { /* blablabla */ }

 

 

Det fattar inte jag heller. :) Det finns inga andra referenser till den i det skriptet så jag kan inte se att det fyller någon funktion. Förmodligen finns det en tanke om att den variabeln existerar någon annanstans som vi inte kan se, men det framgår inte. Det som borde hända i den loopen är väl gissningsvis att man vill echa ut felmeddelandena.

 

Finns det något annat sätt än detta för att kolla? För else i slutet funkade inte så bra  :D Räckte ju att sista if var rätt så gick den till else direkt som gör att den ska skicka till db.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...