Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 8.1 uppdatering dödade min dator


niklas1973

Rekommendera Poster

Hej

Jag ville aldrig ha W8 men det kom med datorn. Vad jag absolut inte ville ha var W8.1 men det sa min dator att det tänkte installera vare sig jag ville eller ej. Den gjorde så också en uppdatering. Vad som händer nu är:

 

Efter ett tag fryser programmen olika länge. Har också fått felmeddelande att WIndows slutat fungera. Särskilt Firefox och Open Office som strular. Min hårddisk rusar av och till och i Aktivitetshanteraren så är CPU 100% ibland och ibland används allt minne, Nu då jag skriverdetta verkar det dock fungera. Men bitvis är datorn oanvändbar. Vad handlar det här om? Är jag tvungen att fabriksåterställa? Det lär ta 2,5 månader innan jag har en dator med brandvägg och virusskydd i så fall (se min klistrade tråd om ämnet)

 

Ladda ner program kraschar FF. Verkar som Spotify fungerar hyfsat. Avast har inte varnat för något. Gjorde en systemåterställning men det funkade inte för att Avast var påkopplat (VARFÖR varnas man inte för sånt INNAN?!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite meck ser det ut som att det kan vara Flash som ställer till det för 8.1. Körde en flashfilm, gick jättebra, stängde ner och då hängde sig FF. Tvångsavslutade processtråden och det fungerade bra igen. Kan det vara det och ärdet ett känt problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Se till att du har installerat de senaste drivrutinerna och senaste BIOS som finns till din datormodell, eller moderkort om det är en egenbyggd dator. Ofta behövs det en uppdaterad version till 8.1 för att datorn ska fungera bra.

 

Det kan vara tillägg och/eller insticksprogram i Firefox som strular så inaktivera dem och se om Firefox blir stabil. Om det går bra aktivera något tillägg/insticksprogram i taget för att se om det är ett visst som orsakar dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag ville aldrig ha W8 men det kom med datorn. Vad jag absolut inte ville ha var W8.1 men det sa min dator att det tänkte installera vare sig jag ville eller ej.

 

Nu är det så på min dator att Windows 8 i princip var oanvändbart och uppdatering till 8.1 gör att det går att använda.

 

Rensa datorn på alla program eller ännu hellre installera om Windows och uppdatera till 8.1 innan programmen installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det var Firefox som ställde till det. Det krashade även CCleaner. Så vad gjorde jag? Jag vågar inte rota i Bios. Jag avinstallerade FF. Alla bokmärken och adons är borta (att exportera bokmärken var inte att tala om för FF kraschade datorn direkt) men det gör inget. CCleaner gjorde datorn snabbare igen och Chrome duger bra. Kan inte fuska i Candy Crush men det får det vara värt ;) Var tvungen att manuellt gå in och ta bort en Mozilla fil under Roaming för att CCleaner skulle funka dock.

 

Nu hoppas jag att det funkar och det verkar det göra. Firefox var boven. MEN! Att en uppdatering ska förstöra så mycket och att man ska behöva göra komplicerade operationer för att ev få det att funka känns väldigt inte 2014. Eller så är det precis det det är. ALlt blir mer komplicerat och kraschar oftare. Kanske ska man bara köpa en Commodore 64 och en Nokia 3310.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Windows 7 eller Windows 98. Om man vill ha en tyst dator ska man installera 32-bitarsversionen. Jag hör tyvärr för bra på vissa frekvenser :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det var Firefox som ställde till det. Det krashade även CCleaner. Så vad gjorde jag? Jag vågar inte rota i Bios. Jag avinstallerade FF. Alla bokmärken och adons är borta (att exportera bokmärken var inte att tala om för FF kraschade datorn direkt) men det gör inget. CCleaner gjorde datorn snabbare igen och Chrome duger bra. Kan inte fuska i Candy Crush men det får det vara värt ;) Var tvungen att manuellt gå in och ta bort en Mozilla fil under Roaming för att CCleaner skulle funka dock.

 

Nu hoppas jag att det funkar och det verkar det göra. Firefox var boven. MEN! Att en uppdatering ska förstöra så mycket och att man ska behöva göra komplicerade operationer för att ev få det att funka känns väldigt inte 2014. Eller så är det precis det det är. ALlt blir mer komplicerat och kraschar oftare. Kanske ska man bara köpa en Commodore 64 och en Nokia 3310.

 

Förmodligen hade du tillägg till Firefox som inte var kompatibla med den Firefoxversion du körde.

Vill du ha Firefoc så kan du installera om med den senaste versionen.

Firefox har uppdaterats ganska ofta sista tiden och i Windows måste man kontrollera manuellt om man har sensate versionen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox uppdaterar sig automatiskt om du stänger ner programmet, då kollar den innan uppstart om det finns ny version.

Det är en inställning som avgör om det ska ske (Inställningar - Avancerat - Uppdateringar).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...