Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu har det blivit fel igen tror jag...

MariaE

Rekommendera Poster

Jag tror nog inte att den personen menade att Windows försvann i alla fall.

1. Om det går avinstallera följande i Kontrollpanelens lista över installerade program:

SafeFinder Smartbar pga http://www.systemlookup.com/CLSID/75361-mscoree_dll_MS_file.html

Smileys We Love Toolbar for IE pga http://www.systemlookup.com/CLSID/77958-adxloader_dll_adxloader64_dll.html

2. Starta Malwarebytes Anti-Malware och gör en hotskanning. Låt programmet ta bort allt den hittar.

3. Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: https://toolslib.net/downloads/viewdownload/1-adwcleaner/

Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.

Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Report-knappen.

En rapport kommer upp, kopiera innehållet och klistra in i ditt svar.

Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner\AdwCleaner[R0].txt

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Smilies we love toolbar". detta program har jag försökt avinstallera många gånger via kontrolpanelen. Det går inte. :-(  Jag försökte avinstallera det med CCcleaner. Man kan ju avinstallera där också men det har tydligen inte försvunnit ? Jag tog bort lite rader i registret också som började med "Smilies We love toolbar" Det måste finnas något bättre sätt att ta bort detta program?  Safe finder toolbar kanske går att ta bort. Jag ska testa... 

/Maria

Länk till inlägg

"Smilies we love toolbar". detta program har jag försökt avinstallera många gånger via kontrolpanelen. Det går inte. :-(  Jag försökte avinstallera det med CCcleaner. Man kan ju avinstallera där också men det har tydligen inte försvunnit ? Jag tog bort lite rader i registret också som började med "Smilies We love toolbar" Det måste finnas något bättre sätt att ta bort detta program?  Safe finder toolbar kanske går att ta bort. Jag ska testa... 

/Maria

Det finns stor chans att i post #2 nämnda AdwCleaner kan ta bort dina oönskade toolbars helt och hållet.

Länk till inlägg

Ja, det är klart att det kommer tillbaks om man installerar något program som skickar med toolbaren och man inte bockar av det under installationen eller kör något program som då installerar den igen.

Länk till inlägg

Ja, det är klart att det kommer tillbaks om man installerar något program som skickar med toolbaren och man inte bockar av det under installationen eller kör något program som då installerar den igen.

Jag har då inte sett att något program som jag har installerat har installerat detta program. Det är väl ungefär som virus. Det bara kommer till datorn helt plötsligt när jag installerar nåt program.

/Maria

Länk till inlägg

Jag tror på vad Cecilia skriver men jag tycker bara att det borde finnas något enklare sätt. Som ett vanligt antivirusprogram t.e.x. man scannar datorn och sen tar man bort virus som det har markerat. Så har jag gjort med mina andra datorer. Sen kan det ju finnas saker som ett antivirusprogram inte tar bort som t.e.x. temporära filer eller tömmer papperskorgen. Det är ju diskrensning till för eller CC Cleaner.

Jag gör mera avancerade saker med datorn i morgon. Nu är det för sent. Men att skriva detta var lagom ansträngande just nu. Jag har en vän som jobbar med datorer och han tycker det är konstigt att det blir så mycket strul med mina datorer och virus mm. Han gör nästan samma saker som jag med datorn men han gör det högt och lågt också?? Jag har frågat honom vad han menar med det. Men det har han inte svarat på :-( Jag har inte hittat detta uttryck på nätet heller. 

/Maria

Rekommenderar att du följer Cecilias råd i detta problem du har MariaE, hon har stor erfarenhet av detta, tro mig.

Länk till inlägg

Tipsar om programmet Unchecky som i dagligt bruk av datorn minskar risken vid programinstallationer att något oönskat följer med. Bara att installera programmet och glömma det. http://unchecky.com/

Tack det ska jag installera nu. Det ska jag installera på min blåa dator också.

/Maria

Länk till inlägg

Jag har då inte sett att något program som jag har installerat har installerat detta program. Det är väl ungefär som virus. Det bara kommer till datorn helt plötsligt när jag installerar nåt program.

/Maria

Här kommer loggarna från adwcleaner . Det blev visst 2 stycken bifogar båda. Det mesta som jag laddar ner från nätet nu tar jag till mina andra datorer. Jag har hittat många bra program till min blåa dator. 

/Maria

AdwCleanerS0.txt

AdwCleanerR0.txt

Länk till inlägg

Det blev två loggfiler därför att du gjorde mer än vad jag skrev. Det var meningen att jag skulle titta på R0-loggen innan du klickade på Clean-knappen. Detta därför att det förekommer att AdwCleaner falsklarmar.

1. Kör FRST igen och ladda upp de nya loggarna så får vi se vad som är kvar.

2. Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/ och använd helst Internet Explorer till det.
För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Läs noga vilka inställningar som jag skriver att du ska göra!

Välj alternativet Enable detection of potentially unwanted applications.

Klicka på Advanced Settings.
Ta bort bocken framför Remove found threats.
Bocka för:
Scan Archives
Scan for potentially unsafe applications
Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Start

När skanningen är klar klicka på List of found threats, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Länk till inlägg

Jag läste i två trådar samtidigt. Det var väl därför det blev fel.:-(  Jag läste om felkoder i Frst också  samtidigt.  på forumet. Nya loggar kommer tidigast i övermorgon på f.m.  I morgon ska jag tvätta. Jag har missat tvättiden p.g.a. allt strul med datorn. 

/Maria

Länk till inlägg

Resten av filerna kommer när jag har varit ute med vovven min.

Det bidde ingen fil :-( Jag kunde inte starta programmet med internet explorer :-(

Nu har jag också kommit på hur man skriver med blå text. Jag trodde detta bara funkade om man använde Sea monkey. Denna webläsare använder jag väldigt sällan. Det är inte många länkar som funkar med den :-( Jag stängde alla öppna fönster innan. Om man har för många fönster öppna blir det korsdrag :-) Jag kanske glömde att avaktivera mitt antivirusprogram innan jag provade med att starta eset online scanner. Jag försöker igen.  

/Maria

Länk till inlägg

Om du inte kan få Esets online-skanner att fungera med Internet Explorer så använd någon annan webbläsare.

Jag fick det att funka till slut. Men det verkar som om det är omöjligt att göra andra saker med datorn under tiden. T.e.x att spela harpan. Melvin vovven min, blir galen om jag sitter och tittar på video och kort t.e.x. Han vill bara ut på min uteplats då. Jag vet inte hur mycket kyla TV och videon tål. Jag får bara göra sånt på kvällen när det är mörkt :-( Om jag stänger min altandörr och låter honom vara på min uteplats med dörren stängd så skäller han efter ett tag och vill in. :-( Sen efter ett tag så börjar han att hoppa mot altandörren igen :-( 

/Maria

Länk till inlägg

Nu har jag installerat Avast. Det kanske är bättre än Avira.Jag kunde inte avaktivera Avira.  Esets online-skanner verkar inte ta bort några virus med de inställningar som du sa att jag skulle göra om det är några virus ?Ska jag då köra de två gånger efter varandra och bocka i alla inställningar så att det tar bort virus och konstiga program? Det syntes knappt med turkos som jag provade med först ...

/Maria

Länk till inlägg

Nej, du ska inte låta Esets online-skanner ta bort något, utan du ska göra som jag skrev och klistra in loggen från den här. Detta för att när man ställer in Esets skanner så som jag skrev, dvs låter den göra en väldigt noggrann kontroll blir det då och då falsklarm.

Länk till inlägg

Nu har jag installerat Avast. Det kanske är bättre än Avira.Jag kunde inte avaktivera Avira.  Esets online-skanner verkar inte ta bort några virus med de inställningar som du sa att jag skulle göra om det är några virus ?Ska jag då köra de två gånger efter varandra och bocka i alla inställningar så att det tar bort virus och konstiga program? Det syntes knappt med turkos som jag provade med först ...

/Maria

Du hade bara behövt högerklicka på avira-ikonen i aktivitetsfältet, bockat av den enda synliga bocken framför Enable real-time protection och svarat ja på nästa fråga.

post-71662-0-57404000-1415987646.png

Länk till inlägg

Men jag har aldrig varit så begåvad som du. Jag har svårt att bedöma hur gammal du är men du är ialla fall ett underbarn. :-) Du kommer nog att bli nån vetenskapsman när du blir stor. Jag kunde iallafall alfabetet när jag var 4-5 år har mamma sagt. Men det tog lång tid för mej att lära mej läsa. Jag tyckte att texten hoppade. Jag har fortfarande svårt att läsa engelska om det inte är med dubbelt radavstånd eller i serieform. 

/Maria

Länk till inlägg

När jag var i din ålder så kunde jag inte ens använda en dator. Jag började min första datakurs i basic 1984. Då var jag 18 år. Nästa datakurs som jag gick var 1989/90 på Alviksskolan. Men jag vet att många barn idag börjar använda datorer tidigt. Men då spelar de ofta spel eller använder ritprogram som t.e.x. paint brush eller andra  enkla ritprogram. Men  det finns ju en del undrebarn som använder avancerade program. 

/Maria

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...