Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bank-ID funker inte efter senaste uppdatering


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Har du modern mobiltelefon så kan du skaffa mobilt BankID. Jag var själv tvungen att göra det för min inloggning med vanliga BankID fungerade inte på ett ställe som jag brukade logga in på ofta.

 

Har du testat inloggningen på BankID sida?

https://test.bankid.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har råkat ut för samma elände och skrev om det i annan tråd;

//eforum.idg.se/topic/347148-uppdateringsdags/?do=findComment&comment=1642458

 

Har försökt göra nya installationer av Bank-ID på fil (Swedbank) enligt alla konstens regler och både i Explorer och Chrome, men det går inte. Det är som förgjort efter gårdagskvällens uppdateringar av op. (Windows 8.1).

Tack och lov finns det ju numera Mobilt Bank-ID som går att logga in på de flesta ställen med, precis som med ett Bank-ID på fil och jag antar att det är det man får använda sig av framöver.

Men, själv vill jag ha Bank-ID på fil i min dator och finns det någon därute som begriper vad som är felet efter uppdateringarna, vänligen förklara.

 

Man vill gärna utbrista i Cornelis låt; Ballad på en soptipp följt av Rama lama ding dong - dock inte av Cornelis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara uppdateringen KB2976536 som är den som orsakar problemet med BankID på 8.1 datorer. Avinstallera och dölj.

 

På en dator har jag lyckats få igång Bank Id utan ominstallation av det ,På den andra strular det dock fortfarande .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Precis som Personliga Persson vill jag kunna använda bank-id på fil för smidighetens skull, eftersom frugan håller i de ekonomiska transaktionerna.

Men detta borde väl vara ett gemensamt problem i första hand för bankerna, när deras tjänster inte kan utnyttjas på bästa sätt. Att förvänta sig att Microsoft snabbt ska komma till undsättning med någon patch är väl inte rimligt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

LARSAS har tydligen hittat vad som orsakar problemet. Efter avinstallation av KB2976536 funkade befintligt bank-id enligt tidigare. Tack för det!

 

Nu återstår den intressanta(?) reaktionen från Microsoft, om det kommer någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Precis som Personliga Persson vill jag kunna använda bank-id på fil för smidighetens skull, eftersom frugan håller i de ekonomiska transaktionerna.

Det går väl inte att exportera till fil längre och flytta till annan dator. Därför är den mobila varianten mycket smidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Information från BankID idag:

 

attachicon.gifBankID.JPG

 

LARSAS

Hej.

 

Ursäkta en novis, men vad är BISP egentligen? Är det en förkortning av BankIdSäkerhetsProgram, eller är jag ute och cyklar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Tune: Jo, smidigheten med filvarianten ligger i att om frugan skulle använda mobilvarianten skulle hon behöva ha tillgång till min mobil vid varje inloggningstillfälle. Vi använder alltså inte olika datorer.

 

Personliga Persson kan säkerligen parkera cykeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara uppdateringen KB2976536 som är den som orsakar problemet med BankID på 8.1 datorer. Avinstallera och dölj.

 

På en dator har jag lyckats få igång Bank Id utan ominstallation av det ,På den andra strular det dock fortfarande .

 

LARSAS

Hej du store Guru - LARSAS.

 

Efter avinstallation av KB2976536 kunde jag ladda ned och installera Bank-ID,s säkerhetsprogram och installera Bank-ID på fil och det fungerar som fina fisken. Hur i hela friden kom du fram till att det är just den uppdateringen som ställer till besvär?

Sedan kan man ju kanske undra hur KB2976536 kunde komma som uppdatering om man inte använder windows defender, utan har annat säkerhetsprogram installerat. Det står ju att den uppdateringen är till för att förbättra skyddsfunktionen i Windows Defender. 

Vid uppdateringar framöver får man nog kontrollera vad som står till varje uppdatering.

Hur som haver. Tack för den hjälpen, LARSAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tune: Jo, smidigheten med filvarianten ligger i att om frugan skulle använda mobilvarianten skulle hon behöva ha tillgång till min mobil vid varje inloggningstillfälle. Vi använder alltså inte olika datorer.

Det har du rätt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur får man bort den där KB-filen?

Har sökt efter den men hittar den inte i datorn.

 

Edit: nu hittade jag den.

Kontrollpanelen/avinstallera en uppdatering

 

har endast avinstallerat program tidigare

 

Och tack så mycket för ditt tips, det fungerade! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En (liten) undran bara, vad händer säkerhetsmässigt om man avinstallerar KB2976536? Här gäller det att skilja mellan att ha för sig och att veta.

 

Och, kommer den att föreslås som uppdatering igen i nästa paket? När kan man förvänta sig en uppdatering från BankIDs sida, som rimligen är lösningen på det hela?

 

Ja, jag är drabbad av detta för jag behöver ett fungerande BankID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En (liten) undran bara, vad händer säkerhetsmässigt om man avinstallerar KB2976536? Här gäller det att skilja mellan att ha för sig och att veta.

 

Och, kommer den att föreslås som uppdatering igen i nästa paket? När kan man förvänta sig en uppdatering från BankIDs sida, som rimligen är lösningen på det hela?

 

Ja, jag är drabbad av detta för jag behöver ett fungerande BankID.

http://support2.microsoft.com/kb/2976536

 

Det är en förbättring av Windows rätt så usla antivirusprogram Defender. Har man det inaktiverat så händer ingening, d.v.s använder ett annat säkerhetsprogram.

 

Man måste dölja den uppdateringen annars kommer den omgående vilja installeras igen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har kommit ut en ny version av BankID, 6.2.2.1

Hej.

Då kan man kanske återinstallera KB2976536 igen, även om den har med windows defender att göra och man inte använder det säkerhetsprogrammet. Fast det kanske är säkrast att låta det vara, eller? Man får prova. Går det inte får man väl avinstallera KB2976536 och dölja den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj,oj!

 

Efter installationen av den nya versionen av BankID slutade Flash Player att fungera. Det är alltså slut med rörliga bilder -TV etc. YouTube går dock fortfarande eftersom den fungerar automatiskt med HTML 5-spelaren.

 

Det skrivs mycket om detta "ute på nätet". Många är frustrerade. Nu måste man välja mellan BankID och Adobes Flash Player. Mitt i alltsammans finns också Microsoft med Win 8.1. Dessa tre skyller på varandra och tycks smyga undan.

 

Vad gör man? Vad är på gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj,oj!

 

Efter installationen av den nya versionen av BankID slutade Flash Player att fungera. Det är alltså slut med rörliga bilder -TV etc. YouTube går dock fortfarande eftersom den fungerar automatiskt med HTML 5-spelaren.

 

Det skrivs mycket om detta "ute på nätet". Många är frustrerade. Nu måste man välja mellan BankID och Adobes Flash Player. Mitt i alltsammans finns också Microsoft med Win 8.1. Dessa tre skyller på varandra och tycks smyga undan.

 

Vad gör man? Vad är på gång?

Hej.

Efter avinstallation av den där uppdateringen som ställde till det med Band-ID, så fick man ju Bank-ID,t att fungera. Dock har jag märkt precis som du att Explorer tycks ha havererat på något sätt. 

Fönster kommer upp hela tiden om att; Den här webbsidan vill köra följande tillägg: Adobe Flash Player ....................

Det kvittar hur mycket man klickar på tillåt av Flash Payer från tredje part, fönstereländet kommer fram ideligen ändå.

Kanske är det ytterligare uppdateringar från tisdagen förutom  KB2976536 som ställer till det på annat vis. Fast i Chrome fungerar allt som det skall för egen del, förutom Bank-ID,t, som man får köra i Explorer och ignorera fönstret som vill köra tillägget för Flash Player.

Mystiken tätnar vad gäller tisdagens uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

först kommer Microsofts säkerhetsuppdatering och ställer till det för BankID. Därefter kommer BankIDs snabba uppdatering som verkar fimpa Flash Player i Win 8.1.

 

Jag har två datorer. I den ena låter jag nu BankID fungera -utan Flash Player, i den andra Flash Player -utan BankID. Men, så här ska det väl inte vara för oss användare.

 

Finns ett säkerhetsproblem i BankID som MS säkerhetsuppdatering råkade slå ner på? Varför försvann Flash Player med BankIDs snabba uppdatering? Vad har den med Flash Player att göra? Gick det för fort -"fort men fel"? Eller vad handlar det här om egentligen?

 

Tillägg:

Det är mer än Playern i Win 8.1 som inte fungerar. ESET och Bitdefender går inte heller att köra. Förmodligen för att de använder rörlig presentation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa bocka för activeXfiltrering under Verktyg-- Säkerhet. eller Verktyg --Internetalternativ --Avancerat -bocka för Utökat kernelläge och/eller Aktivera 64bitarsprocesser för utökat kernelläge..Man kan behöva först återställa under avancerat.

 

För mej räckte återställning och Aktivera 64 bitarspo............   för att Flash skall fungera igen efter BankID uppdateringen

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej LARSAS,

 

för en kvart sedan bockade jag i "64-bitarsprocesser för utökat kernelläge". Det och inget annat. Och då kom flashfunktionen igång! Precis som för dig - såg jag nu. 

 

Låt oss hålla de s k tummarna nu. Jag är rätt less på det här. Jag är fortfarande en aning misstänksam för framtiden, men tänker inte bli negativ.

 

BankID fungerar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...