Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony Vegas frågor Mac/Windows


arjemma

Rekommendera Poster

Jag använde Sony Vegas jämt förut när jag hade PC men sen så slutade jag när jag köpte Mac. Saknade programmet så mycket och jag lyckades inte hitta en ersättare så igår installerade jag både Windows 7 och Sony Vegas Pro 10 på min Mac. Jag har dock lite frågor som jag hoppas att det finns någon som kan svara på.

 

  • Vilka format är mest kompatibla med Vegas? Jag har laddat ner K lite codec pack och har därmed de flesta codecs. Kan bara öppna vissa filer dock, så skulle vilja veta vilket format man bör satsa på.
  • Vilket är det bästa programmet att rippa dvd-skivor med (till Mac)? Jag har filmer på mig själv när jag var liten som jag vill redigera nämligen. Jag vill inte ha för stor storlek, men ändå bra kvalitet. Jag vet att video är stort, men jag menar mer att jag inte vill ha en fil på 5GB när det bara är 40 minuters film.

Jag använder helst MacOS när jag rippar, och vill helst bara använda Windows partitionen till själva redigeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du rippar skivor för att redigera skall du ha okomprimerat format och då blir det stora filer. Att redigera komprimerade format resulterar bara i sämre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du rippar skivor för att redigera skall du ha okomprimerat format och då blir det stora filer. Att redigera komprimerade format resulterar bara i sämre kvalitet.

 

Jo jag vet, men eftersom jag bara ska visa upp de här på ett kalas så gör det inte så jättemycket att kvalitén inte är 100%. Jag ska dock redigera dom mer utförligt sen, och då ska jag satsa på okomprimerat :)

 

Så vilket är det bästa formatet att använda om man vill komprimera dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört med matroska, dvs .mkv

 

Aa jag tänkte testa det jag med. Hoppas Vegas kan öppna det dock.

 

Förresten, på mina äldsta filmer så blir det "interlaced" när jag rippar. Eller rättare sagt när jag rippade dom förut. Om jag rippar i okomprimerat, slipper jag "interlaced" då? Vill nämligen inte ha det på filmerna :/

 

Allt är filmat med video 8 band och sedan överfört i högsta kvalitét till dvd skivor för 4 år sen. "Interlaced" syns inte på tvn när man kollar på dom, men syns på datorn. Någon som vet varför?

 

Anledningen till att jag skriver "interlaced" är för att jag inte vet vad det heter på svenska hehe. Men googla så fattar ni :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...