Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Supportnollor"!


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

Jag vill avreagera mig på människor som sitter i supporter i olika funktioner. Just min ilska för tillfället vill jag rikta till NORTON,s "sketsupport". 

Jag anser själv att jag inte tillhör eliten vad gäller datorer, men man kan ju då fundera över hur det ligger till med supporten hos exempelvis Norton. (För övrigt har jag varit med om support på andra ställen där man frågar sig hur kvalifikationerna ser ut för att få jobbet).

 

Nåväl, jag inhandlade Norton Mobile Security idag till min Smartphone. Där finns ju en funktion Säkerhetskopiering. Denna fungerar då ICKE och texten kommer upp ideligen att;

Tjänsten är inte tillgänglig.

Fast den begär en säkerhetskopiering, men det går således alltså inte att göra då texten; Tjänsten är inte tillgänglig.

 

Kontaktade Norton-supporten och hamnade i chatten, där supporternollan - ursäkta uttrycket, men jag är en smula ilsk för tillfället - inte visste vad säkerhetskopiering är för något.

Man begärde dock mina kontouppgifter(?). Vad skall man med dom till när man inte vet vad säkerhetskopiering är för något?

Därtill kan tilläggas att mina svar jag fick från supporten tycktes vara "googleöversatta". 

Fick supporten mina frågor googleöversatta till svenska. De hela stinker av mystik.

Norton!!Tjoflöjt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte din uppfattning om att Norton har usel support, har själv haft ganska bra erfarenhet av deras support. Men utav det du har nämnt om dina kontakter med dem så låter det helt otroligt att en person som jobbar med support inte vet vad backup är.

 

Min fru var i kontakt med BBB support en gång och denna kontakt gjorde att vår router blev nollställd vilket innebar att jag fick sitta och knappa in alla inställningar vilket väl tog 1-2 timmar. Var själv ganska säker på att det inte var routern som var problemet och det var det inte när problemet löstes några dagar senare.

 

När man ringer CanalDigital så brukar de sällan känna till att det förekommer problem, men det är nog deras policy.

 

Funktionen Säkerhetskopiering är väl inte direkt Norton Mobile Securitys bästa funktion eftersom den bara kopierar kontakterna vilka även synkroniseras via telefonens Googlekonto. Finns bättre sätt att ta backup på telefonen än att göra det via detta säkerhetsprogram. Om du har Samsung så tror jag att Samsung Kies har backupfunktion (har själv ej Samsung). Har du Sony så har Sony Pc Companion backup-funktion. 

 

Bättre att fråga på ett forum innan kontakt med någon Support

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte din uppfattning om att Norton har usel support, har själv haft ganska bra erfarenhet av deras support. Men utav det du har nämnt om dina kontakter med dem så låter det helt otroligt att en person som jobbar med support inte vet vad backup är.

 

Min fru var i kontakt med BBB support en gång och denna kontakt gjorde att vår router blev nollställd vilket innebar att jag fick sitta och knappa in alla inställningar vilket väl tog 1-2 timmar. Var själv ganska säker på att det inte var routern som var problemet och det var det inte när problemet löstes några dagar senare.

 

När man ringer CanalDigital så brukar de sällan känna till att det förekommer problem, men det är nog deras policy.

 

Funktionen Säkerhetskopiering är väl inte direkt Norton Mobile Securitys bästa funktion eftersom den bara kopierar kontakterna vilka även synkroniseras via telefonens Googlekonto. Finns bättre sätt att ta backup på telefonen än att göra det via detta säkerhetsprogram. Om du har Samsung så tror jag att Samsung Kies har backupfunktion (har själv ej Samsung). Har du Sony så har Sony Pc Companion backup-funktion. 

 

Bättre att fråga på ett forum innan kontakt med någon Support

I det sistnämnda du skriver att det är bättre att fråga på ett forum - som exempelvis detta forumet - innan kontakt med någon support har du fullständigt rätt i. Men även om Säkerhetskopiering inte är Norton Mobile Securitys bästa funktion borde väl supporten där åtminstone veta vad det är för något. 

Nåväl, natten gick åt till att reda ut problemet - tillhör dom som inte kan släppa ett problem som uppstår och lägga det åt sidan, utan problemet skall egentligen helst lösas innan det ens uppstår.

Hur jag löste det kan jag dessvärre inte redogöra för för tillfället, det krävs nog ytterligare en kopp starkt kaffe för det, men löst sig har det gjort i alla fall. Har lärt mig en del om säkerhetskopiering av mobilen nu i alla fall.

Möjligen hade jag otur med personen från Nortons support, men då har man haft otur med all support man försökt få hjälp av med allehanda problem;

F-Secure, Telia Bredband, Telia Digital-TV, företagen man köpt sina elektronikprodukter hos

m m. 

Herregud, innan man varit i kontakt med en support känns de som man är i korplagsserien och harvar, men efter kontakten med supporten kan man tro att man är i SM-final - för att tala i idrottstermer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser sådana här trådar drar jag mig alltid till minnes en händelse med supporten hos Acer, för länge sedan.

(har skrivit om det tidigare)

Problem med DVD-läsaren, minns inte exakt symtomen..

Nåväl, Acer sa "Eftersom det troligen är fråga om ett hårdvarufel måste du installera om Windows"

 

Sure...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nåväl, Acer sa "Eftersom det troligen är fråga om ett hårdvarufel måste du installera om Windows"

Man borde kunna förvänta sig att få kontakta personer med expertkunskap men det är tyvärr ett önsketänkande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det till stor del är en kostnadsfråga, idag vill inte folk betala för support och då har support blivit ett låglöneyrke som folk lämnar så fort de får något mer välbetalt eller något där de slipper bli utskällda för något de inte har varit inblandade i.

 

Min gissning är att supportpersonen mycket väl vet vad säkerhetskopiering är men inte att det finns en sån funktion i mobilappen eller inte hur just den funktionen är tänkt att fungera. Du kanske var den första som frågade den svenska supporten om den funktionen så att personen letade efter information på engelska och försökte översätta dem snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Support via telefon är ofta svårt t.e.x. att lära någon att spara i Word. 1990 praktiserade jag på Brännkyrka föreingsråd. Då skulle jag använda Word 1.0 for Windows för första gången. Jag var  väldigt glad att datateknikern hjälpte mej  med att få stora bokstäver i word innan jag började min praktikplats. Jag visste inte alls hur man gjorde. Typsnitt var ett helt nytt ord för mej. I WP50 för DOS som jag använde i skolan hette det tecken tror jag. När jag var på min praktikplats så skulle jag spara både på diskett och på hårddisken. Det var då problemen började. Rätt som det var fick jag meddelandet" Kan inte ge ett dokument samma namn som ett öppet dokument." Datateknikern som försökte hjälpa mej per telefon förstod inte hur jag kunde få detta meddelande. Och de som jobbade på Brännkyrka föreningsråd då kunde ingenting om Word for Windows 1.0. Datateknikern förstod inte att det var flera fönster öppna på min dator och det förstod inte jag heller. Jag såg bara ett öppet fönster och det var det som jag skrev i. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att förstå att vissa scsikort behöver uppdateringar är visst väldigt svårt för vissa datatekniker. Jag hade scsi-enheter till min syquest och scanner och det blev fel nästan hela tiden. De kom t.o.m. hem och hjälpte mej. De tänkte aldrig på att scsi drivrutinerna behövde uppdateras. :-O Orsaken till att jag hade scsi-enheter var att jag bara hade en 386 19 mHz då. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Men det finns lika många inkompetenta supportnollor idag också men jag hittar ingen artikel om det. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikel från 2012-01-23 känns inte aktuell idag.

Det som jag skrev om i inlägg 8 hände också för några år sedan. Det finns ju inkompetenta datatekniker.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag hittade den här tråden idag och kom genast att tänka på en händelse jag var med om för ett par år sedan.

 

Jag skulle installera Windows ME på en dator tillhörande en arbetskamrat (varför man nu vill ha det) och jag hade väl stuckit ut hakan lite och ansett mig vara kunnig nog att göra det. Det var jag också vid tillfället men jag hade inte gjort det på länge. Till saken hör också att det jag gör sällan ibland faller ur minnet (hmm, OK, OFTA faller ur minnet) och när jag blir stressad tänker jag inte så bra.

 

OK, tog hem datorn och satte upp den. Formaterade hårddisken och försökte installera operativsystemet. Men det gick inte så bra. Av någon anledning lästes inte skivan vid starten. Hmm, CD- rom drevet kanske är trasigt. In med ett nytt och på det igen men Nej, det gick inte. Vid denna tidpunkt var jag inte direkt med i något forum och det hade också tagit för lång tid att vänta på svar.

 

Drog mig då till minnes att en av landets dator tidningar (minns inte vilken) hade en telefon hjälp dit man kunde ringa med dator relaterade problem. Jag ringde alltså  och förklarade vad jag försökte göra. Mannen var mycket trevlig men vi kom inte fram till någon lösning så vi sade adjö. Lade på luren och DÅ trillade polleten ner. Finns det inte något som heter Boot ordning? Jo, det finns det ju. Ridå.

 

In i läskiga BIOS och jodå, HDD på plats ett. Med CD först gick installationen galant. Tänkte då att det var märkligt att support teknikern inte föreslagit denna manöver. Han frågade inte ens. Så det kan bli...

 

(Det här var kanske lite Off topic men i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte alls utanför ämnet utan tvärtom välskrivet och intressant att läsa. Detta visar ju att vi alla, även de som ger support professionellt,  är människor och det kan tillfälligtvis stå still i huvudet på vemsomhelst oavsett dennes ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har råkat för en som precis fått ett jobb på Irland. Avsluta chatter och prova på nytt senare om du inte vill be personen att fråga en kollega. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...