Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ac router


kallegul

Rekommendera Poster

En fråga om 802.11ac router som jag läst om. Jag har idag Thomson adsl router som fungerar ok tycker jag. Kollade hastigheten nyss och den låg på 18,70Mbit/sek ta emot och 2,22Mbit att skicka. Betyget blev bra med den hastighet jag betalar för. 3 datorer är trådlöst uppkopplade till routern och det verkar fungera bra även om det går lite sakta ibland om någon spelar online med tungt spel.

 

Nu läste jag något om nya tidens routrar 802.11ac. Det ska gå snabbare med effektivare signalstyrka. Räckvidden är längre än en n router och kapaciteten är bättre för att koppla till fler trådlösa enheter bl.a. Den jag funderar på är ASUS RT-AC68U

 

Är det någon som vet något om detta? Är det lönt att byta? Om någon gjort ett byte till ac router blev det bättre? Nätverkskortet lär väl uppgraderas om man byter antar jag för idag sitter det Broadcom 4313GN 802.11b/g/n 1x1 Wi-Fi adapter i bärbara datorn.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara gäller trafik mellan datorerna och internet är det din ADSL-anslutning på 24 Mbit/s (gissar jag att det är) som sätter begränsningen. Att då skaffa en router som kan överföra data med 700 Mbit/s mellan internet och datorer tycker jag inte verkar prisvärt. Det är en annan sak om det går mycket trafik direkt mellan datorerna, då kan man ju få högre hastighet för just den trafiken under förutsättning att datorerna har nätverkskort som klarar den hastigheten.

 

Vi har en liknande router, RT-AC66U, men då har vi en fiberanslutning med 100 Mbit/s i båda riktningarna. Vi köpte en ny router för vi hade för dålig täckning i lägenheten med den 8 år gamla routern och många andra trådlösa nätverk i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...