Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera BIOS utan att ha ett operativsystem?


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har en gammal bärbar Toshiba som jag använder att testa diverse med.

När jag nu plockade fram den hade jag Elementary OS på den och det fungerade fint.

 

Prövade att installera Android-x86 4.4-R1 och det går bra men får störningar på grafiken. Påverkas av musrörelser bl.a. Tänkte att det helt enkelt berodde på att Android inte lirade bra ihop med hårdvaran.

 

Testade då en annan Linux-distro och redan med LiveUSB,t kommer samma störningar.

 

Hittar inget i BIOS ang. display mer än om det ska vara automatisk igenkänning av extern skärm.

Tänkte uppdatera BIOS och har hittat rätt sådan och installationsproceduren är enligt BIOS update process 4:

http://aps2.toshiba-tro.de/kb0/HTD9502M10000R01.htm

 

Problemet är ju att det nu inte ligger något operativ på datorn.

Vad är minst jobb för att kunna köra detta? Vad ska jag lägga över på ett bootbart USB? 

 

Ska kanske kolla så att det inte redan är samma BIOS-version...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh :blush:

Bara jag "skrivit av mig" kopplade jag in båda hjärnhalvorna och startade upp Hirens cd och där MiniXP. Var sedan en smal sak. BIOS uppdaterades från 1.50 till 1.70 men problemet med grafiken återstår. Får ev. bli en egen tråd om det under grafikkort kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafiken, kan det vara något med dess drivrutin?

 

Annars låter det som allt hänger samman med någon drivare som inte vill vara med och kanske du skulle testat, om det finns möjlighet, en annan distribution som kanske har bättre drivrutiner som kan tänkas stödja hårdvaran?

Bara för att se om det blir nån skillnad menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, förutom Android så prövade jag med GeeXboX.

Båda dessa hanterar inte grafikkortet.

Just nu installerar jag även på denna burk Linux Mint Qiana (fast nu Xfce) och den fungerar nu.

Ville testa annat OS för att se om det finns något som hanterar strömmande media bra/bättre än Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...