Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att Installera en diskmaskin


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Installera en diskmaskin

 

Nu behöver jag hjälp igen med en installation av en Elektrolux Bänkdiskmaskin ESF2300OW.

 

Som man kan se så har jag bif. bilder hur det ser ut under diskbänken – jag inbillar mig att man kanske måste borra för att diskret få ned sladdarna? Vidare, hur kopplar jag in den? Borde med er hjälp klara av det själv? Om jag kan få en exakt vägledning vore jag supertacksam. Ser ju ut som om en av rören nedtill som sticker ut till vänster skulle kunna vara för diskmaskin? Massor med tack på förhand.

post-54989-0-25174800-1415465153_thumb.jpg

post-54989-0-62606900-1415465165_thumb.jpg

post-54989-0-66578800-1415465174_thumb.jpg

post-54989-0-85867100-1415465188_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så skulle jag inte göra hål i diskbänken oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt.

Inte roligt att byta hela bänken för ett fult hål och det ser inte så lätt ut att få det snyggt(trångt vid lådorna) och ev. läck genom hålet när man diskar annat.

Plus att risk för läckor som man inte ser bakom bänken.

Om det blir en läcka så rinner det ju ner ovanpå bänken till vasken.

En koppling direkt på kranen kan fungera eller man byter hela kranen och får en ventil vid sidan om med avstängningskran.

Och avloppet går ut i vasken som skrotis nämnde, man bör lägga något på slangen för den kan resa sig vid utpumpning.

Har inte sett några bänkmaskiner hos några som det varit hål i bänken utan de har haft slangarna ovanpå.

Fråga de som har något liknande vilket som är bäst innan du sätter igång, bara mitt råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så skulle jag inte göra hål i diskbänken oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt.

Inte roligt att byta hela bänken för ett fult hål och det ser inte så lätt ut att få det snyggt(trångt vid lådorna) och ev. läck genom hålet när man diskar annat.

Plus att risk för läckor som man inte ser bakom bänken.

Om det blir en läcka så rinner det ju ner ovanpå bänken till vasken.

En koppling direkt på kranen kan fungera eller man byter hela kranen och får en ventil vid sidan om med avstängningskran.

Och avloppet går ut i vasken som skrotis nämnde, man bör lägga något på slangen för den kan resa sig vid utpumpning.

Har inte sett några bänkmaskiner hos några som det varit hål i bänken utan de har haft slangarna ovanpå.

Fråga de som har något liknande vilket som är bäst innan du sätter igång, bara mitt råd?

Precis, du lägger till ventil till befintlig blandare och får en på/av ventil på sidan med anslutning till diskmaskinen.

 

Sedan lägger du avloppsslangen så att det rinner direkt i vasken.

Då används en slang med helst en särskild typ av böjt plaststöd som håller krökningen, böjen, på plats över kanten och ned en bit i diskhon, På så sätt kan den inte hoppa ur när det blir tryck, men den går också att fästa längst ned på blandaren.

 

Detta går att få snyggt och utan att det behövs borras och ingenting blir i vägen.

Precis så är det gjort hos några bekanta, jag har tyvärr ingen bild som exempel, men det kan jag kanske fixa.

 

Mvh

 

[Edit] Hittade på nätet en sån som jag menar, den svarta kopplingen på sidan, en sådan skall du skaffa: blandarfäste med tillbehör, men den skall fästas på kallvattenkranen och inte varmvattenkran, på befintlig blandare.

11322_Koppling_600_x_450_1.jpg

Under ser man också returslangen som skall ned i hon, fast den dragningen vet jag inte om jag gillar plus att det är läckage under kran...men som ett exempel.

 

2709_1.jpg2713_1.jpg

 

Rätt enkel att installera. Att komma ihåg att det kan vara vänstergänga, så man vrider så att säga åt fel håll på den svarta - har jag för mig.

 

Alla rörfirmor har dessa (till överpris), men det kanske även finns på Jula?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta jag missade den typ av blandare du hade på din bild, men då skall du skaffa en motsvarande som passar för din blandare, det borde väl också finnas kan man tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, udda vet jag inte, den var mycket vanlig förr, innan man började med samma koppling som man kör till golvmaskiner, den stora nackdelen är att man helt låser kranen under minst 1 timme, inte så kul kanske.

 

Då är andra lösningar bättre, t.ex. som flugfiskaren visar, men det finns alltså idag kopplingar liknande som till golvmaskiner, men passar för bänkdiskmaskiner, man får prata med sin rörmokare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag tror att vi skippar att "borra" - Försöker få det snyggt med dragningar istället - MEN - det känns som om det kommer att se "slaffsigt" ut med alla slangar och ned i hon etc. vill ju få det estetiskt - återkommer under dagen med bild på den befintliga blandaren hon har och så kan "ni" se vad exakt som går att koppla till.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att vi skippar att "borra" - Försöker få det snyggt med dragningar istället - MEN - det känns som om det kommer att se "slaffsigt" ut med alla slangar och ned i hon etc. vill ju få det estetiskt - återkommer under dagen med bild på den befintliga blandaren hon har och så kan "ni" se vad exakt som går att koppla till.

[/quote

 

_________________________________________________________

 

 

]http://static1.bygghemma.se/files/f51c482c-bdc6-45db-b73b-d98d3ac9dfe2/produktblad%208003-0000f.pdf]

 

 

Den här armaturen är väldigt lik den som du visar. Den är förberedd för anslutning

av bänkdiskmaskin .Den har alltså ett pluggat uttag mot kaklet där man kan montera en ventil enligt bild.

Har man tur finns kanske ett sådant uttag på armaturen.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att man inte vill ha slangar "drällande" på diskbänken.

Borra i diskbänksplåt är inte så enkelt heller.. kräver rätt prylar och rätt metod.

Men det verkar ju finnas en smal bänkskiva till vänster?

Är det möjligt att borra där och är det utrymme nog bakom kökslådorna för slangarna tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att man inte vill ha slangar "drällande" på diskbänken.

Borra i diskbänksplåt är inte så enkelt heller.. kräver rätt prylar och rätt metod.

Men det verkar ju finnas en smal bänkskiva till vänster?

Är det möjligt att borra där och är det utrymme nog bakom kökslådorna för slangarna tro?

Vissa hyresvärdar eller bovärdar tillåter inte att man borrar i vissa saker hemma. Jag vet inte hur det är om man bor i bostadsrätt. Men om man flyttar från sin bostadsrätt måste man kanske ersätta vissa saker som man har "borrat sönder" enligt den nya som ska bo där. Han eller hon kanske vill ha TV:n eller diskmaskin eller nåt annat på ett annat ställe. Jag läste i en tidning om en som hade gjort om sitt kök. Hon hade bytt ut köksluckorna och skåpen i köket mot hyllor. Det fick hon betala när hon flyttade. Trots att den som flyttade in tyckte att det var snyggt och vill ha det så. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Förstår att man inte vill ha slangar "drällande" på diskbänken.

Borra i diskbänksplåt är inte så enkelt heller.. kräver rätt prylar och rätt metod.

Men det verkar ju finnas en smal bänkskiva till vänster?

Är det möjligt att borra där och är det utrymme nog bakom kökslådorna för slangarna tro?

Hej,

Bif. så kan man se att kranen inte hade "ingång" men däremot precis som du uppmärksammat till vänster (se bif. bild) - där borde man kunna borra... Om jag nu gör det och drar så att säga bakom samtliga lådor på nått sätt och "ut" under hon (den till vänster) så borde det funka?

Men i så fall - är det då bara att koppla "på" med den slang som finns under hon?

Men vart "tömmer" då maskinen?

post-54989-0-80290000-1415549439_thumb.jpg

post-54989-0-44760400-1415549450_thumb.jpg

post-54989-0-39074500-1415549480_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Jag har installerat några diskmaskiner, även av bänkmodell och det är lite pyssel men inte helt omöjligt. Klarar man av att såga av ett bräde utan att blöda så fixar man det nog. Förstås, tillgång till bra verktyg underlättar en hel del.

I det här fallet hade jag nog utgått från att borra endast ett hål i diskbänken förvattenförsörjningen, avloppsslangen hade jag valt att fixera så att maskinen helt enkelt tömmer i vasken.

 

Det enklaste sättet är att fästa en kranvinkel på väggen. Tex en sådan:

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Vaggfaste-86634/

 

Kräver att man har en bra kakelborr, dock klarar man sig undan med att borra ett hål i diskbänken som ett 12mm rör går igenom. Finns snygga täckbrickor man kan klämma dit så man kan också täta genomföringen med fogmassa.

 

Det optimala är förstås en sån här:

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Tillbehor/Vinkelventil-866879/

 

Tar dock mera plats, en 1/2" gänga har en diameter på ca 22 mm så man behöver en håltagare för diskbänken:

 

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-armaturer/diskbankar-och-tillbehor/handhaltagare-189200/

 

Biltema har också en håltagare men den är på 35mm, oavsett så är båda lite för stora men finns det plats på bakkanten för ett så stort hål plus täckbrickan som är 57mm så blir det absolut snyggaste alternativet.

 

Vinkelventilen låser du underifrån med en låsmutter:

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Mutter/El-och-Blankforsinkat/Lasmutter-879880/

 

För att få hela rasket att sitta stadigt så kan det bli en vända via järnaffären också, där kan du införskaffa en M24 bricka att sätta mellan diskbänk och mutter.

 

Det kan vara lite trångt där bakom hoarna så tänk på, innan du borrar, att du också måste komma åt att spänna muttern med verktyg.

 

Rörpipen som sticker ut under diskhon är mycket riktigt en vattenanslutning och du borde ha en avstängning till denna uppe på diskborsblandaren. Du kan böja den lite försiktigt och koppla ihop vattnet från denna, antingen med en bit mjukt kopparrör eller en PEX-slang. Viktigt om man använder PEX är att alltid använda stödhylsa.

 

Man behöver självklart inte använda grejerna från Biltema, det finns säkert snyggare väggvinklar i välsorterade byggvaruhus och naturligtvis hos rörfirmorna. Men Biltema har bra pris och det funkar.

 

Edit: Vid närmare eftertanke...

 

Vill man skona diskbänken och är lite händig snickare och kan leva med ett hål i bänkskivan (den till vänster om diskbänken)så kan ett alternativ vara att gå genom lådhurtsen. Beroende på hur mycket plats det finns bakom översta lådan så kan man ju ganska enkelt korta av den något så att man får plats att dra slangarna där, både för vatten och avlopp. Kräver en bra hålsåg som man kan göra tillräckligt stora hål så att slangarna kan dras med någorlunda mjuka böjar. Det kan hända att de slangar som följer med maskinen är för korta men de finns att köpa lösa i varierande längder hos tex. Jula eller Biltema.

Avloppsslangen ansluts då till det befintliga vattenlåset, enligt bilden finns det en anslutning just för diskmaskinsslangen på det befintliga vattenlåset

 

Har en bra borrmaskin - så då behöver jag bara veta vilken borr jag skall använda - kommer att ta alternativet bänkskivan till vänster. Men som jag försått så skall jag då koppla ena slangen till anslutningen under hon som sticker ut till vänster?

Men hur och var går "utsläppet"?

 

Du skriver

 

"Till det befintliga vattenlåset"

 

Vågar man besvärra dig om vägledning till hur och var?

 

Är en amatör så jag behöver "idiotsäker" vägledning :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Du kan, och som jag även nämnde tidigare, dra både vatten och avlopp via lådhurtsen. På vattenlåset har du en pluggad nippel för avloppsslang. Eller rättare sagt två, en står rakt upp och den andra sticker ut 90 grader vilket syns ganska bra på din bild ovan.

Har satt ett "kryss" på bilden - är det där jag sätter in huvudslangen?

Jag ser dom andra 2 du nämnder under hon, men jag förstår ändå inte... :-(

post-54989-0-63571900-1415551061_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du ansluta diskmaskinen till vägguttaget i bänkskåpet bör hålet vara så stor att stickproppen går igenom. Eller så klipper man kabeln och monterar stickproppen efter man har fört kabeln genom hålen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hade införskaffat någon typ av plastgenomföringar med krage som han tryckte fast i hålen och det såg riktigt snyggt ut. Och de var inte alls dyra heller. Någon kanske vet hurdana jag menar och kan tipsa var man kan få tag på sådana?

Typ:

http://elbutik.se/product.html/bordsgenomforing-krom-79mm-haltagning

 

fast man kanske får skippa "locket" helt då.

 

Även: http://www.clasohlson.com/se/Kabelgenomföring-för-bord/36-4541

 

Tillägg:

 

Sågar/skär man av ändan på den så kan man fästa avloppsslangen från diskmaskinen på den nippeln med en klämma.

 

Kolla om det går att ta hål (lämpligen med en doskniv) i det "lock" som finns på dessa. Man kanske behöver hela nippelns längd för att få en säker fastsättning av kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu absolut vill göra hål i bänken så använder man en sådan här, finns ju på fler ställen, bara ett förslag.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verktyg-och-tillbehor/Haltagare-O-35-mm-86095/

 

Men se till att slang å annat kan passera hålet.

 

Man förborrar ett hål och sen skär verktyget ett fint och jämt hål i plåten, denna är för en kran men kan ju användas till annat med.

Börja med en <>3mm borr och sen den borr som skruven ska passa genom, samma mm på borren som skruven är lämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Krysset är vattenuttaget som kopplas till maskinens vattenintag. Med det lilla vredet längst ned på diskbordsblandaren borde du kunna reglera vattnet av/på.

Om du tittar på vattenlåset högst upp, ovanför där det vita spillröret går in, så ser du en "pip" sticka upp. Sågar/skär man av ändan på den så kan man fästa avloppsslangen från diskmaskinen på den nippeln med en klämma.

 

Om du tänker gå med håltagning på träskivan och hurtsen så skulle jag nog rekommendera en hålsåg, inte borr. Och du bör göra ett så stort hål att kopplingen på vattenslangen går igenom och att både vatten och avloppsslang får plats.

 

Såg på ett annat forum (om jag bara skulle komma ihåg var så skulle jag länka) en kille som höll på att ta hål i sitt skrivbord för att dra kablage. Han hade införskaffat någon typ av plastgenomföringar med krage som han tryckte fast i hålen och det såg riktigt snyggt ut. Och de var inte alls dyra heller. Någon kanske vet hurdana jag menar och kan tipsa var man kan få tag på sådana?

 

Edit:

 

Men kanske viktigast att du först kollar hur mycket plats det finns bakom lådan.

Menar du där det gröna krysset är?

post-54989-0-77465100-1415555607_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...