Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Playkanaler - ett gissel


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag har en vanlig bärbar dator som HTPC.

På den Linux Mint.

Ansluten med kabel till nätverket.

 

Har även en stationär dator som ibland också används som HTPC.

I övrigt lika ovan.

 

Uppspelning från ex. Swefilmer och Youtube fungerar bra.

 

Med "playkanalerna" (SVT, TV3, TV4 Kanal5) går det sämre.

Där fungerar det sämre med Firefox än med Opera och Midori.

 

Med Opera fungerar dock SVT bra och eftersom det är samma hårdvara inblandad kan man ju tycka att övriga play-kanaler skulle fungera lika bra, eller lika dåligt.

Men det gör det alltså inte.

Ironiskt nog så behöver jag inte se SVT Play via datorn då detta fungerar utmärkt via min digitalbox.

 

Det som händer är att det laggar, ibland både ljud & bild, ibland att bild släpar efter, det är svårt att kunna maximera, det är svårt att återuppta efter en pause osv..

Det verkar även som att det blir svårt att navigera på dessa platser.

 

Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Finns någon anpassad webbläsare, tillägg, eller kanske applikation, som hanterar detta bättre eller är det bara att gilla läget med se som har kassa sajter?

 

Tillägg:

Visning i Pirateplayer fungerar men där finns bara möjlighet att pausa, inte att "spola" framåt/bakåt. Dessutom visas inte undertexten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, egentligen testade jag med Midori (webbläsare) först men hittade inget adblock till den varför jag prövade med Opera.

 

Tillägg: Just nu försöker jag hitta, till Linuxmiljö, en mediaspelare som klarar av att spela upp strömmad video OCH använda en undertextfil. Verkar inte vara helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

testade att köra med Chrome och märkte en märkbar förbättring även om det inte går helt 100% laggfritt med Chrome heller, upplever ibland små microfrysningar.

 

En dator med nyinstallerad Linux Mint 17 Qiana Xfce:

Testar TV4Play med Firefox. Inget bra.

 

Installerar Chrome och testar. Betydligt bättre!

 

Jag har nog inte testat med Chrome, för just detta ändamål, på de "rätta" datorena då jag nog ser Chrome som jämnbördig med Firefox och Opera & Midori som lite mer "udda".

Ska fortsätta testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte hitta en väg runt problemet i denna tråd:

//eforum.idg.se/topic/347129-söker-mediaspelare-som-hanterar-strömmande-video-och-undertext-på-fil/#entry1642394

 

Men det blir för många hinder i vägen när det är undertexter med i bilden.

Näst bästa lösningen är just nu att använda Pirateplayer.

Spela in/spara sådant som har undertext.

Utan undertext: Pirateplay.se, klistra in länk för video, kopiera länk för ström, klistra in i VLC.

 

Jag har även testat att använda Android som OS och då kunna använda de Appar som finns för ex. TV4Play men jag kan då inte få över ljud via HDMI-kabeln.

 

Bästa lösningen? Bojkotta de sajter (läs TV4) som är så tung att webbläsaren knäar redan innan man startat videon.  :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Som grädde på moset (typ) så har nu CanalDigital plockat bort SVT Play, men hoppas det är tillfälligt, de hade problem med att visa den kod som ska knappas in.

 

Dock har de något som heter "Veckoarkivet" där ex. TV4 finns med, dock endast en vecka bakåt i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har en dator kopplad till min tv via hdmi. När jag tittar på netflix, youtube och svt play smålaggar bilden, typ små ryck vid sidoförflyttningar. Har provat med olika webbläsare men det blir samma problem iaf. TV:n, en Sony Bravia led funkar utmärkt vid vanligt tv tittande och när jag tittar på DVD film via datorn, som är drygt 3 år gammal, blir även där allt ok. 

Allt funkar oxå med onlinespel.

Min uppkoppling via Telia adsl är bra. Enligt Bredbandskollen får jag 28 mb in. 

Är det någon av er som har/haft samma bekymmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på en HD-film datorn laggar det då med?

Panoreringar är alltid problem för det mesta och även för vissa program som komprimerar en blu-ray film till ett par gig eller mindre.

Hur Svt-Play m.fl. belastar grafiken vet jag inte, men kan hoppa då och då för mig också.

DVD brukar inte vara så krävande på inte så gamla datorer.

Vad är det för dator/grafikkort/minne?

 

Hade själv en dator dual-core 3Ghz som laggade i vissa filmsekvenser, bytte upp till ett bättre grafikkort och det blev genast bättre, ett geforce gt 610 lowprofile som funkar bra till en HTPC.

 

Men blev lite krångel med ljudet från HDMI utgången som inte fanns på det gamla kortet, men gick att lösa efter inställning i VLC uppspelaren.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1255617

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet/slutsats (som kanske redan framgått) är att det är just webbläsarna med/och flash som är den största boven. Drar för mycket CPU.

Ja, givetvis är ju då en trött dator en nackdel.

 

Att visa film/program via Pirateplayer eller CM Player (fortfarande streamat då) fungerar betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD filmer laggar inte. Datorn har ett Radeon HD 5570 kort. Prestanda infot säjer 5,9. 

Om du tittar på en HD-film datorn laggar det då med?

Panoreringar är alltid problem för det mesta och även för vissa program som komprimerar en blu-ray film till ett par gig eller mindre.

Hur Svt-Play m.fl. belastar grafiken vet jag inte, men kan hoppa då och då för mig också.

DVD brukar inte vara så krävande på inte så gamla datorer.

Vad är det för dator/grafikkort/minne?

 

Hade själv en dator dual-core 3Ghz som laggade i vissa filmsekvenser, bytte upp till ett bättre grafikkort och det blev genast bättre, ett geforce gt 610 lowprofile som funkar bra till en HTPC.

 

Men blev lite krångel med ljudet från HDMI utgången som inte fanns på det gamla kortet, men gick att lösa efter inställning i VLC uppspelaren.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1255617

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...