Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa kontaktsida


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Jag försöker att skapa en kontaktfunktion på hemsidan, med möjlighet ladda upp bilder för den som öppnar funktionen.

Då instruktionerna tydligen förutsätter att man ska fatta en del oskrivna självklarheter, men som jag inte duger till att fatta, blir resultatet enligt bifogad bild, när jag startar contaktforum.php med nedanstående kod. D v s jag får en stor del av koden synlig på kontaktsidan.

<?PHP
/*
    Contact Form from HTML Form Guide
    This program is free software published under the
    terms of the GNU Lesser General Public License.
    See this page for more info:
    http://www.html-form-guide.com/contact-form/contact-form-attachment.html
*/
require_once("./include/fgcontactform.php");

$formproc = new FGContactForm();

//1. Add your email address here.
//You can add more than one receipients.
$formproc ->AddRecipient('your email@hotmail.com'); //<<---Put your email address here


//2. For better security. Get a random tring from this link: http://tinyurl.com/randstr
// and put it here
$formproc->SetFormRandomKey('HG9hPBpn9Bn26yg');

$formproc->AddFileUploadField('photo','jpg,jpeg,gif,png,bmp',2024);

if(isset($_POST['submitted']))
{
   if($formproc- >ProcessForm())
   {
        $formproc- >RedirectToURL("thank-you.php");
   }
}

?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"  "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en-US" lang="en-US">
<head>
      <meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=utf-8'/>
      <title>Contact us</title>
      <link rel="STYLESHEET" type="text/css" href="contact.css" />
      <script type='text/javascript' src='scripts/gen_validatorv31.js'></script>
      <script type='text/javascript' src='scripts/fg_captcha_validator.js'></script>
</head>
<body>

<!-- Form Code Start -->
<form id='contactus' action='<?php echo $formproc->GetSelfScript(); ?>' method='post' enctype="multipart/form-data" accept-

charset='UTF-8'>

<fieldset >
<legend>Contact us</legend>

<input type='hidden' name='submitted' id='submitted' value='1'/>
<input type='hidden' name='<?php echo $formproc->GetFormIDInputName(); ?>' value='<?php echo $formproc-

>GetFormIDInputValue(); ?>'/>
<input type='text'  class='spmhidip' name='<?php echo $formproc->GetSpamTrapInputName(); ?>' />

<div class='short_explanation'>* required fields</div>

<div><span class='error'><?php echo $formproc->GetErrorMessage(); ?></span></div>
<div class='container'>
    <label for='name' >Ditt namn*: </label><br/>
    <input type='text' name='name' id='name' value='<?php echo $formproc->SafeDisplay('name') ?>' maxlength="50" /><br/>
    <span id='contactus_name_errorloc' class='error'></span>
</div>
<div class='container'>
    <label for='email' >Din Emailadress*:</label><br/>
    <input type='text' name='email' id='email' value='<?php echo $formproc->SafeDisplay('email') ?>' maxlength="50" /><br/>
    <span id='contactus_email_errorloc' class='error'></span>
</div>
<div class='container'>
    <label for='message' >Ditt meddelande:</label><br/>
    <span id='contactus_message_errorloc' class='error'></span>
    <textarea rows="10" cols="50" name='message' id='message'><?php echo $formproc->SafeDisplay('message') ?

></textarea>
</div>
<div class='container'>
    <label for='photo' >Ladda upp en bild:</label><br/>
    <input type="file" name='photo' id='photo' /><br/>
    <span id='contactus_photo_errorloc' class='error'></span>
</div>


<div class='container'>
    <input type='submit' name='Submit' value='Skicka' />
</div>

</fieldset>
</form>
<!-- client-side Form Validations:
Uses the excellent form validation script from JavaScript-coder.com-->

<script type='text/javascript'>
// <![CDATA[

    var frmvalidator  = new Validator("contactus");
    frmvalidator.EnableOnPageErrorDisplay();
    frmvalidator.EnableMsgsTogether();
    frmvalidator.addValidation("name","req","Please provide your name");

    frmvalidator.addValidation("email","req","Please provide your email address");

    frmvalidator.addValidation("email","email","Please provide a valid email address");

    frmvalidator.addValidation("message","maxlen=2048","The message is too long!(more than 2KB!)");

    frmvalidator.addValidation("photo","file_extn=jpg;jpeg;gif;png;bmp","Upload images only. Supported file types are: 

jpg,gif,png,bmp");
// ]]>
</script>
</body>
</html>

I startkatalogen, ligger förutom "contaktforum.php" subkatalogerna "include" och "scripts", i skick som de var när jag laddade ned zip-filen. Dessutom filerna "contact.css", "show-captcha.php" och "thank-you.php" !

Någonting måste fattas någonstans !

I instruktionerna finns följande rader:

Customizing the form

If you want to add one more file upload box, do the following:

    open contactus.php in a text editor

Ska man ha skapat en fil som heter contactus.php ? Om detta står det ingenting inledningsvis i tutorials:

http://www.html-form-guide.com/contact-form/contact-form-attachment.html

Kan någon upplysa mig om hur jag kommer vidare ?

Med vänlig hälsning

/Karl-Erik

post-4543-0-54940900-1415272567_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att PHP-taggarna skrivs ut på sidan sådär tyder på att webbservern inte har PHP installerat, så den vet inte vad koden betyder. Hur kör du PHP-filen, direkt i en webbläsare eller laddar du upp den någonstans innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej chromawoods ! Tack för svar !

 

Jag lägger upp php:n på vår hemsida, som ligger på på Loopias webbserver. De lär ju ha det mesta när det gäller både php, css och java. Det är just detta som gör mig konfunderad.... Verkar som att php-scriptet är beroende av någon ytterligare fil, som inte kallas eller finns  nämnd i sammanhanget !

 

Har provat med att modifiera scriptet på olika sätt, men det verkar inte fungera så bra, eller bli någon större ändring till det bättre....

 

Även andra script och förslag till mailfunktioner och kontaktformulär, hämtade på internet, verkar ha svårt att anpassa sig till en ordinär funktion när de hamnar på Loopias webbserver...

(Kan tillägga att Loopia är måttligt intresserade av att serva när det gäller utomstående system, hämtade på internet ! De har f ö ett eget formmail som vi också använder i andra smmanhang !)

 

Jag försöker att greja med en sida på vår bostadsrättsförenings hemsida !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej chromawoods ! Tack för svar !

 

Jag lägger upp php:n på vår hemsida, som ligger på på Loopias webbserver. De lär ju ha det mesta när det gäller både php, css och java. Det är just detta som gör mig konfunderad.... Verkar som att php-scriptet är beroende av någon ytterligare fil, som inte kallas eller finns  nämnd i sammanhanget !

 

Har provat med att modifiera scriptet på olika sätt, men det verkar inte fungera så bra, eller bli någon större ändring till det bättre....

 

Även andra script och förslag till mailfunktioner och kontaktformulär, hämtade på internet, verkar ha svårt att anpassa sig till en ordinär funktion när de hamnar på Loopias webbserver...

(Kan tillägga att Loopia är måttligt intresserade av att serva när det gäller utomstående system, hämtade på internet ! De har f ö ett eget formmail som vi också använder i andra smmanhang !)

 

Jag försöker att greja med en sida på vår bostadsrättsförenings hemsida !

 

Har du konfigurerat din website som Windows (ASP) eller LINUX (PHP) ?

Gör så här:

Klicka på din domännamn för att öppna konfiguration. Därefter kan du välja (Hemsida hos Loopia) och då öppnas en flerval ruta: 1.Autobahn  2.Unix  3.Windows

Välj Unix och spara, då har du konfigurerat hemsidan för PHP

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...