Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dyrt att stänga av och sätta på eller ha på hela tiden?


byllan1337

Rekommendera Poster

Hej, vet inte om jag postar detta i rätt forum men jag letade och hittade detta som passande om det är fel så får mod gärna flytta tråden. I allafall så har jag en router här hemma en tp-link, en tv och en digital klocka som behöver strömsladd. Jag undrar om det är dyrare att stänga av det varje gång man inte använder det och sen sätta på det när man ska använda det eller om det är dyrare att bara ha saker och ting på hela tiden. Tror väl inte småsaker spelar någon större roll men tv kan jag förstå! Hört nånting att det är billigare att ha på det för varje gång man startar något så drar det mer ström och det blir en dyrare el räkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bara stänga av strömmen till tvn om jag är borta en längre period och jag drar ut ström till hårddiskabinettet till exempel. Fast det är i första han utifall att det skulle åska.

 

Klockradion brukar jag inte bry mig om. Och jag upplever att jag har en helt ok elkostnad. Så jag tror inte det drar speciellt mycket att ha saker igång.

 

Det enda sättet att veta med säkerhet är att testa sig fram. Vissa prylar kan det ju vara fel på så att dom står i standby men drar mer ström än vad dom borde, så för att verkligen veta så måste du nog testa med dina egna prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan viktig faktor är ju tiden.

Klart en router drar mindre ström, totalt, om den är avstängd i en månad, startas och får gå ett par timmar än om den är igång en månad.

(Jo, lite extrema tidsintervall men de är satta med flit)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mythbusters testade om det var bättre att låta ett lysrör lysa några minuter än stänga av och sätta på igen. Lysrör drar tydligen mest ström när de tänder.

Det visade det sig att den tid som lysröret drar mer ström än under kontinuerlig drift bara är några tiondels sekunder så det fanns ingen anledning att låta lysröret lysa.

Jag tror att det är likadant med den mesta elektroniken vi har hemma idag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=2oo_EGODkrs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Men det finns en annan aspekt och det är hur länge prylar håller om de startas om ideligen. Och då menar jag med täta intervaller.

 

Vad gäller energi så omvandlas ju det mesta/allt till värme i slutändan. Den värmen tar jag gärna emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller energi så omvandlas ju det mesta/allt till värme i slutändan. Den värmen tar jag gärna emot.

Så här års ja, men inte i somras när det var 30 grader ute väl ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här års ja, men inte i somras när det var 30 grader ute väl ;)

Precis. Ännu mer specifikt: idag, första vinterdagen, kallt & snö..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste nog koppla in en mätare och jämföra, om du ska kunna se någon skillnad, tror inte du upptäcker annars, kanske om du har total koll på allt du har inkopplat, då kan du möjligen se någon skillnad på några räkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...