Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärråtkomst


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej,

 

hittade en gömd fil i mappen Dokument. Den heter default.rdp samt var daterad för några dagar sedan. Innehållet är 0 kb.

 

Jag tror mig veta att den har med fjärråtkomst/fjärrskrivbord att göra. Denna funktion är dock inte aktiverad (ikryssad) på datorn.

 

Skumt? Normalt? På nätet finns allt från "helt normalt och ofarligt" till "formatera omedelbart om datorn".

 

Någon som har koll på detta?

 

Har f ö några Appleprogram på datorn.

 

Win 7, ie 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade hos mig, jag använder inte fjärrskrivbord.

Har också en sådan fil, daterad 2014-10-15.

Kollar man i filen (det är en vanlig textfil) ser jag en serveradress som går till kunden jag sitter hos nu.

Oklart varför - klen hjälp, men förmodligen helt ofarligt för din del..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det ha att göra med att jag nyligen loggat in på mitt ComHem-modem och kollat lite?

 

Nej. De är inte inne på själva datorn utan endast modemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland lyckas man ... :) 

 

På en Microsoftsida anges att om man skapar en fjärrförbindelse, så sparas förbindelsens information i just filen default.rdp som i sin tur sparas i Dokument som en dold fil.

 

När jag tog bort filen under mina Dokument, så kom den tillbaka först när jag klickade på Anslutning till fjärrskrivbord, trots att jag inte fullföljde. Anslutningen finns under Tillbehör via Program.

 

Av detta följer att jag själv skapat den dolda - och tomma - filen jag undrade över.

 

Ofarligt således.

 

Case solved and closed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...