Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OM-funktion


ingvar59

Rekommendera Poster

Hej!

Hur skriver man enklast en funktion/formel för att få fram det första talet som är större än noll i en kolumn, räknat från den nedersta raden(exempelvis i kolumn från G10:G1000)

Mvh ingvar59

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filter kan vara en annan möjlig lösning. Här följer en detaljerad instruktion (Excel 2010).

Markera tex. F9 och G9 (G9 och minst en till kolumn måste vara med och sökta talen direkt under G9).
Välj Data och Filter.
Markera filterpilen på G9.
Välj Talfilter och Större än och skriv in 0
Håll nere Ctrl och tryck på End så kommer du direkt till första nedersta talet som är större än 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filter kan vara en annan möjlig lösning. Här följer en detaljerad instruktion (Excel 2010).

 

Markera tex. F9 och G9 (G9 och minst en till kolumn måste vara med och sökta talen direkt under G9).

Välj Data och Filter.

Markera filterpilen på G9.

Välj Talfilter och Större än och skriv in 0

Håll nere Ctrl och tryck på End så kommer du direkt till första nedersta talet som är större än 0

Denna lösning fungerar inte för mig, då jag har tänkt skriva ner denna funktion i en cell för att få fram ett svar, detta svar skall jag senare länka vidare till andra uträkningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=PRODUKTSUMMA(MAX((A1:A13>0)*(RAD(A1:A13))))

fungerar men det borde finnas ett enklare sätt än matrisformel kan jag tycka men det är det jag

 

Där dina värden då finns i A1:A13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=PRODUKTSUMMA(MAX((A1:A13>0)*(RAD(A1:A13))))

fungerar men det borde finnas ett enklare sätt än matrisformel kan jag tycka men det är det jag

 

Där dina värden då finns i A1:A13

Får inte alls det önskvärda resultat med denna lösning, fick ett tal som överhuvudtaget inte fanns med i min kolumn, jag har testat både med och utan matrisformel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ut radnumret...

 

Hämta talet ifråga med INDEX, missade det.

Kan jag lägga in INDEX i samma formel? vet inte var jag skriver in den för att få önskvärt resultat.

 

I den tidigare formlen du gav mig får jag fram rätt radnummer om alla celler i min kolumn är ifyllda med siffror.

Men i mitt fall har jag både text, siffror och tomma celler i min kolumn, och då får jag inte rätt radnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte var nödvändigt att ha text i min kolumn så raderade jag dessa, då fungerade det som jag ville, och fick fram rätt radnummer, sedan använde jag index i en annan cell, där jag kunde få fram talet som jag ville ha.

Tack för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det ordnade sig. Kan iofs, tror jag, gör om så att formeln fungerar med text  i kolumnen men enklast att du tog bort den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...