Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips om bra backupprogram


biake

Rekommendera Poster

Jag kör Windows7 Pro 64bit och söker ett backupprogram där man kan skippa filer som redan ligger på backup och inte ändrats. Man backar alltså bara nya/ändrade filer. Det finns ju en inbyggd funktion, men jag hittar ingen funktion för nya/ändrade filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis Backup  & Restore- men det kostar.

 

Jag kör Windows7 Pro 64bit och söker ett backupprogram där man kan skippa filer som redan ligger på backup och inte ändrats. Man backar alltså bara nya/ändrade filer. Det finns ju en inbyggd funktion, men jag hittar ingen funktion för nya/ändrade filer.

Kallas för Incremental backup och det finns även Differential backup

http://www.acronis.com/en-eu/resource/solutions/backup/2005/incremental-backups.html

 

Fast då klarar det av det mesta inkl. att ha en startup & recocever bootable device att återställa från interna eller externa enheter, oavsett filsystem..var som helst och när som helst.

Plus allt det övriga. http://www.acronis.com/en-eu/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobian Backup

 

Är inte så säker på detta idag, visst fungerar det, men pappan till det "Cobian själv"har ju sålt programkoden, och det var ett tag sedan, inga uppdateringar på dryga två år, så jag vet inte, vet att det funnit önskemål om några väsentliga förbättringar, men inget har hänt ännu, vi får hoppas att nya kodägaren har fräscha idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte så säker på detta idag, visst fungerar det, men pappan till det "Cobian själv"har ju sålt programkoden, och det var ett tag sedan, inga uppdateringar på dryga två år, så jag vet inte, vet att det funnit önskemål om några väsentliga förbättringar, men inget har hänt ännu, vi får hoppas att nya kodägaren har fräscha idéer.

Visst kan man önska förbättringar, men om man är nöjd med de funktioner som finns i programmet idag (som jag) så är det ju snarast en fördel att versionen har använts länge för då är ju risken mindre att man råkar ut för buggar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker CB fungerar utmärkt. Gillar särskilt den "Pre"- och "Post"-funktion som finns, där man ex. kan mappa upp en nätverksenhet innan backup och stänga anslutningen efteråt.

Går ju även att ställa in så att låsta filer som ex. Outlooks .pst kan kopieras även när Outlook körs.

Givetvis bra att man inte behöver något visst program för att återskapa en backup.

 

Har använt CB i många år, i olika sammanhang och (jag) tycker det är "att gå över ån för att hämta vatten" med annat program, om det nu är en backupp av filer & mappar som önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej

Söker intensift efter ett backup-program för backUp till Molnet NAS. Det skall vara en incremental backup på filer som skapats/ändrats. Molnet skall vara OneDrive/DropBox eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerar man DropBox så kan man ju med ex. Cobian Backup göra en backup till ens lokala DropBox-mapp som då synkas mot molnet (och andra enheter med DropBox).

Om det ex. är dokument man arbetar med som man vill ta backup på så kan man ju välja att låta dokumenten ligga i den lokala mappen redan från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har provat Cobian och det passar mig som handen i handsken. Ett superprogram. Men vad som oroar mig att de uteblivna uppdateringarna av programmet. Ofta görs ju detta bl.a. för att töppa till säkerhetshål. Är det något jag behöver oroa mig för i den här typen av program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat Cobian och det passar mig som handen i handsken. Ett superprogram. Men vad som oroar mig att de uteblivna uppdateringarna av programmet. Ofta görs ju detta bl.a. för att töppa till säkerhetshål. Är det något jag behöver oroa mig för i den här typen av program?

 

Jag har inte läst alla versioners ändringsloggar men säkerhetshål tror jag inte är något som funnits/täppts till.

http://www.cobiansoft.com/cbhistory.htm

 

Det man kan vara orolig över om de nya ägarna inte uppdaterar är väl hur programmet fungerar med ex. Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobian är ju egentligen bara ett filkopieringsprogram. Dvs filerna krypteras, paketeras inte på något mer eller mindre obskyrt sätt.

 

Att de (eventuella) fel som finns i programmet är nog inte säkerhetsrelaterade, det finns liksom ingen säkerhet i det.

 

Fungerar utmärkt. I dessa enkelhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dvs filerna krypteras, paketeras på något mer eller mindre obskyrt sätt.

 

Njae, är du säker på det?

Filerna kopieras ju bara och är direkt åtkomliga som de är hos målet för kopieringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, är du säker på det?

Filerna kopieras ju bara och är direkt åtkomliga som de är hos målet för kopieringen.

Opps, där missade jag en stavelse. Går tillbaka och rättar mitt inlägg. Det var just den poängen jag villa göra, de paketeras INTE i något konstigt format utan bara som vanliga filer eller i zip-arkiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, är du säker på det?

Filerna kopieras ju bara och är direkt åtkomliga som de är hos målet för kopieringen.

Man kan ju ställa in att Cobian ska zippa filer/mappar inklusive kryptering (menyvalet Arkiv i fönstret för jobbets egenskaper).

 

Om det skulle upptäckas ett säkerhetsproblem med något av krypteringsmetoderna, dvs det går att dekryptera filer utan nyckel, kommer ju inte det att rättas till innan den nya ägaren har kommit igång med uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ställa in att Cobian ska zippa filer/mappar inklusive kryptering (menyvalet Arkiv i fönstret för jobbets egenskaper).

 

Om det skulle upptäckas ett säkerhetsproblem med något av krypteringsmetoderna, dvs det går att dekryptera filer utan nyckel, kommer ju inte det att rättas till innan den nya ägaren har kommit igång med uppdateringar.

Fast den krypteringen är väl helt inom ramarna för zip, dvs ett vanligt zip-program kan dekryptera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt arj och Winzip när jag började med backup på riktigt. Sen fortsatte jag med Winrar. Winrar kan läsa arj-filer också . Men till Arj arkiv som är packade i flera volymer måste man har Winarj. En gång i tiden använde jag dosprogrammet backup. Det var inte så bra... När det kom nya versoner kunde jag inte använda filerna... Jag hade en bandstation också en gång i tiden . Det var inte heller så bra... Jag tappade bort en sladd som bara kunde köpas i USA :-(  Därefter lagrade jag filer på en syquest :-( Det var inte heller så bra för syquest gick i konkurs :-( Jag fick rådet av Ibas att lagra på CD-R och DVD-R . Om man lagrar på vanliga CD-R och DVD-R måste man kolla dessa regelbundet även om man har de i kylskåp när de inte används. Det bästa är att lagra på arkiv-CD-R eller arkiv-DVD-R.

 

Jag använder också nättjänster som google mail,  Yahoo mail och sverige.nu men bara till email och bilagor som jag får i email . 

/Maria

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, åter CD-skivor.

Nej säger jag igen. Multipla hårddiskar och automatisk backup. Samt nätet.

CD tar för vanliga människor allt för lång tid, för mycket jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, åter CD-skivor.

Nej säger jag igen. Multipla hårddiskar och automatisk backup. Samt nätet.

CD tar för vanliga människor allt för lång tid, för mycket jobb.

Hårddiskar som är lösa kan ramla i golvet :-( Man kan sätta sej på dem också:-( Löstagbara hårddiskar kraschar också fortare än vanliga hårddiskar enligt de som håller på med dataräddning. Finns det något bra program som talar om när en bärbar hårddisk börjar snurra långsammare?? Jag har faktiskt sökt på det för skojs skull men jag har inte hittat något sånt program.

 

Jag höll på att tappa en bärbar dator i golvet :-( Den var inte min. En bärbar dator vill jag inte ha ! Den kan man glömma nånstans. Det gör inte så mycket om man glömmer glassen på diskbänken . Jag trodde jag hade cd-r-skivor i glasslådan. Glass kan man köpa ny. Om de vanliga CD-R skivorna råkar åka in i frysen då måste man kopiera dem innan man börjar använda dem annars blir de förstörda :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får du ursäkta MariaE, men varför påstår du att "lösa" hårddiskar är så opålitliga, att dom kan ramla ner på golvet, att löstagbara diskar kraschar oftare?

Är man slarvig så kanske man lägger sin USB-hårddisk så den lättare kan ramla ner på golvet.

En backup-hårddisk är man ju rädd om, alltså slarvar man inte med denna, utan förvarar den tryggt och säkert.

Externa hårddiskar, vanliga USB-hårddiskar är tillverkade för att användas som löstagbara hårddiskar, hur ska man annars förvara en USB-hårddisk?

 

En vanlig NAS, är ju en löstagbar hårddisk som monteras i ett enkelt chassi/låda, som oftast kanske ligger på ett bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla:

Försök hålla er till tråden ämne vilket är tips om bra backupprogram, vi ska inte ha ännu en tråd som ältar för- och nackdelar med hårddiskar och CD/DVD-skivor.

Cecilia
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den krypteringen är väl helt inom ramarna för zip, dvs ett vanligt zip-program kan dekryptera dem.

Javisst, det ska bli filer som andra program som klarar zip eller 7-zip kan hantera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra program för backup är Macrium Reflect Professional som både fixar att både klona hårddisken samt göra en image av den.

 

Löstagbara hårddiskar kraschar också fortare än vanliga hårddiskar enligt de som håller på med dataräddning.

Har du något belägg för detta? Det enda som talar för att livslängden skulle vara kortare på en extern hdd än en intern skulle vara att det finns en risk att den externa skulle bli för varm eftersom den är inbyggd.

 

Tar du fram en skruvmejsel och öppnar en extern hårddisk så vad tror du att du finner? Jo, en intern hårddisk! Exakt samma disk som saluförs som interna men inbyggd i en "låda".

 

Värmen är väl rent allmänt största hotet mot livslängden på hårddiskar. Samt att man har sumpat att defragmentera så disken får jobba mer än vad den behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...