Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CCcleaner bestämmer över mej :-(


MariaE

Rekommendera Poster

Jag laddade ner Ultra edit som jag tänkte ta till min blå dator men detta program tyckte CCclenar inte var bra. Men det tänker jag ladda ner igen. Min blå dator kommer inte att vara uppkopplad mer än att bara lösa svenskproblemet. Jag vill bara ha några program som är på engelska . Jag lider av anglofili. Windows 7 32-bitar blev installerat på svenska och det går inte att byta till engelska om jag inte koppalar datorn till nätet tydligen. Det irriterar mej när jag får dialogrutor  som "Do you want to cancel? Ja nej." Eller ännu värre "Save changes before closing Ja nej." Det gör att det lätt kan bli fel :-(

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Do you want to cancel?" (Vill du avbryta?) Ja nej. "Save changes before closing?" (Vill du spara ändringarna innan du stänger?) Ja nej.

 

Är du anglofil, som du skriver, så är det väl enkelt att förstå dessa vanliga fraser. Men det är klart att det vore bättre att få Yes No istället för Ja Nej.

 

http://www.ultraedit.com/ Download Free Trial Det betyder att det bara är gratis under några dagar. Sen kostar det. Det finns ju utmärkta textredigerare som är gratis. http://en.wikipedia.org/wiki/NoteTabhttp://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors

 

NoteTab Light, som jag har använt under många år, räcker för mina behov. System requirements:  Windows 95/98/Me/NT/2000/XP/Vista/7 så det bör ju funka i din Windows 98 dator.
 

Notepad++ lär också vara bra http://en.wikipedia.org/wiki/Notepad%2B%2B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Home Premium går det inte att byta språk på utan det går bara i Windows 7 Enterprise och Ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Home Premium går det inte att byta språk på utan det går bara i Windows 7 Enterprise och Ultimate.

Jag har Windows 7 Ultimate i min blå dator.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Do you want to cancel?" (Vill du avbryta?) Ja nej. "Save changes before closing?" (Vill du spara ändringarna innan du stänger?) Ja nej.

 

Är du anglofil, som du skriver, så är det väl enkelt att förstå dessa vanliga fraser. Men det är klart att det vore bättre att få Yes No istället för Ja Nej.

 

http://www.ultraedit.com/ Download Free Trial Det betyder att det bara är gratis under några dagar. Sen kostar det. Det finns ju utmärkta textredigerare som är gratis. http://en.wikipedia.org/wiki/NoteTabhttp://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_text_editors

 

NoteTab Light, som jag har använt under många år, räcker för mina behov. System requirements:  Windows 95/98/Me/NT/2000/XP/Vista/7 så det bör ju funka i din Windows 98 dator.

 

Notepad++ lär också vara bra http://en.wikipedia.org/wiki/Notepad%2B%2B

Jag har svårt att förstå kodväxling. Antingen allt på engelska eller allt så svenska. I min svart vita dator en fujitsi har jag Windows 7 home Premium tror jag och det är helt på Engelska nu. När jag installerade det växlade jag mellan svenska och engelska ett tag . Det är nog en av anledningarna till att det inte går att surfa på den datorn utan att behöva börja om från 0 filer :-( Den datorn laddar jag över alla mina kort till och bränner de flesta CD-R DVD-R/RW på. Mina engelska kunskaper är inte så bra trots allt. Jag har läst för lite böcker på engelska. Jag har svårt att följa raderna i en engelsk bok. Det beror på att jag ser dåligt . Jag hade svårt att lära sej att läsa svenska också. Jag tyckte att texten hoppade. Det jag läser på engelska nu på datorn är saker  som jag ofta läser med dubbelt radavstånd eller serier som Dilbert och Snobben och andra serier. Jag ser textade engelska filmer också och de måste jag se på halv hastighet för att hinna med att läsa texten. Och dessa filmer får inte vara för svåra. Ett naturprogram på engelska skulle jag nog inte klara av att se utan att behöva stoppa filmen många gånger för att slå upp ord som jag inte har sett förut. Filmen "The miracle worker"  finns att hämta på you tube i många delar. De har tänkt på de som är anglofiler och både ser och hör dåligt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 7 Ultimate i min blå dator.

/Maria

Då kan du ladda ner språkpaket till den via Windows Update.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde man bara kunde göra det på den dator som man är uppkopplad på. Jag menar så att det funkar. Jag tror att jag har gjort något liknande en gång förut laddat ner drivrutiner till en dator som inte var uppkopplad och det funkade inte. Men jag ska ladda ner språkpaket för Windows 7 ultimate på denna dator nu när du säger att det funkar. Jag trodde inte det funkade först eftersom de andra drivrutinerna inte funkade att ladda ner.

 

Jag kollade på Windows update i kontrollpanelen och där fick jag bara förslag på updateringar att installera på datorn som jag surfar på nu...

Pga min anglofili kan det bero på att jag inte förstår hur man gör. Jag har engelska installerat som systemspråk på denna dator.  Men svenska för program som inte stöder unicode??? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förstås ansluta datorn du vill uppdatera till internet för att Windows Update ska fungera på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var det jag misstänkte hela tiden. Men en gång när jag frågade om en uppdateing av något fick jag till svar att jag inte behövde vara uppkopplad på den datorn jag ville uppdatera. Att det bara var at flytta över drivrutinerna sen. Det finns egentligen inga dumma frågor när det gäller datorer. När jag började med datorer fick jag tidigt lära mej att spara det jag skrev annars försvann det och att jag måste spara ofta. Sen när jag började med registerprogram som filemaker då blev jag tillsagd att inte spara för filemaker sparar automatiskt. Borde verkligen uppdatera mitt videoregister... Det är bara det att det är så tråkigt. Svarar på detta nån annan dag . Det tar några timmar att vänta på nytt ip-nummer när jag kopplar om datorerna. Hoppas det går att installera trots att datorn stänger av sej mitt i. När jag installerade Windows 32 bitar stängde datorn av sej men sen när jag sätte på den efter en stund fortsatte den att installera. När hårddisken går sönder eller när det blir fel på moderkortet på min blå dator kommer jag att lämna in datorn till någon och de får sätta in nya saker i datorn + bättre kylmoduler. Då ska jag säga att de sätter in ett moderkort som gör att datorn stänger av sej när den bli för varm. Min surfdator stänger inte av sej... Den går sönder när den blir för varm. -:(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CCleaner förstörde mitt operativ.. tar inte detta program med tång ens, hur mycket fint du ställer in så sliter den bort filer ändå.. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med att detta program är lite för effektivt ibland, om man låter den köras med "standard" inställningar, kan vara svårt att veta vad man bör ändra på, om man inte är van.

Men det går ju bra att bocka ur sådant man är osäker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var det jag misstänkte hela tiden. Men en gång när jag frågade om en uppdateing av något fick jag till svar att jag inte behövde vara uppkopplad på den datorn jag ville uppdatera. Att det bara var at flytta över drivrutinerna sen. Det finns egentligen inga dumma frågor när det gäller datorer. När jag började med datorer fick jag tidigt lära mej att spara det jag skrev annars försvann det och att jag måste spara ofta. Sen när jag började med registerprogram som filemaker då blev jag tillsagd att inte spara för filemaker sparar automatiskt. Borde verkligen uppdatera mitt videoregister... Det är bara det att det är så tråkigt. Svarar på detta nån annan dag . Det tar några timmar att vänta på nytt ip-nummer när jag kopplar om datorerna. Hoppas det går att installera trots att datorn stänger av sej mitt i. När jag installerade Windows 32 bitar stängde datorn av sej men sen när jag sätte på den efter en stund fortsatte den att installera. När hårddisken går sönder eller när det blir fel på moderkortet på min blå dator kommer jag att lämna in datorn till någon och de får sätta in nya saker i datorn + bättre kylmoduler. Då ska jag säga att de sätter in ett moderkort som gör att datorn stänger av sej när den bli för varm. Min surfdator stänger inte av sej... Den går sönder när den blir för varm. - :(

/Maria

 

Att slippa vara uppkopplad, och istället flytta över drivrutiner en annan gång, förstår jag inte hur du menar med, man måste ju ändå hämta denna drivrutin från nätet.

 

Hur har du dina datorer kopplade, du säger.

Det tar några timmar att vänta på nytt ip-nummer när jag kopplar om datorerna.

 

Det låter inte som man normalt har sitt nätverk kopplat?

Normalt har man väl alla sina enheter uppkopplade mot nätet samtidigt?

Men du kanske inte har denna möjlighet, vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har bara möjlighet att ha en dator uppkopplad samtidigt. Dessutom har jag bara en skärm numera. Min gamla tjockisskräm knuffade jag ner i en rullkorg som jag köpte för 20 kronor i affären. De skulle byta korgar och ägare. Det dröjde för övrigt länge innan jag köpte sladdar så att jag kunde ha båda datorerna på samtidigt. Jag har tagit kort på båda datorerna där jag hade båda skärmarna anslutna till datorerna. När min dator bränner CD-R och DVD-R/RW då gör jag nåt annat. 

 

Man ska inte bränna skivor och göra andra saker med datorn samtidigt. En del brännarprogram varnar för detta men inte alla. Synd om de äkta skivorna blir förstörda...

 

De här gången fick jag nytt ip-nummer efter nån minut. Men ibland har jag fått vänta några timmar. Det kanske beror på hur snabb uppkoppling man har också?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Windows 7 Ultimate i min blå dator.

/Maria

Man måste registera Windows för att det ska gå att byta språk verkar det som. Men jag kunde hämta vissa andra uppdateringar som antivirusprogram och lite annat. Jag har ju redan registerat Windows på denna dator. Man får bara registrera Windows på en dator om man inte köper licens för fler användare. Jag hittade open office på nätet. Det ska jag flytta över till min blå dator. Det är ju ett riktigt ordbehandlingsprogram. Hoppas det går att ha svenska tecken också när jag installerar det på engelska. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du verkar krångla till så mycket. Varför inte installera OpenOffice på svenska eftersom den möjligheten finns? Det går utmärkt att skriva på engelska och andra språk (inklusive de med icke-latinska alfabeten) i OpenOffice Writer även om den är i svensk version. (Det är alltid bäst att installera ett program från dess hemsida men det antar jag du är medveten om.)

 

Annars så går det bra att skriva med svenska bokstäver även om man har den engelska versionen av OpenOffice. Jag har den engelska versionen eftersom jag är anglofil = en som gillar engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du verkar krångla till så mycket. Varför inte installera OpenOffice på svenska eftersom den möjligheten finns? Det går utmärkt att skriva på engelska och andra språk (inklusive de med icke-latinska alfabeten) i OpenOffice Writer även om den är i svensk version. (Det är alltid bäst att installera ett program från dess hemsida men det antar jag du är medveten om.)

 

Annars så går det bra att skriva med svenska bokstäver även om man har den engelska versionen av OpenOffice. Jag har den engelska versionen eftersom jag är anglofil = en som gillar engelska.

Jag är också anglofil. Därför vill jag ha så många programvaror som möjligt på engelska. Jag gissar att du t.o.m. är bättre på engelska än vad jag är. Du är säkert hörande och som hörande kan man ju höra vad de säger på TV även med engelskpråkiga program. Förstår du amerikanska också ? Det är ett språk som liknar engelska mycket. Men uttalet är hemskt tycker jag. Jag hade en klasskompis som bara kunde amerikanska. Jag fattade inte vad hon sa. Hon pratade fort också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har bara möjlighet att ha en dator uppkopplad samtidigt. Dessutom har jag bara en skärm numera. Min gamla tjockisskräm knuffade jag ner i en rullkorg som jag köpte för 20 kronor i affären. De skulle byta korgar och ägare. Det dröjde för övrigt länge innan jag köpte sladdar så att jag kunde ha båda datorerna på samtidigt. Jag har tagit kort på båda datorerna där jag hade båda skärmarna anslutna till datorerna. När min dator bränner CD-R och DVD-R/RW då gör jag nåt annat. 

 

Man ska inte bränna skivor och göra andra saker med datorn samtidigt. En del brännarprogram varnar för detta men inte alla. Synd om de äkta skivorna blir förstörda...

 

De här gången fick jag nytt ip-nummer efter nån minut. Men ibland har jag fått vänta några timmar. Det kanske beror på hur snabb uppkoppling man har också?

/Maria

 

Då har du alltså ingen switch, bara en router, eftersom du tydligen bara kan ha en dator åt gången uppkopplad, då förstår jag att du har problem med detta.

Med dagens moderna datorer, så gör det inget om man bränner en skiva och surfar samtidigt, det var mest förr, när Windows XP och Vista var populära, då tjänade man på att låta bli datorn när man brände en skiva.

Men du har väl en skärm för varje dator, eller har du bara en skärm totalt också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev dubbelpost nästan... Ibland är det bra med kopior men inte två nästan likadana inlägg efter varandra. Man måste tydligen skriva något i inlägget som man började med som blev fel eller dubbelpost. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maria, vill du ha hjälp med att konfigurera upp din blåa dator, så att den kan användas?

För jag tolkar det hela som att du i onödan använder gammalt skräp och kör Windsows 98 som alls inte är nödvändigt.

 

Du sliter ju ut dig på en en hel massa saker som du inte behöver.

Nej, sånt gillas icke och klart att du skall kunna använda en modern dator, hela tiden uppkopplad mot internet.

 

Allt övrigt tar vi sedan, inkl, det jag nämnde i tidigare inlägg i din andra tråd mitt svar: virtuella maskiner.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror MariaE har ett modem utan router.

 

Hon har också två datorer men bara en skärm.

 

Datorerna använder hon växelvis, vid olika behov.

 

Den ena datorn är inte ansluten mot internet för att MariaE inte vill att den ska vara det.

 

Hon vill kunna hämta hem uppdateringar mm "manuellt" på den dator som är ansluten mot internet för att lägga över dessa på ett USB-minne och använda detta på den dator som inte är ansluten mot internet.

 

Jag tror att MariaE hellre vid ha hjälp med just DET än att kunna använda båda datorerna samtidigt med router och bildskärmsswitch.

 

Stämmer det, MariaE?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, läser man tråden från början, så verkar det snarare vara ett språkproblem som hon är irriterad på, därav valet på forum.

 

Så jag lämnar nog diskussionen nu, tror inte jag kan tillföra mer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är irriterad på att jag har inte kan ha Windows helt på Engelska på min blå dator. Men nu har jag hämtat open office. Det är helt på engelska. Jag tyckte det var bra att göra sej av med den andra bildskärmen för den tog bara plats  på mitt skrivbord. Orsaken till att jag hade den kvar så länge var att jag inte trodde den skulle passa till mina äldre datorer. Nu har jag också löst problemet med widescreen. Det irrierar mej bara när jag skriver vissa saker och läser email t.e.x. När jag skriver i  ordbehandlingsprogram kan jag ofta dra i hop fönstret.

 

Nu ska jag sova lite till. Somliga verkar vara uppe väldigt sent och svara på komplicerade saker. Om klockan stämmer här i Eforum. Eller så har många av er omvänd dygnrytm. 

 

Om man svararpå komplicerade saker för sent då kan det lätt bli fel! När jag råkade flytta de dolda sys.filerna då var det också för sent :-( Jag flyttade dem med norton commander :-( Varning för att flytta filer med far manager också!  Det går för fort . Om man ska flytta filer så är det bäst att använda utforskaren i windows. Med Total Commander kan man visa bilder som miniatyrer.  Men jag skulle inte flytta vanliga filer med ett sånt program. Det verkar funka likadant som far manager i detta fall. Att det går för fort. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Dumt att CC cleaner tar bort lösenorden så att man måste skriva in de igen :-( 

Det är en inställning du måste bocka ur i filstädningen för den eller de webbläsare du har installerat.

 

post-73434-0-83692500-1416416641_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...