Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Plötslig dator krasch. Vad tolkar ni är felet efter att ha sett den här bilden?


j733

Rekommendera Poster

Hej! 
Satt som vanligt vid datorn igår kväll och helt plötsligt så började bilden och skärmen te sig väldigt konstigt. Först blev det svart och sedan kom en väldigt "pixlad" bild fram och ljudet kom då och då tillbaka. Startade om datorn och samma fel inträffade. Stängde sedan av datorn för att sätta på den idag, alltså mer än 12 timmar efteråt. Då fungerade den utmärkt i ungefär 45 minuter innan jag var tvungen att starta om den (sammanträffande kanske?) pga windows-uppdatering. När den sedan startade igen så inträffade samma sak som igår. 

Min tolkning är att det är någon slags överhettning, men att alla fläktar (även grafikkortsfläkten) verkar fungera, vilket ledde mig hit. Behöver en second opinion då jag inte är något dator-geni direkt.  Ta en titt på bilden nedan och sen är jag tacksam om ni kommer med er tolkning av vad som är fel. 

Tack på förhand. 

post-135358-0-28475400-1413474559_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Kanske är det grafikkortet som slutat fungera, möjligen pga. överhettning.

 

Vad är det för dator, stationär eller laptop?

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem samt antal bitar?

 

Har du gjort något med datorn innan detta inträffade; installerat något program (utom Windows update) eller installerat någon hårdvara?

 

Sitter allt kablage och allting korrekt monterat, så inte något kommit ur läge?

 

Kan du starta datorn i Felsäkert läge för att och låta datorn vara påslagen ett längre tag, för att se om felet dyker upp då?

 

Du kan ju också direkt vid uppstart gå direkt till BIOS Setup meny och låta den vara kvar där ett längre tag, för att se om felet dyker upp då?
Starta datorn och tryck [Del] eller [F2] eller [F1] eller [Esc] för att komma in i BIOS Setup.
Det varierar på olika datorer och brukar stå på skärmen direkt när man startar datorn, annars konsultera instruktionsboken/manualen.

 

Om det är en stationär dator, följ också denna guide:Ta bort damm i en stationär dator

Återkom med resultaten och svar på frågorna, så kanske du kan få lite mer tips från andra om vad som kan tänkas orsaka detta.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dator, stationär eller laptop?


- Det är en stationär dator


Fabrikat och modellbeteckning?


- Ihopplock, jag har byggt den själv med hjälp av en kompis.


Operativsystem samt antal bitar?


- Windows 7 32-bitars (tror jag, som sagt så har jag inte koll på hela spektrat).


 


Har du gjort något med datorn innan detta inträffade; installerat något program (utom Windows update) eller installerat någon hårdvara?


- Nej, installerat större CPUfläkt för 1 år sedan, men det är ungefär det.


Sitter allt kablage och allting korrekt monterat, så inte något kommit ur läge?


- Jag har kollat runt och vad jag ser så är allt på rätt ställe. Ingen lös sladd eller liknande.


 


Kan du starta datorn i Felsäkert läge för att och låta datorn vara påslagen ett längre tag, för att se om felet dyker upp då?


- Ja, det fungerade att göra detta. Startar den nu igen efter ännu ett dygns vila. Den reagerar på samma vis, alltså fungerar som vanligt, men har ännu inte kraschat


Datorn blir på detta vis även om den är påslagen, eller om man startar upp den på detta vis.


 


Jag har även tagit bort dam, lossat grafikkort och allmänt kollat runt. 


 


Extremt tacksam för ditt svar. Har gett mig en bra checklista. 


Hjälpte mina svar något för din/era diagnos?


 


MVH


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Kanske är det grafikkortet som slutat fungera, möjligen pga. överhettning.

 

Vad är det för dator, stationär eller laptop?

Fabrikat och modellbeteckning?

Operativsystem samt antal bitar?

 

Har du gjort något med datorn innan detta inträffade; installerat något program (utom Windows update) eller installerat någon hårdvara?

 

Sitter allt kablage och allting korrekt monterat, så inte något kommit ur läge?

 

Kan du starta datorn i Felsäkert läge för att och låta datorn vara påslagen ett längre tag, för att se om felet dyker upp då?

 

Du kan ju också direkt vid uppstart gå direkt till BIOS Setup meny och låta den vara kvar där ett längre tag, för att se om felet dyker upp då?

Starta datorn och tryck [Del] eller [F2] eller [F1] eller [Esc] för att komma in i BIOS Setup.

Det varierar på olika datorer och brukar stå på skärmen direkt när man startar datorn, annars konsultera instruktionsboken/manualen.

 

Om det är en stationär dator, följ också denna guide:Ta bort damm i en stationär dator

 

Återkom med resultaten och svar på frågorna, så kanske du kan få lite mer tips från andra om vad som kan tänkas orsaka detta.

Mvh

Ska du råda en  som inte kan så mycket om datorer att gå in i setupen ?? Jag ändrade en gång i en setup så att datorn slutade funka helt :-( Det var en 386.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är det för dator, stationär eller laptop? - Det är en stationär dator

Fabrikat och modellbeteckning?

- Ihopplock, jag har byggt den själv med hjälp av en kompis.

Hjälpte mina svar något för din/era diagnos?

 

För att kunna visa vad du har för hårdvara i din dator kan du ladda ner det utmärkta lilla programmet Speccy:

https://www.piriform.com/speccy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Laddade ner Speccy och fick fram följande:

Operativsystem
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
AMD Phenom II X4 965 29 °C
Deneb 45nm Teknologi
RAM
4,00GB Singel-Kanal DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Moderkort
ASUSTeK Computer INC. M4N75TD (AM3) 30 °C
Grafik
hp f2304 (1920x1200@60Hz)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 460 (CardExpert Technology) 40 °C
Minne
931GB SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 33 °C
Optiska Enheter
TSSTcorp CDDVDW SH-S223C ATA Device
Ljud
High Definition Audio Device
 
Blir ni klokare av detta? :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du råda en  som inte kan så mycket om datorer att gå in i setupen ?? Jag ändrade en gång i en setup så att datorn slutade funka helt :-( Det var en 386.

 

/Maria

 

Nu blev j733 ombedd att bara öppna Bios setup, utan att göra något, så det är ju inte så farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1023MB NVIDIA GeForce GTX 460 (CardExpert Technology) 40 °C

Se om den temperaturen ändras när du använder datorn. 40 grader är en bra temperatur men om den t ex hela tiden stiger är det inte bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...