Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2010 problem att ta bort gammal datafil


PCsnubben

Rekommendera Poster

På en PC med Windows 7 är Outlook 2010 installerat.

 

Det använde tidigare POP3 som nu ska ändra till IMAP

 

Jag lade till IMAPkontot, och tog bort datafilen för POP3kontot i inställningarna, fliken e-post.

 

Men i listan i vänstermarginalen finns kontot ändå kvar ?!

Går inte att högerklicka på det för att ta boer heller.

 

Går jag in på egenskaper så ligger endast det nya kontot under fliken Epost, medan båda ligger under fliken Datafiler.

 

Och att ta bort den gamla datafilen fungerar inte för den är markerad som Standard.

"Standardprofilen går inte att ta bort, älj en annan standardfil"

 Och det går inte att byta till den nya som standard, det valet är inte klickbart.... :(

 

Moment 22...  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså datafilen är inte raderad från datorn, den ligger i sin mapp fortfarande.

För tar jag bort den därifrån, startar bara Outlook upp och skickar upp ett Felmeddelande, sen kommer man inte vidare.

 

Filen är bara raderad från fliken Epost inuti Outlook 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så jag har försökt gjort, men det fungerar inte enligt instruktionen.

 

- Markera det e-postkonto som du vill ta bort och klicka sedan på Ta bort.  [Fungerar]

- När du uppmanas att bekräfta borttagningen klickar du på Ja.  [Fungerar]

 

- Om du vill ta bort ett e-postkonto från en annan profil avslutar du och startar om Outlook med den andra profilen och följer föregående steg. 

[Finns inga andra profiler än den som används.]

 

Det som INTE fungerar är att kontots hela träd ändå fortfarande ligger med i vänstermenyn.

Och det finns inget alternativ att ta bort det genom högerklick och välj ta bort.

 

Går jag in på kontoinställningar så ligger mitt nyskapade IMAP-konto på fliken Epost.

Men på fliken Datafiler ligger BÅDE det nya och det gamla...

Det är där det inte går att ta bort det.

För där är den gamla datafilen markerad som standard och det går inte att byta till den nya.

Markerar jag det nya går det inte att klicka på "Markera som Standard", det alternativet är gråmarkerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något liknande för en tid sedan, minns inte hur jag löste det, kanske skapade jag ett nytt "dummy"-konto som jag kunde markera som standard.

 

Har du noterat att du ska ta bort ett konto i två steg?

Först inifrån Outlook via Arkiv osv.

Sedan avsluta och gå in i samma inställningar fast via Kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men jag kommer ju till samma ställe i båda stegen, och det är samma problem oavsett hur jag går in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...