Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ibook!


Jonas Wikström

Rekommendera Poster

Chris Wahlin

Du menar alltså på fullt allvar att vi som dagligen arbetar i Wintel miljö och är nöjda är missledda människor som måste frälsas av Apple istället för avguden Microsoft??? Pinsamt!

Nä, när debatten når denna nivå så kliver jag åt sidan, tacka vet jag S Andersson som startade tråden, som har respekt för andras åsikter samt är villig att dra lärdom av det som dryftas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 110
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag förstår inte riktigt den här diskussionen. Först klagar PC-nissarna över att Mac alltid är så mycket dyrare, sen klagar de över att för några tusen kronor mer får de en bättre bärbar PC dator.

 

Nu är det väl så att Apple har två huvudlinjer i deras produktion. En professionell linje med PowerMac och PowerBook; och en folkligare lågprislinje med iMac och iBook för studenter och hemmabrukare (och som vi vet är 30% av iMac-köparna är nya inom Macvärlden, antingen nya i datorvärlden eller gått över från PC).

 

Lågprislinjen tycker jag har lyckats väl med både iMac och nu iBook. Det är datorer som vanligt folk har råd med och ändå får dom mycket prestanda för pengarna. Och bäst av allt, de behöver inte lägga ner tid och pengar på att konfigurera datorn med grafikkort, ljudkort med mera, allt kommer färdigt ur kartongen med skärm, modem och allt. De behöver bara plugga in kontakten i väggen och telefonjacket och sen kan de vara ute på internet efter några minuter.

 

Att den professionella linjen är dyrare är väl självklart. Det är otroligt kraftfulla datorer som också har utbyggnadsmöljigheter. Visst, du kan jämföra rakt av med alla komponenter du köper till din hemmabygda PC med en G3:a, men det är inte bara hårdvaran i sig som avgör hastighet och prestanda. G3 processorn är väldigt olik en Intelprocessor, dessutom har proffsmacarna oftast 1 Mb Level 2 Cache som gör datorn snabbare. iBook och iMac har bara 512K i L2 Cache.

 

Bonus är läcker design förstås. Och som Simon frågade här ovan, skulle jag välja en färglad hammare istället för en billigare grå/svart hammare. Svaret blir, det beror ju på vad jag gör. Om jag köper en iBook som jag bär omkring med bland kunderna så gör jag det för att jag gillar färgen, designen, mobiliteten och mycket dator för pengarna.

 

Nu har jag en PowerBook G3, så behovet finns inte för en iBook och den är något otillräcklig för mitt behov. Men jag kan tänka mig att många köper en iBook som deras första bärbara dator därför att den är så pass kraftful att de inte behöver gå på proffslinjen direkt. Dessutom till ett pris som man har råd med.

 

Skulle jag idag inte ha en PowerBook G3 skulle jag köpa mig en iBook för att ta med mig till kunderna när jag presenterar vad jag gjort eller kan göra. Den är billig och kraftfull nog. Istället skulle jag satsa på en kraftfullare minitower G3:a hemma istället eftersom jag då har råd med båda.

 

Är det inte på tiden vi dödar några av myterna att Mac skulle vara så mycket dyrare och att Macägare betalar för designen?

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sune ,ganska korkat inlägg från dig, citat "de allra flesta krig sker på diplomatisk väg" Uttrycket krig betyder aggressiv konlikt,därför ser inte jag något fel i att ibland köra med en hård men fair debatt-teknik,och så länge jag har argumenten på min sida så borde väl ingen från samma sida opponera sig eller?

Gentlemanna diskussioner finns det säkert på andra ställen på nätet!

 

Apropå Bill Gates, något snille har han aldrig varit vare sig i teknik eller affärer ,nej jag liknar honom mer vid en Bully eller Mafioso,som kommit till den position han nu är med hjälp av mycket fula omoraliska knep & påtryckningar.Att han är världens förmögnaste man är ju sanslöst!!

Dessutom ligger MicroSofts börsvärde alldeles för högt,MS substansvärde är väldigt lågt speciellt om man jämför med GE som är värderat lägre än MS trots att GE's substansvärde är3 gånger så högt som MS!!!

 

Victor

"krigar på skoj,ibland"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samuel Kvarnbrink

Ojojoj, här osar det visst... Jonas, du borde läsa på lite bättre! Om du tror att G3:an är en CISC-processor kan jag upplysa dig om att Apple sedan fem år tillbaka bara har RISC-processorer, till skillnad från Intel-kompatibla datorer som fortfarande måste ha något så fånigt som små fläktar för att kyla processorn (med undantag för de "mobila" processorerna som i stället bara är långsamma).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Simon

 

Du tycker dig kunna påstå att många av Apple uppfunna, & lanserade tekniker & ideer har självdött?

Kan du nämna någon?

Inte Fönsterhanteringen,inte FärgGrafik,inte musen,inte Colorsync,Quicktime,Laserskrivare,Inbyggda Nätverk,FireWire,SCSI,Plug'n'Play,o.s.v.o.s.v

 

Alla ovanstående tekniker har blivit industristandard Vad har MS att komma med?Not a lot!!

 

När jag skrev att MAC's GUI är överlägset Windoze ,så trodde jag att till och med ........ PC-FANS fattade vad GUI betyder nämligen "Graphical User Interface" smaka på orden & inse att du kan inte jämföra utseendet på en ratt med ett GUI som fungerar som en konverter mellan användaren & datorkraften,alltså mer som den kombinerade styrfunktionen över växellåda,ratt,gas,broms,motor,backspegel,koppling,fjädrar hjul o.s.v.

 

Det är uppenbart att alltför många som disssar Mac'ar aldrig provat någon,däremot så har ju vi Mac användare kommit i kontakt med PC's & gång på gång inser man att man gjort det rätta valet,

Jag menar, Varför är WinPC's så osmarta att du kan radera hårddiskar av misstag?

Varör kan man inte utnyttja mer minne?Varför funkar inte Plug'n'Play felfritt,Varför måste man ominstallera Windoze så fort man skall installera nya program el. uppdatera?Varför dyker Windoze så ofta?Varför grasserar det 1000-tals allvarliga virus på windoze & nästan inga på MAC?Varför har Intel & MS lagt specifikationerna för en sk. easy PC som i princip är en kopia av iMac?Varför är PC's så jvla tråkiga?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Jag tänker besvara några av dina frågor, men innan jag gör det så måste jag bara frågasätta var du har fåt det från att Mac'en var först med SCSI och PnP? Jag vte inte riktigt om den allra första Mac-modellen hade det men jag vet med all säkerhet att den första Amigan hade "Auto Config" (PnP) och SCSI som standard. SCSI är inte heller någon ovanlig standard innom PC-världen.

 

Hur som helst:

 

"Varför är WinPC's så osmarta att du kan radera hårddiskar av misstag?"

 

Hur gör man det? Jag har aldrig råkat ut för det, och jag har ändå använt windows ganska ofta?! Eller menar du att man av misstag kan råka välja Formattera!? Som om man inte skulle kunna göra det i macos, eller?

 

"Varör kan man inte utnyttja mer minne?"

 

Hur mycke minne kan man utnyttja då?

 

"Varför funkar inte Plug'n'Play felfritt"

 

Vet ej. Det fungerade här iaf.

 

"Varför måste man ominstallera Windoze så fort man skall installera nya program el. uppdatera?"

 

Varför måste man formattera hårddisken när man ska installera Linux över en befintlig MacOS-installation på en Mac?

 

"Varför grasserar det 1000-tals allvarliga virus på windoze & nästan inga på MAC?"

 

Därför att nästan ingen har mac, och de som har det kan oftast inte programmera. Resten har PC.

 

"Varför har Intel & MS lagt specifikationerna för en sk. easy PC som i princip är en kopia av iMac?"

 

Var kan jag läsa mer om det?

 

"Varför är PC's så jvla tråkiga?"

 

Varför är Mac så jävla värdelöst?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Sune ,

 

Jag tycker att du är ute & cyklar en aning,och när du tar Bill Gates i försvar så undrar jag om du inte börjat PC- klonas,Skälet till att han är i den position han nu är i beror mer på att, "allt går att sälja med mördande reklam" & med olagliga påtryckningar!!

 

Nej Sune du får gärna Mes-kriga,själv så tycker jag, att jag har rätt att trycka till dåligt insatta PC-dweebs så mycket jag vill.

 

Observera att det här forumet

är till för just detta,

Internet vimlar av snälla forum, vore tråkigt om detta också skulle förvandlas till ett !!

 

Victor

"god förebild?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Per

Tack för ditt tappra försök att besvara mina frågor,tyvärr måste jag nog rätta dig ,

 

Apple har sedan 1985 haft SCSI inbyggt som standard i princip alla sina modeller!!, Nu har Apple gått över till FireWire som är en smartare vidare utveckling av SCSI,

I princip ingen PC tillverkare har haft SCSI som standard trots att SCSI, alltid varit överlägset IDE & andra budgetlösningar ,dock har en del PC tillverkare haft SCSI som dyr option!!

 

Radera hårddiskar & vitala filer har alltid varit omöjligt på en Mac när de är igång,medans PC's tydligen är "välsignade"med den funktionen,jättekul tycker virus skaparna, mindre kul tycker användarna!

 

Amiga fick inte SCSI förrän 1990 i A3000:modellen alltså 5 ! År efter Apple,

Plug*n*Play var det definitivt Apple som fulländade på konsumentmarknaden,

 

Amiga var dock rätt coola datorer,känner du till att de togs fram till ATARI egentligen,men Atari tackade dock nej!

Även Apple var inblandade på något hörn,kommer dock ej ihåg vilket,förutom att Jobs & Wozniak jobbade på Atari ett tag.

 

Windoze kan inte adressera mer än ca 200 MegaByte Minne

MAC OS kan Adressera mer än1ooo MegaByte & över 2 TerraByte på hd'n!

Mycket viktigt när man jobbar med Grafisk produktion,eftersom man slipper vänta!!

 

Du behöver inte formattera om hårdisken för att köra Linux på en MAC iaf inte om du har partitionerad hårddisk & det har väl de flesta?

 

Skälet till att det finns ca:60.000 Virus till PC'n beror på att säkerheten stinker i Win,medans MAC:en har mycket bättre spärrar mot olaga intrång!

Och du MacIntosh har ca 100 Miljoner användare ,så det är ju underligt att dessa 100.000.000 inte lyckats skriva fler än 50 st. mestadels harmlösa virus!!Om det nu är lika lätt!

 

Du kan läsa om easy pc på MS & Intels. siter

 

Säga vad man vill om MAC men knappast är det värdelöst när Världens bästa Musik,Film,Internet,Grafik & Media Proffs använder & litar på MacIntosh,t.o.m chefen på INTEL har en iMac som han föredrar framför sina egenproducerade PC's!!!

 

Nåja hoppas du läser på lite bättre nästa gång,innan du svarar på sånt du inte känner till

 

Victor

"Besserwisser"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Amiga vann väl eftersom det fortfarande utvecklas program & maskiner på den fronten,

Även om många fortfarande kör MIDI på Atari( svängigare & stabilare än PC's givetvis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Nisse

Nu handlade det ju om Amiga vs Atari

 

Och faktum är att Amigan är mycket vanlig i den Professionella TV & video världen

Och Amiga skall tydligen släppa en ny dator snart som skall vara UNIX,LINUX,BEOS & MAC Kompatibel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din okunnighet manifesterar sig i varje mening. SCSI hette först SASI (Shugart Associates System Interface) och uppfanns av disktillverkaren Shugart. Detta var 1979, långt innan Apple ens hade fått iden att tillverka en dator med inbyggd hårddisk. Den första Macen med SCSI var Mac Plus, som kom ut 1986. Tänka sig, jag har gamla SCSI-kort för PC hemma som är äldre än så!

 

Windows NT kan adressera mer än 2 GB internminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Well, rent tekniskt sett är det ett SASI-kort jag har eftersom standarden spikades först 1986 -- men det har det kompletta SCSI-1 gränssnittet. Standarderna har alltid halkat efter utvecklingen. Det hör till min fina Quantum Q280-hårddisk, ett 80 MB monstrum från 1985, som utan tvekan kostade en arm, ett ben samt köksvasken på den tiden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Magnus tack för dina upplysningar,men som vanligt bland ,så väljer du att anmärka på något jag inte har skrivit!Jag har aldrig påstått att APPLE uppfann SCSI däremot så ,var de tveklöst först med att bygga in SCSI i sina datorer, standardmässigt!Och nu satsar de på FireWire en teknik som Intel & MicroSnott ,inte vill satsa på, alls trots att den är överlägsen USB i princip allt!!

 

Angående minnesadressering,Givetvis förstod du att jag menade Win95/98, & inte NT,de har ju inte mycket gemensamt även om Microsoft försöker lura i folk det!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"Radera hårddiskar & vitala filer har alltid varit omöjligt på en Mac när de är igång,medans PC's tydligen är "välsignade"med den funktionen,jättekul tycker virus skaparna, mindre kultycker användarna!"

 

Frågan är ju vad du anser vara en vital fil. På Mac är det inga problem att dra "Tillägg" till papperskorgen och tömma den medans du har Macos igång. (Strax innan jag försökte mig på denna funktion ville jag dock duplicera Tilläggs-mappen för säkerhets skull. Tyvärr fick jag inte det, eftersom Findern fick ett fel av typ 10 (vilket inte säger mig ett dugg)). Jag var sen tvungen att starta om Macen, utan att få tid att spara befintligt arbete i andra öppna program, eftersom jag inte kunde göra annat än att klicka OK (eller vad det nu stod). Försökte man klicka på något utanför felmeddelandet så pep det bara till och blinkade i "Menyraden". Mycket märkligt beteende för att vara ett "användarvänligt operativsystem".

 

Vill man sen gå ner på lite lägre nivå är det inga bekymmer _alls_ för virus att slå ut en befintlig installation av MacOS.

Låt mig förklara:

I dit filsystem finns det 2 gömda kataloger i varje visad katalog, nämligen "Resource" och "Finderinfo". I dessa kataloger ligger motsvarande filer som finns i den visade katalogen, fast bara beskrivningar av vad de är och vilka program som kan använda dem. Om man använder något så enkelt som en hexeditor kan man lätt ändra informationen för Systemmappen till något som gör att MacOS inte kan hitta den.

Om du inte kallar det för en vital katalog så vet jag inte riktigt vad du menar, och om jag gör det så enkelt med en vanlig hexeditor borde det ite vara det minsta lilla problem för någon med lite programmeringserfarenhet på Mac.

 

Angående Amiga och SCSI:

Jag skulle vilja se dig köpa en hårddisk till Amiga före 1992 _utan_ SCSI-interface. SCSI har alltid funnits som tillägg direkt från commodore, och hårddiskar såldes med medföljande kontroller.

 

Windows kan adressera mer än 256MB minne, tro mig, jag har gjort det. Vem har matat dig med denna felaktiga information?

 

Visst används kandke Mac mycket innom mediabranshen, men det är desto vanligare med specialbyggda grafikmaskiner, så som SGI innom t.ex filmbranchen. Huruvida Intels chef har en Imac spelar väl ingen roll, Intel gör väl inga egna PC?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Per ,det går inte att slänga tillägg som behövs av MAC OS systemet!Och även om du kunde det så kan man få i gång en Mac helt utan tillägg.

 

Windows kan inte direkt adressera lika mycket minne som MAC OS eftersom Win's minneshantering inte är äkta 32 bitars.

 

Många säger att det är lätt att skriva virus till MAC men tydligen är det inte lika lätt i

praktiken,eftersom det de facto inte finns en bråkdel så många virus till MAC som det finns till PC's,visst kan du få en MAC & dyka,men inte till permanent koma,som PC's ofta drabbas av.

 

Apropå Amiga & SCSI du skriver själv att man fick köpa till hårddisk & controller,detta kan knappast kallas STANDARD,Jag påstod ju helt rätteligen att APPLE sedan 1985 haft SCSI inbyggt som standard,På PC's & Amigor har man nästan alltid varit tvungen att köpa till SCSI-kort till hög kostnad,som alltför ofta strulat!!

 

Intel gör numera i princip en majoritet av moderkorten till PC's & de är väl ddelägare i ett flertal Datortillverkare ,så att en av Intels chefer håller fram iMac som en förebildsdator, framför sina egna produkter säger ju edn hel del,INTEL har själv tagit fram ett flertal prototyper på iMAC lookalikes & andra spacedesigner,alla jag såg var verkligen dåligt designade,cool design verkar inte vara INTELS styrka!!

 

Per du har rätt i attt SGI är vanliga inom filmindustrin,fast knappast vanligare än Mac'ar

SGI's tunga burkar kostar ju ca 8 gånger så mycket som de bästa G-3:orna,men ger bara dubbla prestandan i de flesta applikationer!!Statistiskt, så går det 5 Mac'ar på varje PC i Media industrin!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"Windows kan inte direkt adressera lika mycket minne som MAC OS eftersom Win's minneshantering inte är äkta 32 bitars."

 

Så ditt påstående att Windows bara kan adressera runt 200MB var rent påhittat av dig, alltså?

 

"Apropå Amiga & SCSI du skriver själv att man fick köpa till hårddisk & controller,detta kan knappast kallas STANDARD,"

 

Så om man fick med en kontroller till hårddisken när man köpte den så kan man knappast kalla SCSI-diskar för standard till Amiga? Vad är mer standard om det inte säljs några andra sorters kontrollers?

 

"Jag påstod ju helt rätteligen att APPLE sedan 1985 haft SCSI

inbyggt som standard,På PC's & Amigor har man nästan alltid varit tvungen att köpa till SCSI-kort till hög kostnad,som alltför ofta strulat!!"

 

Det är uppenbart att du aldrig ens använt en Amiga, änn mindre köpt ett expansionskort till en. Jag har _aldrig_ sett ett kort strula tilll Amiga, och då talar jag om 6 års erfarenhet av konstant bytande av kort i diverse Amiga-modeller.

 

"Intel gör numera i princip en majoritet av moderkorten till PC's"

 

Errrk, fel! De gör sk. chipset som sitter på många av moderkorten som tillverkas av bl.a. ABit, Epox, ASUS, m.fl.

 

"så att en av Intels chefer håller fram iMac som en förebildsdator, framför sina egna produkter säger ju edn hel del,"

 

Gör det? Jag trodde bara han använde en!? Eller betyder det att han vill att alla ska sluta handla Intel chip? Skulle inte tro det.

 

"INTEL har själv tagit fram ett flertal prototyper på iMAC lookalikes & andra spacedesigner,alla jag såg var verkligen dåligt designade,cool design verkar inte vara INTELS styrka!!"

 

Uppenbarligen inte Apple heller. Jag tycker både att Imac och Ibook ser ut som leksaker. Absolute inte "coola".

 

"Statistiskt, så går det 5 Mac'ar på varje PC i Media industrin!!!"

 

Humm.. Var har du läst det?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chris Wahlin

Pinsamt!!! Varför håller du på att "rätta" folk på detta forum när du inte kan ett skvatt själv??! Faktafel efter faktafel, du skämmer bara ut dig. Vi som kan ngt om datorer, både PC och Mac skrattar bara åt dina pinsamma inlägg. Windows adresserar bara 200MB, är det bara en gissning eller ngt en kompis sagt? Det är så fel, fel, fel! Hoppas DU läser på lite bättre innan du svarar på inläggen!

 

För den som jobbar dagligen i blandade miljöer med lång erfarenhet så garvar man åt dina inlägg. Har visat både Mac & PC folk denna tråd med samma reaktion; wannabe!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Per du ger dig inte i första taget va?

 

Nej det var inget påhitt att Windows inte klarar att direktadressera under 200MB(kommer ej ihåg xakta siffran)

 

Med standard menas att datorerna, levererades med inbyggd HD & SCSI, Apple gjorde det fr. 85 Amiga gjorde det på 90 talet,du kan själv räkna ut vem som var först?

 

Jo jag har använt Amigor & tycker de var OK,Själv började jag dock m. Atari STE p.g.a inbyggd MIDI & G:E:M.

 

När jag skrev att det lätt blev SCSI strul, menade jag främst vid PC installation & PC användning.

 

Jasså du gillar inte iMac & iBook designen. Konstigt, att bara riktiga PC-dweebs verkar tycka illa om designen på dessa ,kan det bero på namnet på burkarna?

 

Fakta är att Apple vunnit i princip alla, prestige-fyllda design priser som går att vinna för iMac'en

+att den blev utsedd till Årets dator av många(nästan alla)av USA's största Tidningar & dator-organisationer!

 

Jo, Intels chef inte bara använde iMac, han såg också framtiden i den, En snabb, snygg dator

som funkar utan strul,inte för mycket begärt ,men inget som Intel & MS kunnat prestera hittills ,De har ju nu gemensamt specifierat EASY PC som i princip baseras på iMacs specifikationer fast m. intel inside!

 

Och du INTEL tillverkar faktiskt moderkort i allt större utsträckning,många säljs under andra namn s.k. O.E.M,skälet till detta är att få företag har ekonomiska resurser att själva ta fram moderkort som allt snabbare blir obsoleta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chris Wahlin

Så en RISC behöver ingen kylning... Så kan man utläsa inkägget :-) På en Alpha cpu sitter flänsar modell mopedtopplock... Dessutom, debatten om RISC vs CISC är inte särskilt relevant eftersom Intels processorer iom PPro:n blev hybrider liksom PPC. Den debatten är lika hjärndöd som att mäta prestanda i mips eller flops!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Chris ,jag trodde du hade dragit dig ur den här debatten?

 

Men om du envisas så

 

Om jag nu har så många faktafel, så kan ju du rätta mig,jag har aldrig påstått attt jag är ofelbar,men hittills så har ju ingen av er s.k PC proffs kunnat påpeka något större fel i fakta som jag har presenterat,ni tjafsar ju mer om ovidkommande saker.

 

Apropå minnesadresseringen så har jag själv suttit med relativt moderna WinPC's som har haft enorma problem m. stora filer både fr. HD & Internminne,det exakta antalet MB Windows kan direktadressera kommer jag inte ihåg & jag går av både princip & designskäl(den ser för jvlig ut) aldrig in på MS site!Men jag vet att det är under 200 MB!!!

 

Apropå proffsiga PC maskiner: två av mina kollegor med över tio år i Grafik branschen utan större problem m. MAC, Har på kort tid råkat ut för totalhaveri på PC's m. bl.a rökutveckling som följd!

 

Victor

"wannabe m. 15 år i branschen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chris Wahlin

200MB... På mitt jobb står ett gäng PC och renderar, hör och häpna: de använder bortåt 400MB ram! Går utmärkt! NT kan dessutom använda MYCKET mer än så... OBS! Detta arbetar jag med, behöver inte läsa på nätet, spekulera eller lyssna på "sakkunniga" bekanta! Om din Mac uppfyller dina krav för att kunna utföra ett arbete, kul! Men tro det eller ej, min urtråkiga PC fixar mina deadlines, inga krascher, inga ominstallationer, bara tugga på dygnet runt.

 

Hur föklarar du det? Dessutom, antal år i branschen säger lite om kompentensen. Finns grabbar 10 år yngre än jag själv som är femjävliga inom många områden, inte minst programmering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"Nej det var inget påhitt att Windows inte klarar att direktadressera under 200MB(kommer ej ihåg xakta siffran)"

 

Bara för att vara helt säker på min sak stoppade jag i 384MB i min dator och slängde igång Photoshop. Jag plockade även fram MS eget System Info program som följer med windows för att se hur den utnyttjade minnet. Jag scannade sen in en bild som blev runt 300MB. Det lustiga med detta var att hårddisken _inte_ började jobba, vilket den borde gjort om windows, enligt dig, inte hade kunnat adressera mer än 200MB (192, skulle jag tro att du menar) och därför blivit tvunget att börja använda virtuellt minne på hårddisken. Du har fel. Ge upp.

 

" Med standard menas att datorerna, levererades med inbyggd HD & SCSI, Apple gjorde det fr. 85 Amiga gjorde det på 90 talet,du kan själv räkna ut vem som var först?"

 

Ok, du har rätt på denna punkten. Dock vill jag påpeka att SCSI alltid varit standard-interfacet för hårddiskar och CD-ROM sen amigan släppes.

 

"asså du gillar inte iMac & iBook designen. Konstigt, att bara riktiga PC-dweebs verkar tycka illa om designen på dessa ,kan det bero på namnet på burkarna?"

 

...och alla andra som inte fått sin åsikt skrivna i tidningar med stora rubriker. Namnet på burkarna spelar ingen roll. De skulle lika grna kunnat heta något helt annat. Hade det kommit en PC med liknande design hade jag inte köp den (om jag nu varit i behov av en ny dator).

 

"Intels chef inte bara använde iMac, han såg också framtiden i den, En snabb, snygg dator som funkar utan strul,inte för mycket begärt "

 

Jag tvivlar inte på att du hört/läst detta nånstans. Jag undrar bara var?!

 

"Och du INTEL tillverkar faktiskt moderkort i allt större utsträckning,många säljs under andra namn s.k. O.E.M,skälet till detta är att få företag har ekonomiska resurser att själva ta

fram moderkort som allt snabbare blir obsoleta."

 

Vad är poängen med det? Att intel gör egna chipset, bygger egna mderkort och sen ger bort delar av vinsten till ett annat företag som inte behöver göra något själv?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Chris det är en sak stt ha 400 MB installerat & en annan att programmen kan använda det vettigt!t !Det är ungefär som för något år sedan när du kunde ha en PC som hade 4 Gig HD internt,men du kunde bara använda upp till 500 MB samtidigt,Jättekul när man kör hårddiskinspelning eller CD bränning!!

 

Ja jag vet att NT är bättre än WIN95/98 på minneshantering ,men vad hjälper det när det suger & segar så totalt på nästan allt annat,LINUX & framförallt MAC OS X detroniserar ju totalt NT skämtet.

 

Sen så var det, det här med att du skulle påpeka mina påstådda faktafel, eller kör du med vapour-talk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Där står att Windows 95 bara kan adressera upp till 128MB. Om detta är sant eller ej kan jag inte bekräfta, eftersom jag inte har Win95 här i närheten. Windows 98, vilket har en något uppdaterad kernel, _kan_ adressera betydligt mer än 200MB.

 

Där är ett par andra sakfel i den tråden med, t.ex vad ett API är. Det är inte ungefär samma sak som ett "Tillägg". Ett API är ett programmeringsinterface. För att försöka förklara det lite enklare så kan man säga som så att API'n används av programmeraren för att snacka med drivrutinen/tillägget, och drivisen/tillägget används av operativsystemet för att snacka med hårdvaran.

 

Kommandoprompen i MacOS, som ni snackade om, kan inte heller jämöras med den sortens kommandoprompt som finns i UNIX/DOS. Det ni snackar om är en sk. debugger, eller monitor, vilket är lite mer djupgående än en "kommandoprompt".

 

Lite klarare blev det kanske.. Eller, jag vet inte.. Jag är inte speciellt bra på att förklara.. ;)

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan iaf få årtalen rätt. 1986, i början av året, kom den första Macen med SCSI. Jag vet faktiskt inte när Amiga började använda SCSI. Amiga/Atari-krig är inte mitt bord ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...