Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mobilt internet i husets vägguttag


/S-D

Rekommendera Poster

Precis flyttat in i en villa som har patchpanel i badrummet och två LAN kontakter/rum. Huset saknar fiber och dyrt ADSL via koppar är inget alternativ. Hur kan jag få mitt Telia 4G Huawei modem att dela trafiken till vägguttagen? Patchskåpet sitter i badrummet mitt i husen som är byggt av sten så där får jag ingen täckning med 4G modemet.

 

Bara plugga in modemet i närmsta jack till det fönster där det står?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på vilken hårdvara du har.

 

Från telia.se:

Ett USB-modem passar dig som vill vara helt mobil och har bra täckning där du vill sitta och surfa. Du vill inte behöva fundera på om det finns el-uttag och du ser inget behov av att vara flera uppkopplade eller har flera enheter inkopplade samtidigt. Du kan köpa till modemet för 20 kr/mån i 24 månader.

 

En mobil 4G-router är så liten att du kan bära med dig den i fickan. Med en router kan du koppla upp flera personer/enheter samtidigt och surfa var som helst där det finns täckning. Den mobila routern drivs på batteri som kan laddas via usb-kabel till datorn. Du kan ansluta upp till tio enheter samtidigt och surfa i 4G-hastighet. Du kan köpa till routern för 40 kr/mån i 24 månader.

 

En stationär router passar dig som vill använda bredbandet på en fast plats. Detta är en kraftfullare router än en mobilroutern och fungerar därför bättre i större hus eller hus med flera våningar. Routern kräver el-uttag och packas med två antenner. Du kan köpa till routern för 60 kr/mån i 24 månader.

 

Men man kan väl säga att om hårdvaran har ett RJ45-uttag så ska det fungera.

Beror också lite på om de två LAN-uttagen sitter i samma dosa och i så fall om de är rätt anslutna till patch-panelen. (jag har sett annat!)

 

Din hårdvara till uttag 1 (ja, vi måste kalla det något). Från uttag 1 i patchpanelen, via patch-kabel till en vanlig hemmarouter.

Från routerns lediga portar via patch-kabel till de uttag vars uttag du avser använda i huset.

 

En vanlig hemmarouter har 4-5 uttag, 1 går bort som "ingång", resterande kan användas. Om de inte räcker till ansluter man till ett av routerns uttag en switch, förslagsvis en med 8 portar, resterande till resterande uttag i patchpanelen.

 

Men det är kanske så att fasta uttag bara används på några få ställen, med "fast" utrustning som TV. stationär dator, digitalmottagare osv..

 

Tillägg: Router & ev. switch MÅSTE ju inte sitta vid patch-panelen men det kan ju vara praktiskt att samla sådant där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...