Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux: Göra fler använder konto men dom måste komma åt samma fler.


kikotte

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu är det så att jag vill att ett konto ska komma åt alla filer i viss mapp men den andra konto ska kunna göra det med.

Vi säger att jag har en sak i /opt/testing så vill jag att båda konto ska komma åt det och ändra fler och sånt.

För om jag gör 

sudo chown test:test -R testing

Då kommer inte det andra konto test2 att komma åt dom fler.

 

Ett konto ska kunna skriva & läsa hella /opt och det andra ska bara kunna skriva & läsa i "Testing" mappen men jag ska ha fler konto och den andra ska bara läsa och skriva i "Testing2".


Någon förlag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra rättigheterna till mappen med "sudo chmod -R /opt/testing 777" och på de underliggande filerna med "sudo chmod 666 *".

Det ger läs och skriv rättigheter till alla.

Du kan styra mer precist genom att skapa en användargrupp där båda användarna är med. Ändra grupp på mappen till 755 med "sudo ghgrp gruppnamn" och på filerna med 664 så har ägare och grupp läs och skrivrättigheter men inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ändra rättigheterna till mappen med "sudo chmod -R /opt/testing 777" och på de underliggande filerna med "sudo chmod 666 *".

Det ger läs och skriv rättigheter till alla.

Du kan styra mer precist genom att skapa en användargrupp där båda användarna är med. Ändra grupp på mappen till 755 med "sudo ghgrp gruppnamn" och på filerna med 664 så har ägare och grupp läs och skrivrättigheter men inte alla.

Konto master ska komma åt alla mappar i /opt som är "Testing1" "Testing2" Och konto test ska bara komma åt "Testing1" och inte "Testing2" utan konto test2 ska bara komma åt "Testing2" hur skulle jag fixa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inga nya konton (användare) utan du behöver nya grupper. Skapa grupperna test1 och test2. Lägg in användaren master som medlem i både grupp test1 och grupp test2. Den (eller de)  som skall ha tillgång till testing1 läggs som medlem i gruppen. Gör samma sak för katalogen testing2.

 

sudo chmod 777 /opt

sudo chmod 2770 /opt/testing1

sudo chgrp -R test1 /opt/testing1

sudo chmod 2770 /opt/testing2

sudo chgrp -R test1 /opt/testing2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inga nya konton (användare) utan du behöver nya grupper. Skapa grupperna test1 och test2. Lägg in användaren master som medlem i både grupp test1 och grupp test2. Den (eller de)  som skall ha tillgång till testing1 läggs som medlem i gruppen. Gör samma sak för katalogen testing2.

 

sudo chmod 777 /opt

sudo chmod 2770 /opt/testing1

sudo chgrp -R test1 /opt/testing1

sudo chmod 2770 /opt/testing2

sudo chgrp -R test1 /opt/testing2

Men hur blir det med inloggning för dom konto då?

 

För master ska komma åt allt som är i /opt men den andra konto "test1" får bara komma åt /opt/testing1 och den andra konto "test2" får bara komma åt /opt/testing2

 

Det måste väl vara konto för att använder ska kunna logga in på dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man skulle kunna göra så här?

adduser master
adduser test
adduser test2


sudo chown master:test /opt/testing1
sudo chown master:test2 /opt/testing2

sudo groupadd file

useradd -G file test
useradd -G file test2

sudo chown master:file /opt/file

Men hur ska jag göra i "File" så att dom bara kan läsa och inte skriva i den men master ska kunna göra det?

Har jag fattar det här rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Men när jag har gjort så kan inte använder test1 ta bort filer någon ide?

 

 

Edit: Hittar felet hjälp för all hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...