Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spotify (webbtjänst): Nätverksproblem?!


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Är det fler som känner igen det här problemet?

 

post-1144-0-44527600-1413221193.png

 

 

Både min sambo och jag har varit utsatt för problemet under en längre tid. Förut fungerade allt perfekt, men nu helt plötsligt utan anledning fungerar Spotifys webbtjänst inte längre.

 

Jag googlade på problemet och kunde inte hitta någon lösning eller förklaring. Brandväggsproblem tvivlar jag på då det fungerat perfekt tidigare utan mekande i brandväggen.

 

Även Deluge har lagt av för oss båda. Tidigare fungerade även Deluge, men inte nu längre.

 

Tack på förhand för tips och lösningar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Aktivitetshanteraren, fliken Nätverk, (resp. motsv. i Linux) om där går okänd trafik?

 

Vad blir det för resultat med Bredbandskollen, tid och hastighet?

Testa med bara en dator igång och alla andra program som använder internetanslutningen avstängda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du kollat i Aktivitetshanteraren, fliken Nätverk, (resp. motsv. i Linux) om där går okänd trafik?

 

Vad blir det för resultat med Bredbandskollen, tid och hastighet?

Testa med bara en dator igång och alla andra program som använder internetanslutningen avstängda.

 

Hej!

 

Jag har kollat under Systemövervakning --> Resurser --> Nätverkshistorik och där syns ingen okänd trafik.

 

Det här resultatet får jag med Bredbandskollen (100/100 Mbit fiberanslutning har jag):

post-1144-0-00306400-1413565002_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju mer ut som 100/10 än 100/100, vilket skulle kunna innebära att något håller på och skickar data.

 

Säker på att någon brandväggsinställning har ändrat sig eller att Spotifys webbtjänst har ändrat sig?

Det verkar vara rätt många portar som behövs: https://community.spotify.com/t5/Help-Web-Player/quot-Sorry-but-it-seems-that-we-cannot-stream-music-to-you-at/td-p/510432 sista inlägget

Tänk på att det är brandväggar i routrar också. Kolla om routern har någon logg som visar okänd dator eller trafik.

 

Eller bytt internet-leverantör?

https://community.spotify.com/t5/Help-Web-Player/quot-Restrictions-Placed-on-your-Network-quot-error-message/td-p/469634

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det där ser ju mer ut som 100/10 än 100/100, vilket skulle kunna innebära att något håller på och skickar data.

 

Säker på att någon brandväggsinställning har ändrat sig eller att Spotifys webbtjänst har ändrat sig?

Det verkar vara rätt många portar som behövs: https://community.spotify.com/t5/Help-Web-Player/quot-Sorry-but-it-seems-that-we-cannot-stream-music-to-you-at/td-p/510432 sista inlägget

Tänk på att det är brandväggar i routrar också. Kolla om routern har någon logg som visar okänd dator eller trafik.

 

Eller bytt internet-leverantör?

https://community.spotify.com/t5/Help-Web-Player/quot-Restrictions-Placed-on-your-Network-quot-error-message/td-p/469634

 

Uppkopplingen kollade jag hos vår ISP Telia och där står Stadsnät 100. Möjligt att det är 100/10 som du skriver.

 

Om det nu finns sådana varianter?

 

Jag har provat den mera vågade grejen att inaktivera brandväggen i Fedora 20. Det blev ingen större skillnad då heller. Lite märkligt är det då det inte behövdes något mekande när jag körde Fedora 19. Då rullade allt på som det skulle.

 

Vår router är krypterad, så där kan ingen gå in och tjyva uppkopplingen. Standardlösenordet är också utbytt mot ett eget. Inställningar i routern går därför inte att ändra för någon utomstående.

 

Brandväggen i routern har jag också kollat. För ett amatöröga ser allt OK ut där.

 

Någon som är mera insatt i det hela är vår router en Dlink DIR-615.

 

Att byta ISP låter lite drastiskt. :-)

På en del sidor som jag fick upp angående problemen kan ISP:en blocka portar om kunderna tankar för mycket torrents. Det är som bekant inte helt lagligt.

 

Tack i alla fall för dina tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100/10 är rätt vanlig.

 

:) När det gällde ISP menade jag inte att du skulle byta utan om du hade bytt och problemet börjat efter det.

 

Att ladda torrents i sig är ju lagligt, det går ju att hämta Linux-distar på det sättet t ex. Däremot belastas ju näten mycket och det gillar ju inte ISP:erna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

100/10 är rätt vanlig.

 

:) När det gällde ISP menade jag inte att du skulle byta utan om du hade bytt och problemet börjat efter det.

 

Att ladda torrents i sig är ju lagligt, det går ju att hämta Linux-distar på det sättet t ex. Däremot belastas ju näten mycket och det gillar ju inte ISP:erna.

 

Aha, det var jag som missförstod dig. :-)

 

Nä, jag har inte bytat ISP. Har haft Telia under många år. Bindningstiden har passerats för länge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Stefan Eklinder

Nu har det webbaserade Spotify börjat fungera igen.

 

Vad som hänt har jag ingen aning om, men det fungerar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...