Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopiering funkar ej längre.


Pelirally

Rekommendera Poster

Säkerhetskopiering funkar ej längre...eller kommer inte åt konsolen i varje fall.
På söndagar kl 15 går den igång tack vare schemaläggning, men jag kan inte längre starta programmet manuellt för att t.ex ändra inställningar.
Hörde att man ska kunna köra en fix för att åtgärda detta men så tusingen att det gick:
Microsoft Fix it 50719

 

Vad att göra nu?
 

post-49900-0-31617200-1413059265_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kollade du hur det är med decimaltecken också?

Metod 1 på http://support2.microsoft.com/kb/982736

 

Följande förslag är hämtade från https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/64f2b570-3b92-409c-a2d5-134dd2dd6287/internal-error-0x80070057-backup-windows-7?forum=w7itprogeneral och det verkar krävas olika åtgärder i olika datorer.

 

Kör chkdsk/Diskkontroll på enheten som du ska kopiera från och den som du ska kopiera till.

 

Har du använt TrueCrypt eller annan kryptering för att kryptera hårddisken eller mappar på den?

 

Ändrat något med hårddisken eller enhet för säkerhetskopian sen det fungerade sist?

 

Högerklick på Dator - Hantera

Schemaläggaren

Expandera: Bibliotek för Schemaläggaren - Microsoft - Windows - WindowsBackup

Dubbelklicka på AutomaticBackup

På fliken Utlösare välj att ta bort den rad som finns där (du kan skriva av informationen där om du vill lägga tillbaks den senare.

OK

Kör Säkerhetskopiering igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Länge sen

Ja jag kollade det där med kommatecken vs punkt.

Det var redan rätt, alltså punkt.

Har inte utfört några ändringar på hårddisken, men installerade programvara från HP, en skrivare 4500 ENVY.

Aldrig använt krypteringsprg.

Jag följer anvisningar enl ovan lite senare och återkommer.

Mvh Pälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Due, det bara fladdrar till så är chkdsk-fönstret borta.
Startar jag det i cmd står det att jag inte har tillräcklig behörighet.
Så jag går till system32 och kör det med högerklick som admin men det stängs så fort den e klar.
Tog bort den där raden i utlösare, men det blir samma felkod när jag försöker köra säk-kopia.

post-49900-0-78271800-1413075003_thumb.jpg

post-49900-0-05789300-1413075004.jpg

post-49900-0-21502400-1413075004_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få administratörsbehörighet i Kommandotolken gör så här:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör

Högerklicka på "Kommandotolken" och välj "Kör som administratör".

 

Eller starta chkdsk så här:

Högerklicka på C: och välj "Egenskaper".

Välj fliken "Verktyg", följt av "Kontrollera nu".

Bocka i rutorna och klicka på "Starta".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chkdsk går inte att köra på C: när den används, så jag bad om check vid nästa omstart.

Körde chkdsk på Z: som är mottagande HD för säkerhetskopior - inga problem upptäcktes.

Omstart tog en halvtimme, men det syns inget om diskkontroll.

Jag står som administratör under användarkonton, men i behörigheter endast läsa & skriva, ej fullständiga.

Ska jag ändra på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan se om det står något i Loggboken om upptäckta fel under diskkontrollen (för med den uppstartstiden måste ju något ha gjorts.

Kontrollpanelen - Visa efter Små ikoner - Administrationsverktyg - Loggboken

Anpassade vyer - Administrativa händelser

Kolla klockslag från när datorn startades och se om det är något som verkar höra ihop med chkdsk.

 

Menar du behörigheter för C:?

Så verkar det vara i min dator också, men det som sker under uppstarten är med systembehörighet eftersom du inte har loggat in än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl loggboken - Inga problem upptäckta på vare sig C: eller Z:
Ska jag ändra till fullständig behörighet i egenskaper för C?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, att ändra behörigheter kan ge upphov till andra problem eller sänkt säkerhet.

 

Vad har du för antivirusprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det borde ju inte påverka i alla fall.

 

Hur länge sen är det som säkerhetskopieringen fungerade?

Om det inte är så länge sen, typ ett par veckor, kan du pröva med att göra en systemåterställning till den tidpunkten om det går:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista restorepoint ligger efter att det knasade. Alltså felmeddelande misslyckad säkerhetskopiering 3/9.

Tidigaste återställningspunkt 13/9.

Blir det inte så att jag liksom återställer felet då också?

Grejen är också att om jag klickar bort det där felaktig parameterfönstret kommer jag till "välj enhet att säkerhetskopiera till"

Men där listas varken D:eller Z: men dom finns där i allra högsta önskvärda välmåga.

Det tycker jag är skumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fsc /scannow fann inga integritetsbrott.
Säkerhetskopieringen visar fortf felaktig parameter och programmet visar inga möjliga HD's fast jag har 2 fullt friska, D: och Z:

 

post-49900-0-39486000-1413294326_thumb.jpg

post-49900-0-78092600-1413294340_thumb.jpg

post-49900-0-74015200-1413294349_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du inte kan starta Tjänster?

Inte på något av de två sätten?

 

Kommer du ihåg om du installerade, avinstallerade eller gjorde något annat större kring 1 september?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet känslan när allt plötsligt går bra... :D
Jag backade till tidigaste återställningspunkten 13/9, före HP 4500 Envy installationen.
Sen gjorde jag om försöket:
Administrationsverktyg\Tjänster\Windows Search\Starta Automatiskt och Windows Backup\Starta Automatiskt.
Efter omstart funkade det så nu har jag en säkerhetskopia igen på Z: som blev 103GB (använt utrymme på C är 86GB)
Problem solved.
Tack för hjälpen - ha en härlig höst!
Kram Pälle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul att du hittade lösningen! :thumbsup:

 

Underligt att den installationen påverkade säkerhetskopieringen. Undrar om det var något tillfälligt bara.

 

Ha det bra du också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du Cecilia, det verkar osannolikt att HP softw skulle kunna ställa till det på det viset.
Lastar nog hellre Ccleaner för det - som jag nu avinstallerat för gott. (hade problem på XP't med just det)

Vet du om Revo är lika farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Revo Uninstaller är väl bara ett avinstallationsprogram medan CCleaner är ett fil- och registerstädningsprogram så de är väl inte direkt jämförbara. Som jag ser det finns det väl ingen anledning att hela tiden använda Revo Uninstaller utan det är väl bara något man behöver göra om man har problem med en avinstallation.

 

När det gäller CCleaner beror det nog på vad man gör med programmet, att ta bort olika tillfälliga filer ska väl vara rätt riskfritt men att städa i registret innebär större risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ja du Cecilia, det verkar osannolikt att HP softw skulle kunna ställa till det på det viset.

Lastar nog hellre Ccleaner för det - som jag nu avinstallerat för gott. (hade problem på XP't med just det)

Vet du om Revo är lika farligt?

Ccleaner är ett skitprogram tar bort o förstör, spelar ingen roll hur man fininställer det hela samma sak med Spybot.. tack pälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...