Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Administratör


carleric

Rekommendera Poster

Har på min laptopp (HP) kommit att stå som administratör när jag installerade windows Hotmail samtidigt blev där ett lösenord för att kunna starta datorn. Jag skulle vara mycket tacksam för att få veta två saker. 1. Är det någon fara med tanke på oönskat intrång att stå som administratör. Har ett lösenord med tecken bokstäver och siffror totalt nio tecken. 2. Hur gör jag för att ändra så att jag inte behöver ha något lösen ord för att starta datorn? Op i laptoppen är windows 8. uppdaterat till 8.1

Redigerat av KEI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om man kommer till en webbsida med skadlig kod och det finns ett säkerhetshål i datorn så är risken större att den skadliga koden sätter sig djupare och blir mer besvärlig att få bort om man är inloggad på ett administratörskonto än på ett standardkonto. Samma sak om man t ex öppnar en skadlig bilaga i ett mejl. De flesta använder dock ett administratörskonto.

 

2. Loggar du in med en mejl-adress, dvs är det ett Microsoft-konto till skillnad från de lokala konton som är det enda som finns i Windows 7 och tidigare Windows?

Vill du kunna använda appar, OneDrive eller andra av Microsofts webbtjänster utan att behöva logga in till dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett lösenord med tecken bokstäver och siffror totalt nio tecken

 

OK om du ser till att minst 1 bokstav är versal och minst 1 specialtecken (-.,£ osv)

 

Automatisk inloggning är ju en säkerhetsrisk dvs nån obehörig kan enkelt komma in i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...