Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Staten är en utsugare!


Snow

Rekommendera Poster

Vi har planerat att köpa en bil tillsammans min dotter och jag vår körsträcka årligen ligger på ca. 300 mil var. Så varför äga varsin bil när vi inte behöver det. Tyvärr finns det ingen Bil-pool här i vår stad.

 Hon behövde tid på sig för att idén skulle mogna men nu äntligen blev det av. Vi bytte in våra bilar mot en bättre begagnad Ford C-Max Titanium. Väldigt lätt att kliva in i för en gammal värkbruten gubbe som jag.

Bilen står skriven på min dotter men vi äger 50% var.

Skatteperioden för min gamla bil var 2013-11-01 - 2014-10-31.

Jag får en faktura på Internetbanken idag  från Transportstyrelsen  på 60:- gällande perioden 2014-11-01- 2015-10-31. Betalar jag inte tar de ut en påminnelseavgift på 50:-

Naturligtvis ringde jag upp dem och frågade om fakturan.

Svaret fick mig att BAXNA !!

Jag var den rättmätige ägaren 2014-10-01  (ägarbytet skedde 2014-10-03.) så därför måste jag betala skatt för oktober månad 2014! Trots att jag betalat skatt för bilen årligen sedan jag köpte den 2000.

Min kommentar var att Staten vet hur den ska suga ut folket! Hon bara lade på i örat på mig.

Så behandlas man av statens byråkrater jag bara säger FY F-N!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret jag fick från Motormännens juridiska avdelning:

 

 

 

”Om vägtrafikregisteravgiften debiteras i samband med att fordonet ställs på, är den som är registrerad ägare till fordonet vid den tidpunkten som ska betala. Vid den löpande, årliga debiteringen är den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden skyldig att betala avgiften för den kommande perioden. Detta gäller även om fordonet därefter säljs.

 

 

 

Exempel: Vägtrafikregisteravgiften för ett fordon med slutsiffra 0 ska betalas i mars (betalningsmånad). Den som är ägare till fordonet när mars månad infaller, det vill säga natten mellan sista februari och 1 mars, är skyldig att betala (för perioden 1 april till 31 mars). Det innebär att oavsett när ett fordon får en ny ägare under den första dagen i betalningsmånaden, så är säljaren betalningsskyldig”.

 

Skatten gäller alltså från 2014-11-01--2015-10-31 och ska betalas senast den 2014-10-31 avregistrerar man då bilen 2014-10-03 så får man ändå betala skatt för hela 2014-10 trots att man redan betalt skatt för 2013-11-01--2014-10-31. Man får alltså betala skatt för oktober månad 2014 två gånger!

Här har alltså företag som alla tidningar en chans till extra förtjänst för säger man upp tidningen under betalningsmånaden så är det bara att kräva betalning för uppsägningsmånaden också. Besvärligt att förstå? Tycker jag också men så ligger det till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Skatten gäller alltså från 2014-11-01--2015-10-31 och ska betalas senast den 2014-10-31 avregistrerar man då bilen 2014-10-03 så får man ändå betala skatt för hela 2014-10 trots att man redan betalt skatt för 2013-11-01--2014-10-31. Man får alltså betala skatt för oktober månad 2014 två gånger!

 

Nja.. två gånger för oktober vet jag väl inte om det blir?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två månader blir det! Hur du än räknar. 2013-10-30 betalade jag bilskatt gällande för 2013-11-01--2014-10-31. Man skall betala bilskatten i förväg. Jag får en faktura idag att jag skall betala bilskatt för 2014-10-01--2014-10-31. Alltså för oktober månad 2014 som jag redan betalt den 2013-10-30. Jo jag har mailat juristen på Motormännen för jag tycker det är horribelt. Det står klart och tydligt på fakturan att skatten gäller tiden 2014-11-01--2015-10-31. Jag hade 5 som slutsiffra nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag får en faktura idag att jag skall betala bilskatt för 2014-10-01--2014-10-31.

 

 

 

Det står klart och tydligt på fakturan att skatten gäller tiden 2014-11-01--2015-10-31.

 

Två olika uppgifter..?

Är det en och samma faktura du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln är att den som äger bilen först under betalningsmänaden (Okt) är betalningskyldig för nästa årsperiod (nov-okt.)

 

Nu har du bara påförts 60 kr som är en registerhållningsavgift,för nästa är.

 

Det är verkligen inget att hetsa upp sig för! Grundregeln är lika för alla,tack och lov.

 

Kontakta bilfirman som bytte in bilen om du är missnöjd

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lite för många datum för mig att hålla reda på men jag skulle tippa att det handlar om två fakturor, först den som skulle gälla för nästa period/år, eftersom det är dags, sedan kom ett ägarbyte in och då korrigerades detta med en annan faktura som endast avser oktober. Den förra fakturan förfaller då.

 

En ren spekulation från min sida alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är svaret jag fick från Motormännens juridiska avdelning:

 

 

 

 

 

Skatten gäller alltså från 2014-11-01--2015-10-31 och ska betalas senast den 2014-10-31 avregistrerar man då bilen 2014-10-03 så får man ändå betala skatt för hela 2014-10 trots att man redan betalt skatt för 2013-11-01--2014-10-31. Man får alltså betala skatt för oktober månad 2014 två gånger!

Här har alltså företag som alla tidningar en chans till extra förtjänst för säger man upp tidningen under betalningsmånaden så är det bara att kräva betalning för uppsägningsmånaden också. Besvärligt att förstå? Tycker jag också men så ligger det till.

  Om bilen avregistreras (skrotas) behöver ej avgiften betalas för nästa år.

post-57552-0-60512300-1412998044_thumb.jpg

 

Nu har väl troligen bilhandlaren avställt bilen och då måste Vägtrafikregisteravgiften ändå betalas för nästa årsperiod.Snacket om dubbel skatt för oktober är bara trams.'

Tycker du att de sextiokronorna är betungande så prata med bilhandlaren.

 

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Vagtrafikregisteravgift/

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt en hel del fordon genom åren och alltid måste man "betala" fordonsskatt, men aldrig har jag varit med om att man gjort detta mer än en gång.

 

Beroende på slutsiffra så betalar man årets fordonsskatt.

Om nu den nya ägaren köper bilen så följer naturligtvis fordonsskatten med. - (förutsatt att den är betald),

 

Uppriktikt sagt så förstår jag inte var problemet ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara gör er lustiga över denna dubbelfakturering.! :thumbsdown:

Nu är det så att jag debiteras detta för att jag stod som ägare till bilen 2014-10-01.

Nästa ägare av bilen måste betala samma avgift när han ska betala bilskatten. Detta är denna dubbelfakturering jag protesterar mot! :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bara gör er lustiga över denna dubbelfakturering.! :thumbsdown:

Nu är det så att jag debiteras detta för att jag stod som ägare till bilen 2014-10-01.

Nästa ägare av bilen måste betala samma avgift när han ska betala bilskatten. Detta är denna dubbelfakturering jag protesterar mot! :thumbsdown:

   Det tror jag knappast han behöver.Vad har du för källa till det ?

 

Är det någon som gjort sig lustig är det du genom att använda ordet utsugare p.g.a det här .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märkligt att ingen annan bilägare har reagerat om det är så,, vilket jag betvivlar att det är.. jag har då aldrig råkat ut för det,, snarare att det rör sej om ett missförstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det så att jag debiteras detta för att jag stod som ägare till bilen 2014-10-01.

Nästa ägare av bilen måste betala samma avgift när han ska betala bilskatten. Detta är denna dubbelfakturering jag protesterar mot!

 

Det får han inte alls. Registerhållningsavgiften betalas en gång per år av den som är ägare till fordonet. När man ska betala bestäms av slutssifran på registreringsskylten. 

 

Problemet är att det är 2 olika skatter eller avgifter som man blir tvungen att betala när man äger ett fordon.

 

Det ena är en registerhållningsavgift(vägtrafikregisteravgift) som är 65 kr/helår och det andra är en koldioxidbaserad fordonsskatt som är en betydligt högre avgift. Det är därför Snow och alla andra bilägare blir dubbelfakturerade. 

 

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Vagtrafikregisteravgift/

 

https://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/Fordonsskatt/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...