Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microskopisk text


Ceddan

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en ny laptop med win 8.1 och har i vissa fönster otroligt liten text. Öppnar jag ex min internetsida för en distansutbildning så är vissa av dessa fönster extremt liten, typ font 5-6, ja eller typ 8 som är här.

När jag går in på den sidan och klickar på en väg så öppnas ett fönster, som är typ 5x5 cm i övre vänstra hörnet. När jag förstorar det till helsida så är texten väldigt liten. Högerklickar jag på innehållet i fönstret så kan jag välja  väljer inställningar så öppnas ytterligare ett fönster, som är ännu mindre och det går nästan inte läsa det fönstret. Om jag istället väljer "visa alla" så blir innehållet i fönstret helt normalt.

Så har jag ett annat program med samma problem, det programmet ligger i datorn och är jättesvårt att se vad som står där, får verkligen göra mitt bästa för att se innehållet

Hur ska jag göra för att få en inställning så att vissa fönsterna visar en större text. Det är inte Alla fönster som öppnas så.

 

/ceddan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

I webbläsare kan man zooma in/ut med Ctrl-tangenten ihop med plus- resp. minustangenterna. Utifall att det är något sånt du råkat göra. Vilken webbläsare gäller det?

 

När började problemet?

Började det samtidigt med vissa webbsidor och med programmet i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är en ny dator och jag har aldrig använt win 8 innan den. Jag märker att Opera ( som jag kör) blir det ett mindre fönster. Testar jag i Explorer så ser det ut som "det ska" (hade inte testat det innan)

Ett annat program som jag tog hem, det är ett fuskprogram till en barnspel (jaja, det kanske är fult att fuska) och det är microskopiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad har du för bildskärmsupplösning?
Högerklicka på skrivbordet och välj "Skärmupplösning".

 

Vad har du för dator och modellbeteckning?
Kolla i specifikationerna för datorn vilken den rekommenderade bildskärmsupplösningen är och ev. ändra detta i föregående steg.

 

I webbläsare kan man zooma in/ut med Ctrl-tangenten ihop med plus- resp. minustangenterna.

 

För övrigt brukar Ctrl + 0 återgå till standard visning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja med sån extrem skärmupplösning på en liten bildskärm 13,3" (?) blir text och ikoner etc. smått.

Du kan ju ändra detta till ett annat värde, bara du bibehåller förhållandet bredd och höjd så inte det blir förvrängda former, att något runt blir ovalt.

 

Faktor 1,778 (3200/1800)

Tar du och väljer tex en skärmupplösning på 2560 x 1440 så kan du dividera dessa med varandra och får då samma bildförhållande 1,778

 

Då bör bilden bli lite större, men fortfarande högupplöst, eller så väljer du en annan skärmupplösning med samma faktor.

Förövrigt motsvarar detta 16:9 format (16/9).

 

[Edit] Jag missade i hastigheten att du visst bara har problem med Opera?

Ja då vet jag inte vad som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opera..

Kanske:

Verktyg

Inställningar

Webbsidor

Zoomfaktor 

 

och/eller

 

Verktyg

Inställningar

Webbsidor

Teckensnitt

 

Om det bara är en specifik sida:

Verktyg

Snabbinställningar

Inställningar för webbplats (den sida som är öppen)

Utseende

Egen stilmall. Men där vet jag inte vilken som ska användas, eller om någon som kan detta med css kan göra en anpassad sådan?

 

Edit:

Jag har:

 

Om Opera

Versionsinformation

Version

12.16

Bygge

1860

Plattform

Linux

System

i686, 3.13.0-24-generic

Edit igen:

Jag ser att det i mina inställningar pekas på en user.css men någon sådan finns inte varför jag antar att det är webbplatsens css som används.

Dock finns flera .css att välja ex. en som heter opera.css men jag fattar typ nada av dessa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Xylophonotology

[Edit] Jag missade i hastigheten att du visst bara har problem med Opera?

Ja då vet jag inte vad som spökar.

Du hade faktiskt rätt, jag googlade "Opera 3200x1800" och fann genast folk som hade exakt samma problem - Att allting blir pyttelitet i den upplösningen.

 

Det är tydligen fixat i de senaste versionerna (från September och framåt), så jag föreslår att trådskaparen helt enkelt laddar hem senaste Opera.

 

Källa: http://forums.opera.com/discussion/1833069/resolution-3200x1800/p1 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt att det blir liten text då?? Antingen så ökar man DPI-värdet eller gör större text. Zoom in Zoom text only står det i Safari som jag använder just nu. Jag har DPI-värde 125. ställs in in kontrollpanelen, Screen resolution. Make text or other items larger or smaller. Skärmupplösning kanske det heter på svenska i den svenska versionen. I internet explorer heter det zoom. Opera har jag inte . Den webbläsaren gilllar jag inte p.g.a. att den har röda ikoner. 

 

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vad har du för bildskärmsupplösning?

Högerklicka på skrivbordet och välj "Skärmupplösning".

 

Vad har du för dator och modellbeteckning?

Kolla i specifikationerna för datorn vilken den rekommenderade bildskärmsupplösningen är och ev. ändra detta i föregående steg.

 

För övrigt brukar Ctrl + 0 återgå till standard visning.

Control + 0 blev ju pyttelitet.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...