Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Nightingale ljudkort...


kangoroo

Rekommendera Poster

För någon vecka sedan köpte jag ett billigt ljudkort från Clas Ohlsson. Ett Zoltrix Nightingale PCI Audio Accelerator-kort, visserligen billigt, men jag vill egentligen bara kunna spela mp3-låtar i datorn.

Problemet är bara att det vägrar fungera. Jag har installerat det, installerat de drivrutiner som följde med kortet. Det finns inga konflikter med andra enheter, men allt som kommer ur högtalarna är en jämn ström av smatter (kan inte beskriva det på annat sätt). När jag försöker spela upp någonting från Mediaspelaren får jag felmeddelandet "Cannot play back the audio stream: no audio hardware is available, or the hardware is not responding". När jag går in i Diagnostikverktyg för DirectX och försöker testa DirectSound får jag felmeddelandet "Testresultat för DirectSound: Fel vid steg 3(DirectSoundCreate): HRESULT = 0x8878000a (Begärna misslyckades eftersom resurser som krävs för Direct Sound, så som prioritetsnivå, redan används).

Dessutom klagar datorn på att ljudkortet är upptaget av någon annan applikation. Men hur jag än söker hittar jag inga applikationer som skulle blockera kortet.

Finns det någon där ute som har någon aning om vad som pågår - jag har halvkonverterat från Mac till PC nyligen så jag är verkligen inte hemma på det här.

Datorn köpte jag utan ljudkort på en privat annons för ett och ett halvt år sedan. Jag kör Windows98, AMD-K6 3D-processor på 380 MHz, moderkort ingen aning, har dessutom ett Realtek nätverkskort och ett S3 Video-71AGP-3D bildskärmskort installerat.

Pleeeze help me...jag vill lyssna på musik när jag sitter och jobbar... =/

 

MVH o tack på förhand

/Nils Stenström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om det kortet, men det är ju så billigt att köpa ett bra "originalkort", dvs något från Creative, så det finns ingen anledning att satsa på nonamekort. Jag såg att man kan få ett Creative SoundBlaster PCI 128 för bara 259 kr inkl moms. Nämner ingen butik eftersom man inte får göra reklam, men de flesta butikerna har kortet och du kan söka rätt på det med vanliga sökmotorer. Jag tycker det kortet är stabilt och bra. Det är inga direkta extravaganser med det, men det duger utmärkt för mp3-spelning. När man kan få ett så billigt kort från Creative, varför överhuvudtaget bekymra sig om något noname-junk från Clas Ohlson?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten undran...

Har Du ringt och pratat med Clas Ohlsons data support?

 

De kanske kan ge dig ett tips.

Jag har då fått hjälp av dom.

 

/Milkman

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...