Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

koppla till wif-fi


Martassen

Rekommendera Poster

Om jag förstått rätt så är wi-fi ett trådlöst nätverk som man kan surfta mot?

Jag har idag Bredbandsbolaget där jag har kabel ifrån dator till vägguttag.
Ska ringa bredbandsbolaget fråga om jag kan få en dosa av dom så jag kan surfa mot Wi-fi eller hur funkar det?
Om jag förstått rätt så slösar jag inge surf när jag surfar mot wifi!?

 

Kostar det något med wifi? För jag behöver väl en dosa för wifi?

 

och vad är fördelarna med Wifi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bredbandsbolaget har haft routrar med inbyggd wifi för adsl-kunder, men om du har en sladd direkt från vägg till dator så betyder det att du har fiber och jag vet inte om dom erbjuder routrar till sådana kunder. Men det skadar inte att ringa och fråga.

 

Annars knatar du förbi din lokala hemelektronikbutik. Dom flesta brukar ha trådlösa routrar i sortimentet. Den kopplar du mellan din vägg och din dator och så kan du få trådlöst nätverk.

 

Fördelarna är att om du har enheter som inte har möjlighet att anslutas med sladd, till exempel ipad eller Nintendo så kan du ansluta dessa till internet med wi-fi. Men om du bara har din dator som är kopplad med sladd och du inte har några planer på att byta den så behöver du nog inte wi-fi än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en bekant å han sa att han körde med Wifi så han kunde surfa med telefon via Wifi och slippa surfa på telias pott!?

 

Han har bredbandsbolaget.

 

Kanske är overkill köra med Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker absolut inte att det är overkill.

Med wifi hemma kan du enkelt ansluta fler enheter utan att dr en massa sladdar. Flera av de nyare enheter (mobiler, tablets, laptops, tv-apparater) använder dessutom wifi.

 

För mobildata kan man spara pengar på att växla över till wifi när man har möjlighet då man inte använder mobilnätets datatrafik, dessutom spar man batteri på att använda wifi framför mobilnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok låter ju jättebra.

Hur går jag till väga för att gå wi-fi?

Ringa bredbandsbolaget be dom skicka en dosa ? Har de wi-fi?kostar det något om jag ska ha det ifrån bredbandbolaget?

 

Antar det kanske är bäst ringa höra men alltid bra höra innan .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker på http://www.bredbandsbolaget.se kan jag endast hitta att de erbjuder (säljer) en router i de fall att man har ADSL (telefonjacket) eller mobilt bredband, men för att se alla deras erbjudanden för den som redan är kund behöver man logga in.

 

Men routrar man köper från internetleverantörerna är ofta med få funktioner och inställningsmöjligheter, å andra sidan är det säkrare att de fungerar väl om man ska komplettera den vanliga internetanslutningen med att få telefoni eller teve över bredbandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...