Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk med Windows 7 o program till Windows 8,1?


OskarBr

Rekommendera Poster

Hej!

Min laptop med Windows 7  la av i dag då laddningskontakten i datorn är skadad. Jag åkte då och köpte en Lenovo Z50-70 samt en dockningsstation till gamla datorns hårddisk.

Väl hemma kopplade jag ihop dockningsstationen med nya datorn, allt frid o fröjd så långt. Nu till problemet.

Jag kan inte starta något program på den disken. Jag har heller inte lyckts att starta upp datorn i bios för att där kunna välja start från det gamla disken? Det som jag verkligen behöver start är VirtualBox där jag har faktureringsprogrammet. Någon som vet vad filen/filerna heter i VirtualBox som är den virtuella disken? Tänkte jag kunde installera om programmet på nya datorn och sen flytta den/de filerna som behövs till det ny programmet?

 

Mvh Oskar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Program måste oftast installeras i den Windows-installation där de ska användas, detta för att de har sina filer i flera mappar som det gäller att de hittar igen och för att de lägger in en del saker i Windows-registret t ex sökvägar till mappar.

 

När det gäller VirtualBox så ser jag att i min dator har det skapats en mapp med samma namn som den virtuella maskinen och i den finns det tre filer och två mappar, .vbox, .vbox-pref, .vdi, Logs och Snapshots. Några steg in i skapandet av en ny virtuell maskin i VirtualBox kommer det en fråga om hårddisk och där kan man peka ut en befintlig fil med en hårddisk-avbild t ex en .vdi-fil. VirtualBox kan hantera flera olika typer av hårddiskavbilder så det är inte säkert att det är .vdi i ditt fall utan det kan vara .vmdk, .vhd, .hdd med fler filändelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta nya datorn med sitt eget operativ och kopiera filer från "gamla" disken till nya datorn.

Programmen måste installeras om.

 

Du kan inte köra den windowsinstallation som finns på gamla disken i nya datorn, ome det inte är likadan hårdvara. Drivrutinerna är annorlunda för moderkort etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.VDI filen är en virtuell hårddisk som i ditt fall på ditt faktureringsprogram.

steg för att återställa

1: installera virtualbox på den nya datorn.

2: kopiera .vdi filen och eventuellt dom andra filerna som Cecilia pratade om.

3: starta virtualbox och välj New > fyll i uppgifterna om vilket OS det är, sen när du kommer till Hard drive,

Där väljer du use an existing virtual hard drive file > leta reda på den kopierade filen och välj sedan create.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog hårddisken från den trasiga laptopen och satt i den i en äldre laptop. Fick ladda batteriet i ett dygn då datorn nog legat oanvänd ca tre år. Windows 7 startade och jag såg att .vdi filen ska heta XP. Sökte reda på den och skulle kopiera den till dropbox men då dog datorn på grund av det dåliga batteriet. 

Flyttade tillbaks hårddisken till dockningsstationen och sökte efter filen utan resultat. Sökte både på .ide och XP.. Får kanske skaffa ett nytt batteri till den äldsta laptopen så jag kan kopiera filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eller skaffa en SATA/IDE till USB 2.0 adapter som du kopplar disken till och sedan till datorns USB-port så du kan kopiera.

Finns också på Kjell & Company, både för USB 3 och USB 2.

 

Blir nog billigare än ett nytt batteri, men varför har du inte laddaren inkopplad hela tiden så länge du håller på med den gamla datorn, eller plocka ur batteriet men ha nätadaptern inkopplad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du kan söka och hitta filerna du behöver om du lyckas starta upp disken men du hittar dem inte när disken sitter i en dockningsstation?

 

Låter märkligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara sånt som att det är svårt att hitta filerna därför att de har fel ägare, så det är ju bättre att bläddra fram dem än att söka. Då ser man ju om det är något behörighetsproblem någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 På min Win 7 dator har jag Virtualbox (senaste versionen) med Win 10.

 

Där hittas Virtualbox i en Oracle mapp under Program i utforskaren. Vore det inte värt att försöka med att installera Virtualbox på nya datorn med Xp (antar det eftersom det heter Xp)som operativ och sedan försöka föra över din Virtualbox installation till den .Det skall finnas en sån möjlighet. Ungefär som står beskrivet  i inlägg 4.

 

Vid installationen av Virtualbox gissar jag att även Extended packet behöver installeras.

 

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du kan söka och hitta filerna du behöver om du lyckas starta upp disken men du hittar dem inte när disken sitter i en dockningsstation?

 

Låter märkligt...

Ja visst är det märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fick löda lite på honkontakten där strömen går in sen fick jag igång den. Kopierade över filerna till nya datorn och nu funkar det :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...