Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Trollet85

Drivrutiner

Rekommendera Poster

Hej!

Om jag ska byta från mitt Asus Radeon HD6770 till en Asus R9 280x, måste jag avinstallera drivrutiner för det första kortet och installera drivrutinen för det andra kortet eller kan jag ha samma drivrutin, fast bara uppdatera den?

// Trollet85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det bör man helst göra för att undvika ev. problem.

Dom nya drivrutinerna kommer oavsett att installeras, men AMD rekommenderar att man avinstallerar AMD Catalyst, innan en annan version installeras.

Ladda först ned senaste Catalyst Software Suite som också innehåller senaste grafikdrivrutin.

http://support.amd.com/en-us/download

Välj Desktop, Radeon R9-series, Radeon R9 xxx series, operativsystem och antal bitar.

1). Avinstallera först den gamla versionen av AMD Catalyst i Kontrollpanelen > Program

(om du har detta installerat) och stäng av datorn.

För dom som har ett nVidia grafikkort letar reda på dess motsvarande nVidia program och avinstallerar.

2.) Dra ur nätsladden från vägguttaget och använd ESD-handledsband när du byter grafikkort.

3.) Starta datorn med nya grafikkkortet.

4.) Visserligen följer det med Catalyst med grafikdrivrutin på medföljande skiva till grafikkortet, men den är kanske inte den senaste, så istället installerar du senaste Catalyst från länken ovan och den nya Catalyst 14.9 släpptes bara för några dagar sedan med en massa förbättringar och prestandahöjningar i olika spel. Tidigare version var Catalyst 14.4 som kom ut i April.

Om du kör med Windows Vista, Windows 7 eller Windows 8 så högerklickar du på den nyss nedladdade installationsfilen och väljer "Kör som administratör".

• Ha helst inga andra program igång när du installerar AMD Catalyst, förutom filhanteraren (Utforskaren).

5). Efter att installationen är klar startar du om datorn.

6). Eventuellt kan du behöva ställa in bildskärmsupplösningen så att den stämmer med din bildskärm.

Enklast brukar vara att på en Windows Vista, Windows 7 eller Windows 8/8.1 dator; högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning tex. 1920x1080 eller vad det nu kan vara för just din bildskärm.

Alt. kan man också göra detta via AMD Catalyst kontrollpanel.

Nu är det bara att åka med full fart i spelen.

Mvh :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om jag ska byta från mitt Asus Radeon HD6770 till en Asus R9 280x, måste jag avinstallera drivrutiner för det första kortet och installera drivrutinen för det andra kortet eller kan jag ha samma drivrutin, fast bara uppdatera den?

// Trollet85

Nej, när det gäller de två korten skall du inte behöva göra det.

Enligt AMDs hemsida är det samma drivrutin som gäller för båda korten.

Snarare, drivrutinspaketet som gäller innehåller drivrutiner för båda korten i samma paket.

Jag är dock inne på Flyfishermans åsikt att det ändå är bäst att avinstallera drivrutinen för det gamla kortet och därefter installera den igen med det nya kortet installerat.

Det brukar vara den bästa vägen för att minska risken för problem.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, när det gäller de två korten skall du inte behöva göra det.

Enligt AMDs hemsida är det samma drivrutin som gäller för båda korten.

Snarare, drivrutinspaketet som gäller innehåller drivrutiner för båda korten i samma paket.

Jag är dock inne på Flyfishermans åsikt att det ändå är bäst att avinstallera drivrutinen för det gamla kortet och därefter installera den igen med det nya kortet installerat.

Det brukar vara den bästa vägen för att minska risken för problem.

Åge

Det var så jag tänkte också, ville bara kolla med er på eforum vad ni tyckte!!

// Trollet85

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...