Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera dator utan skiva


Broccoli

Rekommendera Poster

Hej.

Har en laptop Asus modell K53SJ som är tre år gammal och skulle behöva formateras. Fast jag har ingen skiva - allt var installerat när jag köpte den på Netonnet - men går det ändå att formatera datorn till ursprungsläget? Om det går, hur gör jag? Att jag inte är en avancerad datatekniker behöver jag knappast tillägga ... 

 

Lite uppgifter om datorn:

 

* Windows 7 Home Prem OA

* 64-bitars operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Asus har troligen skickat med ett program som du kan använda för att göra återställningsskivor (installationsskivor) och de behövs om hårddisken går sönder. Förutom det alternativet finns det en möjlighet att sätta igång en återställning (recovery) till leveransskick, troligen genom att trycka på någon särskild tangent direkt datorn startas. Det ska stå om detta i datorns manual som du kan ladda ner från Asus webbplats: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K53SJ/HelpDesk_Manual/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Asus har troligen skickat med ett program som du kan använda för att göra återställningsskivor (installationsskivor) och de behövs om hårddisken går sönder. Förutom det alternativet finns det en möjlighet att sätta igång en återställning (recovery) till leveransskick, troligen genom att trycka på någon särskild tangent direkt datorn startas. Det ska stå om detta i datorns manual som du kan ladda ner från Asus webbplats: http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/K53SJ/HelpDesk_Manual/

Hej Cecilia.

Tack för svaret!

Jag har följt länken och laddat ner manualen och ska leta efter hur återställningen går till. Men jag ska börja med att kolla upp det första alternativet du gav mig. Alltså att försöka finna programmet som Asus måste skickat med, jag har ett svagt minne att det fanns några skivor med i samband med köpet. Det måste ligga någonstans, kanske i någon flyttkartong. Än en gång, tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

I manualen bör det stå hur man gör recovery-skivor också, dvs vilket program som ska användas och hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i den svenska manualen (041D.pdf) på sidan B-13 står hur man använder återställningspartitionen. På sidan B-14 står hur man skapar återställningsskivor och på B-15 hur man använder dessa skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ingen orsak :)

 

I manualen bör det stå hur man gör recovery-skivor också, dvs vilket program som ska användas och hur.

 

Hej.

Jag fann fyra recovery-skivor jag tydligen lyckats få till i samband med att jag köpte och installerade datorn för tre år sedan. Så nu att mata in dem ...  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i den svenska manualen (041D.pdf) på sidan B-13 står hur man använder återställningspartitionen. På sidan B-14 står hur man skapar återställningsskivor och på B-15 hur man använder dessa skivor.

Hej Mikael63.

Tack för svar på min fråga. 

Jag ska skriva ut sidorna du nämner från manualen och mata in de recovery-skivor jag lyckades finna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...